طرز تهیه خاگینه

 در آشپزی, خانه داری, دسر

خاگینه یکی از خوراک های خوشمزه ایرانی است که می‌توان آن را به عنوان پیش غذاهای سنتی یا عصرانه و حتی در صبحانه نیز مورد استفاده قرار داد.

ماده اصلی تشکیل دهنده آن تخم مرغ و سبزیجات است، در واقع کلمه خاگینه از خاگ که به معنی تخم مرغ است می‌آید.

خاگینه غذایی مرسوم در مناطق آذربایجان است و معروف‌ترین آن خاگینه تبریزی است. به عنوان مثال، خاگینه قالبی، خاگینه ساده، خاگینه گردو، خاگینه تبریزی، خاگینه عسلی را می‌توان نام برد.

موادلازم شربت:

شكر: ١٥٠ گرم
آب: ١٢٥ گرم
گلاب: ١٢٥ گرم
آبليمو: ٥ گرم
زعفران خشک: ٢ گرم

موادلازم خمير:

تخم مرغ: ٢٥٠ گرم
وانيل: ١ گرم
ماست: ١٢٥ گرم
آرد: ١٠٠ گرم
بيكينگ پودر: ٤ گرم
نمک: ١ گرم

موادلازم ميانى:

گردو: ١٢٥ گرم
پودر گل سُرخ: ۲ گرم
هلِ آسياب شده: ٢ گرم

 

طرزتهيه شربت:

آب و شكر را با هم مخلوط كرده و روى حرارت قرار دهيد تا شكر كاملا حل شود، آبليمو را افزوده و اجازه دهيد اندكى غليظ شود. از روى حرارت برداشته، گلاب و زعفران را اضافه کنید و اجازه دهيد شربت كاملا خُنک شود.

طرزتهيه موادميانى:

گردوها را آسياب يا خيلى ريز كنيد، گُل سرخ و هل را افزوده و موردمصرف قرار دهيد.

طرزتهيه خمير:

تخم مرغ، وانيل و نمک را به كمک همزن برقى مخلوط نماييد. بيكينگ پودر را با ماست تركيب كرده و همراه آرد به باقى مواد بيافزاييد. تابه اى به قطر ٢٢ الى ٢٥ انتخاب نماييد، كف آن را با مقدارى روغن مايع و كره چرب نماييد. نيمى از مواد را درونش ريخته و رويش درپوش قرار داده و اجازه دهيد خودش را بگيرد. با موادميانى سطح آن را پوشش دهيد، باقى مواد خمير را خيلى به آرامى رويش ريخته و درپوش تابه را گزاشته تا كاملا خودش را بگيرد. خاگينه را برگردانيد تا طرف ديگر نيز سُرخ شود. بعد از اطمينان از پُخت به كمک خلال چوبى سطح رويش را چندين سوراخ ايجاد كرده و شربت(ولرم)را رويش بريزيد. زمان دهيد تا شربت به خوردش رود و آن را به شكل دلخواه بُرش داده و با پودرپسته تزيين و سرو نماييد.

نکته:

مواد خاگینه را می‌توانید در قالب بریزید.

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

 

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    باسلام. خاگينه در اراك واطراف ان بسيار رواج داري ، البته خاكينه اراكي شامل تحم مرغ ، و نعناع گلزرد و نمك و كمي زعفران ميباشد ، جون داراي مواد مقوي ميباشد بعد از زايمان و موارد خواص ديگر استفاده ميشود

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt