معرفی گل زیبای میمون

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل میمون از گل های زینتی می باشد و در فصل تابستان با رنگ گل هایش به فضای سبز جلوه زیبایی می دهد. این گل از خانواده میمونیان و از جنس علفی یک ساله، دو ساله، چند ساله و نیمه درخچه ای می باشد، ولی بیشتر به صورت یک ساله می باشد.

این گیاه بومی مدیترانه می باشد و شبیه به دهان حیوانات مخصوصا میمون می باشد، به همین دلیل به آن گل میمون می گویند و از شمال آفریقا در مراکش، اروپا در پرتقال و جنوب فرانسه، ترکیه و سوریه کاشته می شود. جزء گیاهانی است که بخش هوایی آن بر اثر سرما از بین می رود و در سال بعد، از همان ریشه ها دوباره گل می دهد.

این گل های زیبا در رنگ های سفید، قرمز، صورتی، ارغوانی، نارنجی، بنفش، زرد و به صورت ابلق و لکه دار وجود دارد. این گیاه دارای ارتفاع بین ۱۰ سانتی متر تا دو متر می باشد. گونه پابلند برای گل بریده شده و حاشیه کناری دیوارها و گونه کوتاه آن برای حاشیه باغچه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شرایط نگهداری گل میمون:

نور مناسب:

گل میمون برای رشد و نمو بهتر و گل های با کیفیت بهتر به نور کامل خورشید نیاز دارد. به همین دلیل برای کاشت این گل ها در باغچه به نور آن توجه داشته باشید. این گل به ۶ تا ۸ ساعت نور آفتاب نیاز دارد و کمبود نور برای این گیاه باعث کم شدن گلدهی و افزایش بیماری های قارچی می شود، ولی توجه داشته باشید که نور آفتاب خیلی گرم و شدید هم مناسب نمی باشد و بهترین رشد را در مکان هایی که دارای تابستان آفتابی و خنک می باشند، دارند.

آبیاری مناسب:

برای آبیاری این گیاه باید هر زمان که احساس کردید که سطح خاک خشک شده، نسبت به آبیاری آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که در حین آبیاری برگ های گیاه خشک نشود، زیرا باعث ایجاد بیماری های قارچی می شود. اگر قبل از خشک شدن خاک این گیاه را آبیاری کنید باعث به وجود آمدن بیماری قارچی برای گیاه می شوید و دیگر اینکه باعث پوسیدگی ریشه می شود و گلدهی کم می شود.

خاک مناسب:

گل میمون در خاک هایی که دارای مواد ارگانیک مانند خاک برگ و کود پوسیده دامی دارند به خوبی رشد می کنند. این گیاه هم مانند دیگر گیاهان به زهکشی کامل نیاز دارد. گل میمون در رده گیاهانی قرار دارد که به کودهای شیمیایی نیاز ندارند.

تهویه خاک برای این گیاه بسیار مفید و لازم می باشد. برای این کار در اوایل فصل رشد سطح خاک را به هم بزنید و علف های هرز را از بین ببرید، این کار باعث قوی تر شدن بوته ها می شوید.

کوددهی مناسب:

بهترین زمان برای کود دهی گل میمون بعد از هرس است و بهتر است بلافاصله مقداری کود سرک به این گل داده شود تا رشد شاخه‌های فرعی فراهم شود. اما به طور کلی گل‌های میمون نیازی به کود دهی ندارند، به خصوص اگر در زمان کاشت از خاک ارگانیک استفاده شده.باشد.

هرس گل میمون:

چیدن گل‌های قدیمی و پژمرده به افزایش دوره گلدهی کمک.می‌کند. زمانی که برگ‌های این گل جوان هستند آن‌ها را هرس کنید.تا بزرگ نشوند. این کار سبب رشد گیاهان و درختچه‌های جانبی برای تشکیل گل می‌شود.

بیماری های گل میمون :

  • و اما از بیماری ها و مشکلاتی که برای گل میمون ممکن است پیش بیاید. میتوان به آبیاری بیش از حد اشاره کرد. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه و کاهش استحکام ریشه ها می شود. در صورتی که ساقه ها بیش از حد نازک و شکننده شدند، میزان آبیاری را کاهش دهید تا نتیجه را ببینید.
  • پوسیدگی ریشه ها نیز آز مشکلاتی آبیاری زیاد است. برای اینکه از پوسیدگی ریشه ها جلوگیری کنید. زهکش مناسبی فراهم کنید. تا از تجمع آب اضافی در مجاورت ریشه ها جلوگیری شود.
  • قارچ زنگ یکی از آفاتی گل میمون است. اما این قارچ معمولا بعد از یک سالگی گیاه به وجود می آید. برای رفع این مشکل می توانید گیاه را به صورت یک ساله پرورش دهید.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل زیبای داوودی

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt