شرایط نگهداری گل گازانیا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل های گازانیا از گیاهان زیبا و محبوب برای پرورش در خانه شناخته می‌شوند. نام علمی این گیاه gazania Splendens می باشد که گل‌های اون بین ۵تا ۱۲سانت قطرشان بوده و بر روی گلبرگ‌ها خطوطی با رنگ مختلف دیده می‌شود که با رنگ گلبرگ فرق دارد. گلبرگ های گل گازانیا در انواع مختلف متفاوت و در برخی باریکتر است. طول دمگل بین ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتری است.

گازانیا اگر امکانش باشد و در زمستان جایش را عوض کنید تا از سرما و یخزدگی در امان باشد، زنده می‌ماند و گلدهی آن ادامه‌ خواهد‌ داشت. این گیاه گل‌هایی شاداب و با طراوت با رنگ کرم، قرمز، نارنجی و زرد دارد.

شرایط نگهداری گل گازانیا

برای اطلاع از بهترین شرایط نگهداری و پرورش گل گازانیا به موارد زیر نیز توجه کنید.

نور مناسب:

گل گازانیا برای رشد و پرورش ایده‌آل، روزانه به ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. در صورتی که قصد کاشت گازانیا در گلدان را دارید، برای رشد و پرورش هر چه بهتر گیاه، آن را در مقابل پنجره آفتاب‌گیر بگذارید. در حالتی که نور کافی به گل گازانیا نتابد،گیاه نمی‌تواند به‌خوبی گل‌دهی کند. اگر دنبال آشنایی با نحوه کاشت گل گازانیا را در فضای باز مانند باغچه هستید، محلی را انتخاب کنید که گیاه در معرض بیشترین تابش نور قرار بگیرد.

دمای مناسب:

بهترین دما برای رشد و پرورش خوب گیاه گازانیا بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد محسوب می‌شود. قسمت طوقه و زیرزمینی گیاه گازانیا تا دمای صفر درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. اگر دما کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد شود، گل‌دهی گیاه کاهش می‌یابد و به دنبال آن، برگسار گیاه زرد شده و در مدت‌زمان کوتاهی گیاه از بین می‌رود. گفتنی است، این گیاه در برابر گرما مقاومت دارد و تنها با آبیاری کافی، می‌تواند مراحل رشد و گل‌دهی را به پایان برساند.

خاک مناسب:

گازانیا گیاهی است که در مورد خاک سخت گیر نیست زیرا می تواند در خاک های کاملا فقیر هم به رشد خود ادامه دهد، اما شما برای اینکه گیاهتان رشد مطلوبی داشته باشد بهتر است از خاکی زهکشی شده برای پرورش گیاهتان استفاده کنید تا آب را در خود نگه ندارد، همچنین شما می توانید در ترکیب خاک از خاک برگ و یا شن استفاده کنید. زمانی که بوته ها را به زمین انتقال می دهید بهتر است از در اطراف هر بوته مقداری خاک برگ بریزید.

آبیاری مناسب:

گل های گازانیا نسبت به خشکی مقاوم هستند، ولی شرط تولید گیاهی باکیفیت، آبیاری به‌طور منظم است. به یاد داشته باشید، نباید در میزان آبیاری به گیاهان زیاده‌روی کنید؛ چراکه، آبیاری بیش از اندازه می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها و نابودی گیاه شود. اگر می‌خواهید طبق طرز کاشت گل گازانیا در گلدان پیش بروید، از گلدان‌های زهکشی شده (سوراخ‌دار) برای کشت استفاده کنید. هدف از انتخاب این نوع گلدان‌ها، خروج آب اضافه از زیر گلدان بعد از آبیاری گل است.

کوددهی مناسب:

برای نگهداری از گل گازانیا اگر در هنگام کاشت گل گازانیا از خاک مناسب (خاک‌برگ، ورمی کمچوست و کود پوسیده دامی) استفاده کنید، گیاه نیازی به کوددهی نخواهد داشت. در صورتی که قصد داشتید کوددهی به گیاه را انجام دهید باید از کود محلول کامل برای تقویت گیاه استفاده کنید. زمان کوددهی به گیاه، یک بار در فصل بهار و یک بار در تابستان است.

آفات و بیماری های گل گازانیا

شایع ترین آفات گل گازانیا شامل شته، شپشک، کنه تار عنکبوتی و آرد آلو هستند. برای درمان گیاه مبتلا به آفات گفته شده از سموم سیستماتیک استفاده کنید. یکی از مهمترین بیماری های گل گازانیا ایجاد سفیدک پودری روی برگ‌ها است؛ در این بیماری روی برگ‌ها پودری سفید و خاکستری ایجاد شده و به دنبال آن، قدرت رشد گیاه کم و برگسار زرد می‌شود.

قارچ‌ها از دیگر بیماری‌هایی هستند که گازانیا به آن مبتلا می‌شود. و باعث پوسیدگی ریشه و ساقه شده و برای جلوگیری از گسترش بیماری، بهتر است گیاهانی که علائم بیماری دارند را از بین ببرید. قارچ‌ها در شرایطی که گیاه بیش از اندازه آبیاری شود و فاقد زهکش مناسب باشد، ایجاد می‌شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt