دمنوش اسطوخودوس

 در خانه داری, گرم, نوشیدنیها

اسطوخودوس یا همان گلهای لاوندر گیاهی سرشار از خاصیت و فایده برای سلامتی بدن و زیبایی پوست، گیاهی که امروز قصد داریم همه چیز را در مورد فواید ان به شما بگوییم.

اسطوخودوس یا لوندر، گیاهی آرامش‌بخش است که ذهن آشفته را آرام می‌کند و بعد از یک روز پرکار، خواب آرامی را برای شما به همراه می‌آورد.

در بسیاری از کشورها، عصاره این گیاه برای درمان اختلالات اضطرابی توصیه می‌شود و دمنوش اسطوخودوس برای کاهش اضطراب و تسکین مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

تهیه دمنوش اسطوخودوس آسان‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. برای تهیه این محصول، کافی است ۳ قاشق چایخوری جوانه اسطوخودوس تازه را در محفظه چای قوری ریخته و روی آن یک فنجان آب جوشیده بریزید. قوری را برای دم‌کشیدن، ده دقیقه روی بخار بگذارید و شب‌ها میل کنید.

اسطوخودوس دم‌شده، یک نوشیدنی کامل است اما برای بهتر کردن طعم و پرخاصیت کردن آن، می‌توانید گیاهان دارویی مثل گاوزبان را هم به آن اضافه کرده و برگ به‌لیمو را هم به دمنوش‌تان اضافه کنید.

فواید دارویی و درمانی دمنوش اسطوخودوس برای بدن

  • کاهش اضطراب و استرس:

روش های زیادی برای استفاده از اسطوخودوس برای تسکین اضطراب و استرس وجود دارد. ترکیبات آلی طبیعی در این گیاه و گل های آن می تواند بسیار شگفت انگیز باشد. این مواد می توانند باعث تسکین بدن و ذهن شوند و اضطراب را کمتر کرده و خلق و خو را تعادل ببخشند. علاوه بر کاربردهای موضعی این گاه، شما می توانید از چای اسطوخودوس استفاده کنید.

  • درمان مشکلات خواب:

اگر به طور منظم با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنید، آپنه خواب دارید یا الگوی خواب بی قرار را تجربه می کنید می توانید از اسطوخودوس استفاده کنید. گل های این گیاه را در آب داغ بریزید و سپس بنوشید. این موضوع می تواند خواب را تحریک کند. تاثیر گل های این گیاه بر روی سیستم عصبی اشکار است و می تواند به از بین رفتن افکار منفی نیز کمک کند.

  • مراقبت از پوست:

یک روش اسان برای مراقبت از پوست استفاده از اسپری گل های اسطوخودوس است. زمانی که احساس می کنید پوستتان خشک شده یا تحریک پذیر است،کافیست کمی اسطوخودوس روی آن اسپری کنید و از اثر سریع آن لذت ببرید. این ماده می تواند برای شرایط مزمنی همچون پسوریازیس، اگزما و آکنه مفید باشد.

  • توانایی ضد عفونی کنندگی:

اگرچه بیشتر افراد از اسطوخودوس برای آرام سازی و کاربردهای آروماتیک استفاده می کنند اما اثرات آن برای ضد عفونی کردن عالی است. بیشتر افراد برگ های خرد شده اسطوخودوس را بر روی زخم اعمال می کنند.

  • مراقبت از مو:

اگر از ریزش مو یا شرایط دیگری که بر روی کیفیت موها اثر می گذارد رنج می برید، از شامپوی اسطوخودوس استفاده کنید. برخی از محصولات آرایشی طبیعی می توانند گران قیمت باشند. با اینحال می توانید گل های اسطوخودوس را خیس کنید و آن را بر روی مو اعمال نمایید. این گزینه نیز همانند شامپوی اسطوخودوس عمل می کند. چنین ترکیبی برای رشد فولیکول ها عالی است.

  • محافظت از سلامت قلب:

کیفیت آرام کنندگی اسطوخودوس که از ترکیبات طبیعی و آنتی اکسیدان های موجود در آن ناشی می شود می تواند با کاهش فشار خون و کم کردن فشار رگ های خونی، سلامت قلب را بهبود ببخشد. این موضوع باعث پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی همچون سکته و حملات قلبی می شود.

  • سرماخوردگی

اسطوخودوس دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است و می تواند با پاک سازی سیستم تنفسی از خلط، به درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلو درد، سرفه، آسم و سینوزیت کمک کند.

  • قاعدگی

اسطوخودوس به دلیل خواص ضد درد طبیعی و آرام بخش قوی که دارد، برای درمان سندروم پیش از قاعدگی مفید بوده و به درمان درد پریود کمک می کند.

  • کبد چرب

اسطوخودوس به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به پاک سازی و سم زدایی کبد کمک کرده و باعث درمان بیماری هایی مانند کبد چرب می شود.

  • سردرد و میگرن

اسطوخودوس دارای خواص ضد درد و آرام بخش طبیعی است و برای درمان سردرد و میگرن مفید می باشد.

 

طبیعت اسطوخودوس گرم و خشک است. اسطوخودس حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، لینانول و سینئول و الکل می باشد.

 

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt