علت سوختگی نوک برگ گیاهان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

اگر متوجه قهوه ای رنگ شدن نوک برگ گیاهانتان شدید، بدانید و آگاه باشید که برگ دچار سوختگی شده و در این مقاله تلاش کردیم که راجع به علت سوختن و خشک شدن برگ گیاهان و راه حل آن صحبت می‌کنیم.

بنظرتان علت سوختگی نوک برگ چیست؟ چگونه باید این اتفاق را پیشگیری یا درمان کنید؟

علت سوختن نوک برگ گیاهان

یکی از آزاردهنده ترین که متاسفانه فوق العاده رایج هم هست، سوختن نوک برگ گیاهان است. فرض کنید بعد از این همه زحمتی که برای رشد گیاهان خود می‌کشید، ببینید که برگ های آن یکی یکی زرد رنگ سپس قهوه ای و خشک می‌گردد. این حالت حتی زمانی که تمام کارهای لازم برای رشد گیاه را انجام داده ایم پیش می آید، و واقعا آزار دهنده است. زیرا با وجود اینکه به درستی از گیاهان خود مراقبت کرده اید، از علت اصلی آن آگاهی ندارید.

با این حال، می توانیم بگوییم که این کاملا طبیعی است و یکی از مشکلات رایج است. در ادامه با ما همراه باشید تا علت سوختن و خشک شدن برگ گیاهان و راه حل آن را خدمتتان توضیح دهیم.

نور خیلی شدید و بیش از حد

اگر برخی از گیاهان آپارتمانی که به نور مستقیم و زیاد حساس هستند(اکثر گیاهان آپارتمانی) می‌تواند باعث سوختگی نوک برگ ها بشود برای رفع چنین مشکلی گیاهان خود را پشت پرده قرار بدهید و اگر گل و گیاه خودتان را در بالکن نگهداری می‌کنید سعی کنید که در قسمتی قرار بدهید که سایه گیر باشد.

آب ناکافی

با دیدن علائم سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی اولین عاملی که به ذهن ما می‌رسد کم آبی است و سعی می‌کنیم، با آبیاری مشکل سوختگی را برطرف نماییم. اما این کار بیشتر مواقع اشتباه است. اول به ساقه و یا قسمت های ابتدایی گیاه نگاه کنید. اگر سوختگی در این قسمت‌ها دیده شد، ریشه گیاه در حال خشک شدن و ایراد از آب دهی است. کم یا بیشتر از حد تعادل آب دادن به گیاه عامل اصلی آن است، پس باید میزان آب تنظیم گردد.

کود دهی بیش از حد

کود زیاد یکی از عوامل اصلی سوختن برگ و خشک شدن نوک برگ گیاهان است. گاهی اوقات، امکان دارد گیاهان شما را نیز از بین ببرد. نمکهای معدنی موجود در کودهای شیمیایی رطوبت را از گیاهان خارج می کند. بنابراین سعی کنید از کودهای ارگانیک با ترکیبات طبیعی استفاده کنید. همیشه دستورالعمل های روی برچسب کود را دنبال کنید یا گیاهان خود را بر اساس نیاز آنها تغذیه کنید.

رطوبت پایین

برخی از گیاهان رو به پایین رشد می کنند و در فرایند رشد خود روی برگ های زیرین می افتند. درین حالت رطوبت هوا به طور یکسان بین برگ ها پخش نشده و به برگ های پایینی حالت خشکی و خفگی دست می دهد. این فرایند در گیاهانی مثل سرخس و اسپلنیوم بسیار شایع است. هنگام بروز چنین مشکلی تنها کافی ست برگ های قدیمی تر را با دقت هرس کنید. توجه داشته باشید که امر هرس کردن گیاهان باید با دقت زیادی انجام شود.

آفات و بیماری ها

آخرین و تاثیرگذار ترین عامل، آفات و بیماری‌ها هستند. آفات تا زمانی که با چشم غیر مسلح قابل رویت اند کنترل شونده هستند، اما گاهی این آفات در قالب قارچ‌ها به ریشه گیاه حمله کرده و گیاه را دچار زردی می‌کند. در خصوص مواجه با این مشکل ساقه های مریض را از گیاه جدا نموده و سم مناسب گیاه را تهیه و سمپاشی کنید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt