ماست بورانی بادمجان

 در آشپزی, پیش غذا, خانه داری, غذا

بورانی از جمله انواع پیش غذاهای ساده و خوشمزه هستند که تنوع بسیار دارند و هر شخص با توجه به ذایقه و سلیقه اش می تواند نوعی از آن را در وعده های غذایی متفاوت سرو کند.

بورانی ها  جزو خانواده سالادها به حساب می آید با این تفاوت که سس آن ماست است یعنی از ترکیب ماست با یک یا چند نوع از سبزیجات تازه تهیه می شوند که علاوه بر طعم خوبشان بسیار مقوی و سالم هستند و میان و وعده یا پیش غذایی سبک و کم کالری به شمار می آیند.

از جمله بورانی ها، بورانی اسفناج، بورانی لبو و بورانی بادمجان بسیار شناخته شده اند و به راحتی می توان آن را تهیه و سرو کرد.

مواد اولیه:

  • ۲ پیمانه ماست چکیده
  • ۱ پیمانه بادمجان کبابی
  • ۲ حبه سیر رنده شده
  • نمک به مقدار لازم
ماست بورانی بادمجان

طرز تهیه:

ابتدا بادمجان ها را بشویید و با پوست روی آتش، گاز یا داخل فر قرار دهید و کبابی کنید. برای کبابی کردن در فر لازم است فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. روی بادمجان ها شیارهای عمیق ایجاد کنید و آنها را در سینی فر بچینید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه در فر بماند تا مغز پخت شود. پس از این کار گریل را روشن کنید و اجازه دهید یک طرف کاملا برشته و دودی شود و پس از آن بادمجان را برگردانید تا طرف دیگر هم کبابی شود.

یک ظرف گود را با آب سرد پر کنید. بادمجان های کبابی داغ را داخل آب سرد قرار دهید . با این کار به پوست بادمجان شوک وارد می شود و راحت می توانید پس از چند دقیقه پوست را جدا کنید. پس از جدا کردن پوست، بادمجان را در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

ماست را در طرف بریزید و نمک و فلفل را همراه سیر رنده یا له شده به آن بیافزایید.

آب بادمجان که گرفته شد آن را به وسیله میکسر یا گوشت کوب له کنید.

ماست و بادمجان را همراه پودر گردو با هم ترکیب کنید. اگر دوست دارید یک قاشق چایخوری نعناع خشک یا سبزیجات معطر مانند ریحان، ترخون و … به بورانی بادمجان  اضافه کنید تا بورانی بادمجان خوش عطر تری داشته باشید.

ماست بورانی بادمجان

نکته:

  • اگر از بوی کباب دودی شده خوشتان نمی آید می توانید بادمجان را بخارپز کنید.
  • پس از آماده کردن بورانی بهتر است اجازه دهید ۲۴ ساعت در یخچال بماند تا کاملا مزه دار شود.

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt