شرایط نگهداری کاکتوس افوربیا تریگونا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

افوربیا تریگونا قرمز جزو ساکولنت هایی است که به راحتی میتوان در آپارتمان ها از آن نگهداری کرد. این افوربیا ها در صورت داشتن شرایط ایده آل شروه به تنه جوش زدن می‌کنند و با برگ های که دارند، جلوه زیبایی پیدا می‌کنند.

افوربیا تریگونا به راحتی قابل پرورش و نگهداری است و اگر دنبال ساکولنت کلکسیونی هستید،که هم تیغ داشته باشد و هم برگ می‌توانید از این افوربیا تهیه کنید. از این گیاهان میتوان در گلخانه‌ها، آپارتمان ها و نمایشگاه ها به عنوان گیاهان زینتی استفاده نمود.

خوب است بدانید:

نگهداری کاکتوس افوربیا تریگونا بسیار ساده بوده و مقاومت بالایی در شرایط خشکی دارد. هم چنین تکثیر آن هم بسیار ساده می‌باشد. این گیاه از نظر ظاهر، شرایط نگهداری و تکثیر بسیار شبیه کاکتوس‌هاست اما از خانواده آن‌ها محسوب نمی‌شود و بوته‌ای و درختچه‌ای نیست. افوربیا تریگونا از ساکولنت‌های برگ‌دار است که این برگ‌ها طول عمر بالایی ندارند، اگر در فضای باز رشد کند، می‌تواند گل‌های کوچک سفید یا زرد تولید کند اما به ندرت در منزل شکوفا می‌شود.

شرایط نگهداری افوربیا تریگونا

آبیاری مناسب:

این گونه در مقابل خشکی خاک، مقاومت بالایی را از خود نشان می دهد. چون جزء گیاهان گوشتی محسوب می شوند، به آبیاری کمتری نیاز دارند. میزان آبیاری در زمستان قطعا باید کمتر باشد.

به این نکته توجه کنید که آبیاری بیش از حد و نامنظم باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد. در فاصله بین دو آبیاری، اجازه دهید خاک گلدان کاملاً خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.

نور مناسب:

کاکتوس افوربیا تریگونا نیاز به نور کافی و زیاد دارد. نور و تابش مستقیم آفتاب در فصل تابستان می‌تواند باعث سوختگی و قهوه‌ای شدن تنه گیاه شود پس در صورتیکه آن را در فضای بیرون قرار می‌دهید، باید از تابش مستقیم خورشید دور باشد.

پنجره‌های جنوبی موقعیت ایده‌آل برای قرار گیری افوربیا است. این گیاه در سایه رشد می‌کند اما بهترین حالت رشد و برگ‌دهی در صورت قرار گیری در نور کامل غیر مستقیم دیده می‌شود.

دما مناسب:

این گیاهان در مناطق گرمسیری و دماهای بالا زندگی می کنند. افوربیا تریگونایی را که در منزل نگهداری می کنید، نباید دمایی زیر ۱۳ الی ۱۴ درجه سانتی گراد را تجربه کند.

اما بهترین دما برای نگهداری آنها ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد.

کود مناسب:

کاکتوس افوربیا تریگونا نیاز بالایی به کوددهی نداشته و در فصل بهار و تابستان ماهی یکبار از کودهای مخصوص ساکولنت و کودهای پتاس بالا مثل NPK 12-12-36 به شکل رقیق شده می‌توانید استفاده کنید.

درنظر داشته باشید که کوددهی در فصل پاییز و زمستان باید متوقف شود.

خاک مناسب:

خاک مناسب افوربیا، سبک با زهکشی مناسب و بالا باید باشد. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه ترکیبی از خاک برگ و ماسه و پیت ماس است. خاک‌های کاکتوس و ساکولنت هم برای افوربیا تریگونا مناسب هستند.

مشکلات و بیماری‌های رایج افوربیا تریگونا

لکه‌های سفید و پودری کپک مانند در ساقه گیاه

آبیاری زیاد، رطوبت بالای محیط و تهویه‌ی نامناسب می‌تواند باعث بروز این بیماری قارچی بشوند. در صورت بروز این بیماری گیاه آلوده را از سایر گیاهان جدا کنید و با استفاده از سموم قارچکش مناسب مانند مانکوزب گیاه را سم پاشی کنید.

پوسیدگی ریشه

در صورت آبیاری بیش از حد گیاه و بسته بودن سوراخ‌های زهکش گلدان خاک انتهای گلدان باتلاقی شده و در نتیجه باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن کامل گیاه می‌شود. برای رفع این مشکل آبیاری را کاهش دهید و هر زمان سطح خاک به عمق سه سانتی‌متر خشک بود آبیاری انجام شود.

زرد شدن برگ‌های افوربیا تریگونا

زَرد شدن برگ‌ها نیز نشانه‌ای از آبیاری بیش از حد است. برگ‌های زرد شده به مرور شروع به ریزش می‌کنند.

خم شدن ساقه افوربیا تریگونا

در صورت افراط و تفریط در آبیاری، ساقه گیاه خم می‌شود. برای رفع این مشکل آبیاری را کاهش دهید و برای گیاه یک قیم قرار داده تا ساقه گیاه به آن تکیه دهد و آن را قائم نگه دارد.

ریزش برگ‌های سالم

آبیاری کم و تشنه بودن گیاه، سرمای بیش از اندازه و وجود آفت می‌تواند باعث ریزش برگ‌های سالم گیاه بشود.

لکه‌های سوختگی روی برگ‌ها

غبار پاشی برگ‌ها زیر نور خورشید و قرار گیری گیاه در معرض تابش مستقیم آفتاب می‌تواند باعث لکه‌های قهوه‌ای در برگ بشود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر را کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt