شرایط نگهداری گیاه عروسک چینی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه عروسک چینی (China Doll Plant)

درخت منشا این گیاه که به اسم درخت زمرد شناخته می‌شود گیاهی بومی مناطق نیمه گرمسیری و مدیترانه‌ای در جنوب کشور چین و کشور تایوان است و تا ارتفاع ۳۰ متر هم رشد می‌کند. گیاه عروسک چینی گونه‌ای از این درخت است که ارتفاع کمتری دارد و به همین دلیل برای نگهداری در آپارتمان و منزل بسیار ایده‌آل است. برگ‌های زیبا و براق این گیاه بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی‌متر طول دارند.

این گیاه زیبا و معروف یقینا ارزش این را دارد که یک گلدان زیبا را در خانه شما به خود اختصاص دهد.

شرایط نگهداری گیاه عروسک چینی

اگر شرایط نوری و تغذیه خاک این گیاه را برآورده کنید، مراقبت از گیاه عروسک چینی بسیار ساده است. فقط به خاطر بسپارید که این گیاه تغییر شرایط را دوست ندارد و اگر محیط ثابتی نداشته‌باشد، ممکن است برگ‌هایش شروع به ریختن کنند.

نور مناسب:

به عنوان یک گیاه آپارتمانی، عروسک چینی با چهار تا پنج ساعت قرار گرفتن کامل در معرض نور خورشید در روز بهترین عملکرد را دارد. اگر این گیاه در معرض بیش از حد سایه بباشد، این گیاه به سرعت ضعیف می‌شود و برای حفظ ظاهر به هرس مداوم نیاز دارد.

خاک و آب مناسب:

عروسک چینی که تا حدودی در مورد آب حساس است، به رطوبت ثابت نیاز دارد، اما مطمئن شوید که بین دو آبیاری خاک کمی خشک شود تا از پوسیدگی ریشه و سایر مشکلات جلوگیری شود. یک مخلوط گلدانی غنی محیط مناسبی را برای این گیاه فراهم می‌کند.

دما و رطوبت مناسب:

این گیاهان یک مکان گرم را بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهند. گیاه عروسک چینی همچنین به رطوبت زیادی نیاز دارد. اگر محیط خشک است، گیاه را روی بشقاب کوچکی پر از سنگریزه و آب مرطوب نگه دارید. با تبخیر آب، سطح رطوبت اطراف گیاه افزایش می‌یابد. از قرار دادن مستقیم گلدان در آب خودداری کنید، چون خاکی که دائما خیس باشد، می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

کوددهی مناسب:

برای اینکه درخت‌تان به خوبی رشد کند و سالم بماند باید آن را کود دهی کنید. می‌توانید گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید و یا هر چند ماه یک بار از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند استفاده کنید. کود دهی باعث رشد شاخ و برگ جدید در گیاه می‌شود و به همین دلیل است که باید همیشه ابزار هرس‌تان دم دست باشند.

تعویض خاک گلدان:

پس از اینکه گیاه عروسک چینی به مدت طولانی در یک گلدان زندگی کرد، ممکن است خاک گلدان نمک اضافی ایجاد کند که می‌تواند باعث سوختگی نوک برگ شود. در این شرایط می‌توانید گیاه را با مخلوط خاک تازه جان دهید یا سعی کنید خاک را با آب زیادی بشویید تا نمک اضافی آن حذف شود. این فرآیند ساده که لیچینگ نام دارد، با قرار دادن گلدان در سینک و جاری شدن آب لوله کشی روی خاک تا زمانی که آب شفاف شود، انجام می‌شود.

هرس:

حتی زمانی که این گیاه در شرایط ایده آل رشد می‌کند، به دلیل سرعت رشد بالایی که دارد، نیاز به اصلاح منظم دارد. این گیاه را می‌توان در هر زمانی از سال کوتاه کرد. هر چند ماه یکبار، شاخه‌هایی را که کج شده‌اند یا آسیب دیده‌اند و یا در حال مرگ به نظر می‌رسند را با قیچی هرس ببرید.

آفات و مشکلات:

مانند سایر گیاهان آپارتمانی، گیاهان عروسک چینی شته‌ها، شپشک‌ها و کنه‌های عنکبوتی را جذب می‌کنند. هر هفته گیاهان خود را بررسی کنید و با استفاده از صابون حشره کش یا روغن چریش، هر گونه آلودگی را فورا برطرف کنید. اگرچه گیاهان عروسک چینی عاشق رطوبت هستند، اما اگر این گیاهان مرطوب بمانند، ممکن است لکه برگی را تجربه کنند. آنها را در جایی قرار دهید که هوا آزادانه در گردش باشد تا از عفونت قارچی جلوگیری شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt