عوامل رایج زرد شدن برگ گیاهان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

اگر شما علاقمند به نگهداری گل و گیاه در منزل خود هستید ، پس حتما میدانید که یکی از نشانه های اولیه ی بیماری گیاهان ، زرد شدن برگ آنهاست.

اما این زرد شدن علل متعددی خواهد داشت که در همه ی آنها ریشه آسیب دیده است ازجمله علل زرد شدن برگ گیاهان میتوان به : آبیاری بیش از حد ، تشنگی زیاد و وجود آفات اشاره کرد. پس تشخیص اینکه گیاه درگیر کدامیک است بسیار دشوار است.

در این مقاله همراه شما هستیم تا علت زرد شدن برگ گیاهان را بررسی و آنها را رفع کنیم.

آشنایی با عوامل رایج زرد شدن برگ گیاهان

کمبود میزان نور:

برگ هایی که در قسمت پایین گیاه قرار دارند میزان نور کمتری را نسبت به قسمت های دیگر دریافت می کنند که همین موضوع باعث می شود برگ ها پیش از ریزش و افتادن رنگ آن ها زرد شود. در صورتی که زرد شدن برگ ها در بخش هایی از گیاه که در مقابل نور قرار ندارند نیز اتفاق افتاد، می توانید به منظور این کار گیاه را چرخانده و برگ های زرد شده را در معرض نور قرار داده تا بدین گونه مانع از زرد شدن آن ها شوید.

مطمئن شوید گیاهانتان به خوبی تغذیه شده اند:

شما ممکن است فرض کنید که گیاه شما تمام مواد مغذی مورد نیازش را از خاک دریافت می کند، اما یکی از علت زرد شدن برگ گیاهان ممکن است کمبود مواد مغذی که موجب فتوسنتز می شود، باشد.

اگر برگهای بزرگتر در گیاه زرد شوند و برگهای جدید سبز باشند، نشاندهنده ی کمبود نیتروژن در خاک گیاه است. پس با استفاده از کود نیتروژن گیاهتان را دوباره سرحال کنید فقط توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید چراکه ممکن است باعث سوزاندن ریشه گیاه شود.

کمبود آبیاری:

خاک مرطوب باعث خفگی ریشه‌ها و جلوگیری از رسیدن آب به برگ‌ها می‌شود. ولی خشکی بیش از حد خاک نیز همین کار را با گیاه شما خواهد کرد. زرد شدن برگ‌ها به دلیل کمبود رطوبت موردی است که شما به آسانی نمی‌توانید آن را حدس بزنید.

اگر خاک گیاه شما خشک باشد و گیاه شما پژمرده شود، شما یک سرنخ بزرگ خواهید داشت. ولی به سرعت گیاه را آبیاری نکنید. از آنجایی که هر دو مورد آبیاری بیش از حد و کمبود آبیاری از دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی است، شما ابتدا باید خاک را بررسی کنید و از علت زرد شدن برگ‌ها اطمینان حاصل نمایید. بعد از اینکه مطمئن شدید که مشکل از خشک بودن خاک گیاه است، بتدریج آبیاری را به روال عادی برگردانید.

سن برگ:

یکی از دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی بالا رفتن سن آنها است. گیاه شما به طور طبیعی رشد می‌کند و برگ‌های قدیمی را از دست می‌دهد. برگ‌ها زرد و کلروفیل خود را از دست می‌دهند. در نهایت از بین می‌روند. پس این یک روند طبیعی است که برگ‌های قدیمی گیاه زرد شوند. برخی از علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی صبر می‌کنند تا برگ به طور کامل زرد شود، سپس آن را از گیاه جدا کنند.

آفت زدگی به وسیله حشرات:

چنانچه اگر هنوز پی نبرده اید که دلیل زرد شدن برگ های گیاهتان چه چیزی می باشد و اطمینان دارید که مشکل پیش آمده بخاطر کم آبی نبوده است باید تحقیق کنید که در گیاه موردنظر حشره یا آفتی موجود می باشد یا نه. حشرات و آفات مختلفی وجود دارند که صدمات زیادی را به گیاهان وارد می کنند. امکان دارد که گیاه شما دچار آفت زدگی شده باشد.

بهتر است بدانید که مواد آفت کش گوناگونی وجود دارد که بکار بردن آن ها برای گلدان های خانگی کاملا بی خطر بوده و در واقع به نوعی گیاه شما را در برابر آفت محافظت می کند. از جمله انواع آفت کش های بی خطر می توان به روغن چریش اشاره کرد.

وجود بادهای سرد:

توجه داشته باشید در صورتی که گیاهان استوایی در معرض بادهای سرد یا سرد و خشک قرار بگیرند برگ ها و شاخسار آن ها دچار زردی خواهند شد. این وضعیت با گذاشتن کوتاه مدت گیاه در محیطی که دارای هوای سرد می باشد و دچار سوختگی و پژمردگی شده کاملا تفاوت دارد.

بنابراین اگر گیاه خود را در محلی قرار داده اید که در معرض باد سرد می باشد و یا این که در جلوی خنک کننده های هوا گذاشته اید بهتر است که آن را به محلی با هوای گرم تری انتقال دهید و ببینید که شاخه های گیاه با چه سرعتی مجددا به حالت معمولی خود برمی گردند.

آیا می‌توان برگ زرد را از گیاه جدا کرد؟

هنگامی که برگ‌های گیاه به طور کامل زرد می‌شود، این برای گیاه انرژی بیشتری ندارد و می‌توان آن را دور ریخت. اگر به طبیعت نیز اجازه بدهیم برگ به طور کامل زرد و در نهایت از گیاه جدا خواهد شد.

اگر بنا بر دلایل زیبایی بخشیدن و یا هر مورد دیگری می‌خواهید برگ زرد را جدا کنید، و برگ به سادگی جدا نشد، می‌توانید با استفاده از یک جسم تیز مانند قیچی از نزدیکترین نقطه به ساقه این کار را انجام دهید. نکته مهم اینکه باید وسیله‌ای که با آن برگ را جدا می‌کنید، باید با الکل ضدعفونی شده باشد.

اگر فقط قسمتی از برگ زرد است، می‌توانید فقط آن قسمت را جدا کنید تا برگ مقداری بیشتر زنده بماند.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

 

گردآوری :صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt