طرز تهیه سمنو خانگی

 در آشپزی, خانه داری, دسر

آیا تابحال به نماد سمنو بر سر سفره هفت‌سین توجه کرده‌اید؟ 

سمنو یکی از بهترین دسرهای سنتی ایرانی‌ست که که قدمتی به اندازه تاریخ دارد و پیوستگی عمیق آن با اعتقادات قلبی افراد، ستودنی‌ست.

این دسر معنوی، سمبل قدرت، خیر و برکت است که با طعم دل‌پذیر خود، لحظات نوروز شما را شیرین می‌کند.

 

مواد لازم

  • گندم ۱ کیلوگرم
  • آرد گندم ۳ کیلوگرم
  • آب ۵ لیتر

قدم اول

  1. در ابتدا حتما گندمی را انتخاب کنید که می‌تواند سبز شود. برای اطمینان از این امر، بهتر است همان گندمی را که برای کاشت سبزه عید استفاده کرده‌اید، انتخاب کنید. ابتدا باید گندم را تمیز و قسمت‌های زائد آن را جدا کنید.
  2. در مرحله بعد گندم‌ها را با آب سرد بشویید و سپس آن‌ها را در آب سرد قرار دهید؛ به اندازه‌ای که آب ۱ الی ۲ بند انگشت بالاتر از گندم باشد.
  3. بسته به نوع گندم، باید آن‌ها را به مدت یک الی دو روز در آب خیس نگه دارید. به یاد داشته باشید که در این مدت باید سه مرتبه آب گندم را عوض کنید. پس‌از ۴۸ ساعت، شاهد سفیدشدن سر گندم‌ها خواهید بود که به‌ معنای اتمام این مرحله از آماده‌سازی دسر است.
  4. برای شستن، گندم‌ها را از آبکش رد کنید و روی آن‌ها آب سرد بریزید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید گندم‌ها را در یک پارچه تمیز قرار دهید.
  5. یک پارچه مرطوب و تمیز روی گندم‌ها قرار دهید و ۴۸ ساعت دیگر صبر کنید تا گندم‌ها جوانه بزنند. در این حین باید دائما پارچه را مرطوب نگه دارید.
  6. پس‌ از گذشت دو روز، گندم‌ها ریشه‌دار می‌شوند و رنگ آن‌ها نقره‌ای می‌شود. (توجه داشته باشید که در این مرحله، ضروری‌ست که دائما به گندم‌ها سر بزنید تا رنگ گندم تیره نشود.)

 

قدم دوم

  1. در این مرحله باید گندم‌ها را در یک دستگاه غذاساز، چرخ‌گوشت یا مخلوط‌کن بریزید.
  2. پس ‌از آن، گندم له‌شده را در یک فیلتر بزرگ یا یک کیسه پارچه‌ای بریزید و سپس فشار دهید تا شیره آن خارج شود. نکته مهم این مرحله آن است که کیسه پارچه‌ای را به‌خوبی فشار دهید تا پوسته گندم از محتویات داخل پوسته جدا شود و بیرون بریزد.
  3. در مرحله بعدی، مقداری آب به شیره خارج‌شده از گندم اضافه کنید و دوباره آن‌ها را داخل کیسه پارچه‌ای بریزید و برای بار دوم فشار دهید.
  4. پس ‌از آن، عصاره گندم را با آرد مخلوط کنید و درون قابلمه‌ای که از پیش روی شعله قرار داشته است، بریزید و به‌خوبی هم بزنید.
  5. در این مرحله، بهتر است از چند نفر کمک بگیرید تا بتوانید مخلوط را به نوبت هم بزنید؛ چراکه گندم بلافاصله آب خود را از دست می‌دهد و بوی سوختگی می‌گیرد. بنابراین باید به‌طور مداوم آن را هم بزنید.
  6. در این طرز تهیه، باید آ‌ن‌قدر هم‌زدن را ادامه دهید تا دسر شما به نقطه جوش برسد. حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا به نقطه جوش برسد و رنگ آن تیره شود.

 

 

قدم سوم

  1. این مرحله بسیار مهم است و هم‌زدن دسر تا جوشیدن باید بدون وقفه ادامه یابد.
  2. زمانی‌که محتویات داخل قابلمه به‌خوبی جوشید و رنگ آن تیره شد، شعله را روی متوسط قرار دهید تا آب داخل قابلمه بخار و حجم آن کم شود.
  3. اکنون نیازی به هم‌زدن نخواهد بود؛ چراکه دیگر ته‌نشین نمی‌شود و تنها باید هر چند دقیقه یک بار، محتویات داخل قابلمه را هم بزنید.
  4. بعداز دو ساعت که دسر شما با شعله متوسط به‌ جوشیدن ادامه داد و به غلظت مناسب رسید، باید یک دم‌کنی روی قابلمه قرار دهید و در آن را ببندید تا بپزد.
  5. در این مرحله از طرز تهیه سمنو، باید شعله گاز را پایین بیاورید تا فقط رنگ سمنوی شما تیره‌تر شود.
  6. حدود ۱ الی ۱.۵ ساعت طول می‌کشد تا رنگ آن تیره شود. توجه داشته باشد که در این مرحله هم باید به قابلمه سر بزنید و آن را چک کنید.
  7. پس از گذشت ۱.۵ ساعت، طبخ این دسر به‌اتمام خواهد رسید. خوب است در پایان، چند بادام با پوست هم داخل آن قرار دهید و پس از سردشدن، آن را سرو کنید.

 

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt