کاکتوس انجیر تیغی از معروف‌ترین گونه‌های کاکتوس

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

کاکتوس انجیر تیغی به جرات یکی از بی‌دردسرترین گیاهان آپارتمانی است که با اطلاع از شرایط نگهداری آن به راحتی می‌توانید برای سال‌های متوالی از آن نگهداری کنید و شاهد رشد، به گل رفتن و میوه دادن آن باشید. در این مقاله شرایط نگهداری و نحوه تکثیر کاکتوس انجیر تیغی را آموزش می‌دهیم.

بهتر است بدانید:

کاکتوس انجیر تیغی در واقع یکی از معروف ترین گونه های کاکتوس به شمار می آید که امروزه با نام کاکتوس راکتی نیز شناخته می شود و ترکیبی از کاکتوس های برگ پهن، راکتی درشت و کوچک خواهد بود. همچنین این گیاه در کشور ما با نام های دیگری اعم از زبان مادرشوهر، گلابی خاردار و انجیر نیز شناخته می شود. این نوع کاکتوس معمولا در مناطق گرم و در برابر تابش نور فراوان خورشید پس از چندین سال میوه می دهد.

شرایط نگهداری از کاکتوس انجیر تیغی

خاک مناسب:

مهمترین چیزی که باید در هنگام خرید خاک گیاه به آن توجه کنید، زهکشی خاک است. به غیر از این مورد، هر گونه خاک گلدانی برای این کاکتوس مناسب است. از خاک های مخصوص کاکتوسی که زهکشی خوبی دارند هم می توان استفاده کرد. انجیر تیغی را می توان در باغچه هایی با دیزاین سنگ هم کاشت.

نحوه آبیاری:

یکی از مهمترین نکات نگهداری از این گیاه، توجه به آبیاری است. در حقیت بیشترین مشکلی که برای طرفداران این گل به وجود می‌آید پوسیدگی ریشه گیاه بر اثر آبیاری زیاد است. کاکتوس اپونتیا را در تابستان؛ هرگاه خاک گیاه کاملا خشک شد و در زمستان؛ به طور متوسط هر دو هفته یکبار آبیاری کنید و تنها زمانی که کاکتوس به گل می‌رود، دفعات آبیاری را افزایش دهید.

نور مورد نیاز:

مثل اغلب کاکتوس‌ها، کاکتوس انجیر تیغی نیز در نور کامل خورشید رشدی بی‌نظیر خواهد داشت. این کاکتوس باید به طور روزانه حداقل ۸ ساعت زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، اما اگر در منطقه‌ای کویری زندگی نمی‌کنید کمی سایه نیز برای آن قابل تحمل خواهد بود. هر چه نور بیشتری به انجیر تیغی بتابد، گیاه بزرگ‌تر شده و از اواسط بهار تا تابستان شکوفه‌های بیشتری نیز خواهد داد.

دمای ایده ال:

هرچه دمای محیط بیشتر باشد، شرایط برای رشد این کاکتوس بهتر خواهد بود؛ با این وجود کاکتوس انجیر تیغی بسیار مقاوم است و نوسانات مختلف دما را در زمستان تا دمای بین ۵ تا ۱۰ درجه تحمل می‌کند.

نحوه کوددهی:

برای کمک به رشد این کاکتوس و داشتن راکت‌های بزرگ توصیه می‌شود در طول فصل رشد (بهار و تابستان) گیاه را به طور ماهانه با کود متعادل دارای نیتروژن بالا تقویت کنید. نیتروژن در به گل رفتن و تولید میوه این کاکتوس تاثیر زیادی دارد، بنابراین کود مخصوص گلدهی باید به صورت ماهانه در زمستان هنگامی که گیاه خواب است نیز داده شود.

آفات و بیماری‌های کاکتوس

آفات و بیماری‌های این کاکتوس بسیار کم است. با این وجود هنگام خرید آن دقت کنید حشره‌ای روی آن لانه نکرده باشد و برای پیشگیری از بیماری پوسیدگی ریشه و ساقه، در میزان آبیاری دقت کنید و از زهکش کف گلدان مطمئن باشید.

نحوه تعویض گلدان

برای تعویض گلدان کاکتوس‌های خاردار باید حتما از دستکش‌های ضخیم استفاده کنید. قبل از تعویض اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود، سپس با چند ضربه ملایم گیاه را به آرامی از داخل گلدان خارج کنید. ریشه‌های پوسیده و گندیده را جدا و کاکتوس را به گلدانی با یک سایز بزرگتر حاوی خاک تازه منتقل کنید.

نحوه تکثیر کاکتوس

  • این کاکتوس را به دو روش کاشت بذر و قلمه زدن می‌توان تکثیر کرد، ولی بهترین شیوه تکثیر آن در منزل، قلمه زدن است.
  • یکی از راکت‌های بالغ، سالم و قوی گیاه را توسط چاقوی تیزی که قبلا ضدعفونی کرده‌اید، جدا کنید و اجازه دهید برای دو تا سه روز قلمه در فضای آزاد خشک شود.
  • سپس قلمه را در خاک مخصوص کاکتوس بکارید و تا یک هفته آبیاری نکنید تا راکت‌های اپونتیا ریشه‌دار شوند.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt