شرایط نگهداری گیاه ژاپنی بونسای

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

اگر دنبال خرید درختچه های آپارتمانی هستید، قطعا بونسای یک انتخاب عالی است. منتهی پیشنهاد ما این است که نگهداری از بونسای را با بونسای‌هایی شروع کنید که زیاد به مراقبت نیاز ندارند، برای مثال بونسای جنسینگ.

با توجه به محبوبیت بالای گیاه بونسای در این مقاله قصد داریم هر آنچه در مورد بونسای و نگهداری از آن باید بدانید را به شما بگوییم.

مقدمه‌ای بر بونسای:

بونسای گروهی از گیاهان را شامل می‌شود که جز گیاهان آپارتمانی خاص و درختانی مینیاتوری هستند که به‌شکلی خاص دیزاین شده است. به‌عبارت دیگر بونسای ها درواقع همان گیاهان عادی هستند که با یک روش خاص ریشه‌ها و ساقه‌هایشان کوتاه شده و در گلدانی ظرف‌ مانند کاشته می‌شوند. سپس برای این‌که شکل خاصی به خودش بگیرد، آن را به روش خاص هرس کرده یا دورساقه‌هایش را سیم‌پیچی می‌کنند که به درختچه بونسای مشهور است.

خواستگاه گیاه بونسای از چین و ژاپن است و آن‌ها قرن‌ها در درست کردن بونسای فعالیت داشته‌اند. خیلی‌ها معتقدند که هنر درست‌کردن بونسای روشی آرام بخش برای جسم و ذهن است و می‌تواند به کم‌کردن استرس‌ها کمک کند.

آشنایی با معروف ترین انواع بونسای:

بونسای انگور، بونسای شفلرا، بونسای انجیر، بونسای جنسینگ، بونسای افرا، بونسای شمشاد، بونسای نارون، بونسای کاج، بونسای کراسولا، بونسای انار، بونسای ادنیوم، بونسای گل کاغذی، بونسای افرا قرمز، بونسای بنجامین، بونسای بلوط، بونسای بامبو، بونسای به ژاپنی، بونسای بید، بونسای آزالیا.

شرایط نگهداری از گیاه بونسای:

آبیاری

در نگهداری از گیاه بونسای آبیاری آن خیلی مهم است و هرگز نباید آن را فراموش کنید. به عبارت دیگر گیاه بونسای نباید تشنه بماند مخصوصا اگر زیر نور مستقیم آفتاب و در هوای آزاد قرار دارد. در مورد زمان آبیاری نیز باید بگوییم که زمان دقیق آبیاری هر گیاه بونسای متفاوت است و بستگی به شرایط محیطی، جنس خاک و نیاز گیاه دارد. برای تشخیص زمان آبیاری ابتدا از میزان نیاز بونسای خود به آبیاری اطلاعات کافی کسب کرده و سپس هر بار برای آبیاری، میزان خشکی خاک را بررسی کنید.

خاک

خاک نیز یکی دیگر از موارد اساسی و مهم در نگهداری از گیاه بونسای است. گیاه بونسای به خاکی نیاز دارد که سه ویژگی مهم را داشته باشد:

  • زهکش خوبی داشته باشد. یعنی آب اضافی را سریع خارج کند.
  • آب مورد نیاز گیاه را در خودش نگه دارد.
  • ذرات درشت هم داشته باشد تا جریان هوا داخل خاک هم وجود داشته و اکسیژن به ریشه‌ها برسد.

خوشبختانه این روزها خاک مخصوص بونسای در بازار موجود است و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. این خاک‌ها شامل آکاداما (خرده سفال)، پومیس و سنگ گدازه هستند.

کوددهی

در طول نگهداری از بونسای اگر می‌خواهید بونسای شما سالم و زیبا بماند، حتما باید به آن کود بدهید. می‌دانید که بونسای در مقدار کمی از خاک رشد می‌کند، به همین دلیل ضروری است تا با کود دادن به آن کمبود عناصر معدنی خاک را جبران کنید. به‌این‌منظور هر نوع کود مایع همه منظوره مناسب است.

این نوع کودها در تمام فروشگاه‌های گل و گیاه یافت می‌شوند. توصیه ما این است که از نصف مقدار توصیه شده کود برای این گیاه استفاده کنید به‌عبارت آب مورد نیاز برای رقیق کردن کود را دو برابر درنظر بگیرید. کوددهی باید از بهار تا پاییز حداقل ماهی یکبار صورت بگیرد و در ماه‌های سرد سال و زمستان متوقف شود.

نور و دما

بونسای در گلدان های کوچک و در محیط پرنور رشد می‌کند. با این اوصاف، جایی مثل طاقچه های کنار پنجره برای آن مناسب است. بن سای باید از گرمای مستقیم دور نگه داشته شود.

تعویض گلدان

بونسای‌ها اصولا زمانی که ریشه‌شان همه گلدان را پر کند زمان عوض کردن گلدان‌شان فرا رسیده است. اگر بونسای شما در چنین شرایطی قرار دارد، باید گلدان آن را بزرگ‌تر کرده و مقداری خاک مناسب نیز به آن اضافه کنید. فقط نکته‌ای که دراین باره باید به آن توجه کنید این است که گلدان بونسای را در وسط تابستان یعنی مرداد ماه عوض کنید. در مورد عوض کردن خاک بونسای نیز باید بگوییم، خاک بونسای شما زمانی باید عوض شود که خاک آن ضعیف شده باشد.

چطور بونسای را هرس کنیم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که هرس کردن بونسای یک کار تخصصی است، بنابراین اگر مهارت کافی در این زمینه ندارید، حتما هرس کردن را به دست یک متخصص بسپارید، چراکه در غیراینصورت ممکن است، درختچه زیبای خود را به کلی از دست بدهید.

از نکته یاد شده که بگذریم، هرس کردن یکی از موارد در نگهداری از بونسای و جز یکی از جالب‌ترین کارهایی که می‌توانید با بونسای‌تان انجام دهید. هرچه قدر در مورد هنر آراستن بونسای بیش‌تر بدانید، بیش‌تر خواهید فهمید که  بونسای می‌تواند تا چه اندازه اشکال متفاوت و زیبا داشته باشد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt