گل استرلیتزیا؛ پرنده بهشتی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

یکی از زیباترین و معروف ترین گلهای مناسب هدیه، گل استرلیتزیا یا پرنده بهشتی است. گلبرگهای این گل درست مانند اسمش همانند یک پرنده زیبا در اوج پرواز است و به همین دلیل از گلهای خاص برای دسته گل، تاج گل و یا انواع سبد گل محسوب می‌شود.

جالب است بدانید که پرنده بهشتی را می‌توانید به صورت گلدانی و داخل خانه نیز نگهداری کنید و از زیبایی آن برای همیشه لذت ببرید. اما در این مقاله با ما همراه باشید تا قبل از خرید گلدان گل پرنده بهشتی در مورد روش نگهداری و نیازهای آن در منزل اطلاعات کافی داشته باشید.

علت نامگذاري استرلیتزیا چیست؟

شايد علت اصلي نامگذاري آن به اين اسم، همين گلبرگ‌هاي خوشرنگي باشد كه يك پرنده در حال پرواز را تداعي مي‌كنند.  این گیاه در كشور ما معمولا در زمستان تا اواخر بهار گل مي‌دهد و مي‌تواند مهمان دسته گل‌ ها و تزيينات خاص خانه‌مان باشد. به‌عنوان يك گلدان آپارتماني شايد تا به حال به آن نگاه نكرده باشيم كه پرنده بهشتی مي‌تواند گل آپارتمان ما باشد!

با شرایط نگهداری گل پرنده بهشتی آشنا شوید. 

نوردهی مناسب:

پرنده بهشتی به نور متوسط تا زیادی نیاز دارد و در صورت دریافت نور کم متمایل به سایه، ممکن است گلدهی نداشته باشد و یا گلهای متولد شده نیز از بین بروند. درواقع نور کم سبب می‌شود که گیاه مواد مورد نیازی که برای گلدهی از طریق فتوسنتز از نور خورشید دریافت می‌کند را در دسترس نداشته باشد و به همین دلیل نتواند به طور طبیعی گلدهی داشته باشد.

البته در نظر داشته باشید که نور مصنوعی نیز مانند نور طبیعی برای گلدهی و رشد این گیاه خوب است. از قرار دادن این گل در معرض مستقیم آفتاب تابستان و یا نور شدید خورشید خودداری کنید. البته پرنده بهشتی نور آفتاب زمستان را می‌تواند تحمل کند.

آبیاری مناسب:

زمان استراحت این گل بر عکس بیشتر گیاهان آپارتمانی، تابستان است و فصل رشد آن در زمستان و در روزهایی است که گل ها نمایان می شوند. به همین دلیل طریقه نگهداری گل پرنده بهشتی در تابستان و آبیاری آن کمی متفاوت تر است. در تابستان باید آب کمتری به گیاه بدهید. حتی بهتر است اواسط تیرماه تا اواخر مرداد ماه آبیاری را قطع کنید.

در بقیه ماه ها لازم نیست به گیاه تشنگی بدهید. خاک نزدیک ریشه مرطوب باشد کافیست. اما زمانی که گیاه گل دارد به آب بیشتری نیز نیاز دارد. بنابراین مدام روی خاک را چک کنید تا خشک نشود.

رطوبت مناسب:

گل استرلیتزیا رطوبت بالا ( ۵۰ تا ۷۰ ) را دوست دارد و می‌توانید از راههای تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و شرایط مناسبی برای آن فراهم کنید. از جمله این راهها استفاده از جزیره در زیر گلدانی و یا قرار دادن یک ظرف آب در کنار آن است تا با تبخیر آب، رطوبت گیاه تامین شود.

خاک مناسب:

پرنده بهشتی به خاک قلیایی نیاز دارد اما در اغلب خاکها می‌تواند رشد کند. این گل ریشه های گسترده ای دارد و به حداقل ۵۰ سانتی متر عمق خاک در گلدان یا باغچه نیاز دارد. بهترین خاک برای این گل مخلوطی از خاک باغچه، شن درشت یا پرلیت و کود دامی پوسیده است تا نیاز های گیاه را رفع کند.

کوددهی مناسب:

در فصول رشد یعنی بهار و تابستان به کوددهی منظم نیاز دارد. در صورتی که امکان دادن کود منظم به آن را ندارید، می‌توانید خاک سطحی را به خاکی جدید و غنی از مواد معدنی تعویض کنید تا گیاه تغذیه شود. در پاییز و زمستان بهتر است کوددهی را کم و یا کاملا متوقف کنید.

تعویض گلدان:

تعویض مرتب گلدان سبب افزایش سرعت رشد گیاه می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید گیاهتان رشد بیشتری داشته باشد می‌توانید هر سال گلدان آن را عوض کنید. دقت کنید که حتما از گلدان های عمیق استفاده کنید تا ریشه ها فضای کافی برای گسترش را داشته باشند.

بیشتر بدانید:

  • بر خلاف بسیاری از گلهای بریده که عمرشان زود تمام می شود، شاخه گلهای پرنده بهشتی عمر زیادی دارند.
  • گلدان پرنده بهشتی باید عمیق باشد، گلدانی را انتخاب کنید که حداقل پنجاه سانتی‏متر ارتفاع داشته باشد.
  • حدودا در مردادماه این گیاه کاملاً غیرفعال می‏شود و یک استراحت کوتاه دارد. در این هنگام برای چند روزی از آبیاری گلدان و اضافه نمودن کود شیمیایی به آن خودداری نمایید.
  • در سردترین روزهای سال هم نباید درجه حرارت از پانزده درجه سانتی‏گراد کمتر شود. نسبت به سرما حساسیت زیادی دارد و اگر درجه حرارت به سه درجه سانتی‏گراد برسد پرنده بهشتی می‏میرد.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt