طرز تهیه رشته خشکار

 در آشپزی, خانه داری, دسر, نان و شیرینی

رشته خشکار یا رشته خوشکار یکی از شیرینی های خوشمزه و منحصر به فرد گیلانی است که درست کردن آن نیاز به مهارت خاصی دارد.

این شیرینی محلی ابتدا به صورت نیمه آماده تهیه می شود و سپس بعد از سرخ شدن در روغن همراه با چای سرو می شود.

بیشتر گیلانی ها این شیرینی را در ماه رمضان میل می کنند و از آنجایی که داخل این شیرینی انواع مغزها و ادویه های مختلف وجود دارد، انرژی زیادی به روزه داران می دهد.

مواد لازم برای خمیر

آرد برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

آرد گندم: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته دار

مواد لازم برای مواد داخل

گردوی خرد شده: ۱۰۰ گرم

پودر هل: ۳ قاشق مربا خوری

دارچین:  ۳ قاشق مربا خوری

شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

مواد لازم برای شربت

آب: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته دار

شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

گلاب: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته دار

آبلیمو: به مقدار کم

زعفران، دارچین و پودر هل: به مقدار کم

طرز تهیه

آماده کردن خمیر رشته خشکار

در اولین مرحله از طرز تهیه رشته خشکار یا رشته خوشکار با آرد برنج و آرد گندم باید یک لیوان فرانسوی دسته دار آرد برنج را با دو لیوان فرانسوی دسته دار آرد گندم ترکیب کنید. سپس آب را کم کم به آن اضافه کنید و خمیر را آماده کنید.

برای درست کردن خمیر رشته خشکار می توانید از همزن برقی نیز کمک بگیرید. بعد از اینکه همه مقدار آب و آرد را با هم ترکیب کردید، برای ۵ دقیقه مواد را با همزن بزنید تا کاملاً ترکیب شوند. بعد از اینکه آب و آرد به خوبی ترکیب شدند، خمیر را از یک صافی رد کنید تا اگر آرد گلوله شده از خمیر جدا شود و خمیر نرم و یکدستی داشته باشید. خمیر رشته خشکار باید بعد از آماده شدن برای ۱ تا ۲ ساعت در دمای محیط استراحت کند.

بعد از آماده کردن خمیر، باید آن را به روشی خاص در ماهیتابه بریزید. برای این کار شما به ابزاری خاص نیاز دارید که معمولاً در شهرهای دیگر به راحتی در دسترس نیست. به همین دلیل بهتر است خودتان ابزاری مشابه برای درست کردن رشته خوشکار درست کنید.

در این مرحله باید ابتدا ماهیتابه را با مقداری روغن چرب کنید. برای این کار تنها لازم است یک دستمال آغشته به روغن را روی کف ماهیتابه بمالید تا کمی چرب شود.

سپس به اندازه یک ملاقه از خمیر رشته خشکار را که حالتی مایع و رقیق دارد داخل قیف مخصوص آن بریزید و با حرکاتی دوران و ضربدری، آن را داخل ماهیتابه پخش کنید. شما باید خمیر را به گونه ای در ماهیتابه بریزید که حالتی شبیه به توری پیدا کند.

بعد از ریختن خمیر به صورت توری در ماهیتابه درست چند ثانیه طول می کشد تا پخت انجام شود. زمانی که رنگ خمیر کمی عوض شد و خودش را گرفت، قبل از اینکه تیره شود آن را به راحتی از روی ماهیتابه بردارید. توجه داشته باشید که در این مرحله شعله گاز حتماً باید روی حرارت پایین تنظیم باشد. چون خمیر رشته خشکار بسیار نازک و حساس است و خیلی زود تیره می شود. به همین دلیل باید شعله را کم کنید و در عرض چند ثانیه و زمانی که هنوز کاملاً نرم و انعطاف پذیر است، آن را از روی ماهیتابه بردارید.

و بعد برای درست کردن مواد داخل رشته خشکار باید در یک کاسه گردوی ریز خرد شده یا آسیاب شده را با مقداری شکر، دارچین و پودر هل ترکیب کنید و خوب هم بزنید. می توانید طعم این مواد را بچشید و بنا بر سلیقه خودتان مقداری این مواد را کمی تغییر دهید.

ریختن مواد داخل رشته خوشکار

در این مرحله از باید به سراغ خمیر نیم پز شده رشته خشکار بروید. آن را روی یک سطح صاف پهن کنید. سپس دو طرف آن را به داخل تا کنید. مواد میانی را داخل رشته خشکار بریزید. توجه داشته باشید که مواد میانی رشته خشکار را نباید همه جای آن پخش کنید. تنها لازم است به اندازه یک یا دو قاشق در قسمت وسط نان نیم پز شده قرار دهید. سپس نان رشته خشکار را به صورت رولی تا کنید و در نهایت دو طرف رشته خشکار را کمی فشار دهید تا محکم شود. این روال را برای همه رشته خشکارهای انجام دهید و سپس آن ها را روی یک پارچه نخی قرار دهید تا کاملاً خنک شوند.

سرخ کردن رشته خشکارها

در مرحله آخر و بعد از آماده کردن همه رشته ها، باید آن ها را در روغن سرخ کنید. برای این کار مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید کاملاً داغ شود. سپس رشته خشکارها را داخل ماهیتابه بچینید. زمانی که یک سمت رشته خشکار طلایی رنگ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم طلایی شود.

قرار دادن رشته خشکار در شربت

در صورت تمایل می توانید رشته خشکارها را بدون اینکه در شربت قرار دهید نیز میل کنید. اما به طور سنتی این شیرینی ها معمولاً در شربت قرار می گیرند و بعد سرو می شوند. برای درست کردن شربت باید آب، شکر، گلاب، زعفران و مقداری آبلیمو را با هم ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید شربت کمی غلیظ شود و سپس بعد از سرخ کردن رشته خشکار، آن را درون شربت غوطه ور کنید و میل کنید.

گردآوریعسل حسن زاده 

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt