دلمه برگ مو ترکی

 در آشپزی, پیش غذا, خانه داری, غذا

دلمه برگ مو ترکی که در زبان ترکی به «یالانجی دولما» هم معروف است، جزو انواع دلمه و پیش‌غذاهای محبوب ترک‌ها، در تمام دنیا است.

 

مواد لازم:

  • برنج: ۱ لیوان
  • لپه: ۱/۲ لیوان
  • سیر: ۱ یا ۲ حبه
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • برگ مو: به میزان لازم
  • روغن زیتون یا کنجد: به میزان لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • برش‌های لیمو یا آبلیمو: به میزان دلخواه
  • نعناع، شوید و ریحان خشک: از هر کدام ۱ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم (گوشت گوساله یا گوسفند)

طرز تهیه:

در اولین مرحله، مواد داخل دلمه را باید درست کنیم. برای این کار، باید از شب قبل لپه را خیس کنید. برنج را هم از یک ساعت قبل بخیسانید.  لپه و برنج را آبکش کنید.

پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و پوره کنید.

در یک قابلمه مناسب، کمی روغن زیتون بریزید و پیازها را با سیر خورد شده در آن سرخ کنید. تا وقتی که سبک و طلایی شوند.

سپس گوشت چرخ کرده را با زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه خود به همراه نمک اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید تا گوشت با ادویه‌ها کمی سرخ شود و بوی زهم آن را بگیرد.

رب گوجه فرنگی را به گوشت چرخ کرده بیفزایید و تفت دهید تا طعم خام رب گوجه گرفته شود و رنگ باز کند.

در این مرحله، در یک ظرف دیگر، لپه‌ها را با مقداری آب بپزید تا حدی که نیم‌پز شوند. برای پخت لپه‌ها، ابتدا آن‌ها را در مقداری آب روی حرارت بگذارید و بعد از اینکه جوش خورد و کف کرد، آب آن را دور بریزید. دوباره روی لپه‌ها آب بریزید و آن‌ها را مجددا روی حرارت بگذارید. برنج‌ها را هم در یک ظرف جدا نیم‌پز کنید.

بعد از نیم‌پز شدن لپه و برنج، آن‌ها را آبکش کنید و به مخلوط گوشت بیفزایید.

سبزی‌های معطر خشک را اضافه کنید. کمی که مواد تفت خوردند، به اندازه ۱/۲ لیوان به مایه دلمه، آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا مواد با هم بپزند و طعم آن‌ها یکنواخت شود.

برگ‌های انگور را بشویید و شاخه‌های آن‌ها را جدا کنید. برای اینکه برگ‌های مو انعطاف و نرمی بیشتری داشته باشند، در یک قابلمه مقداری آب بریزید و بجوشانید. برگ‌های مو را در یک آبکش بریزید و آبکش را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس آبکش حاوی برگ‌ها را بیرون بیاورید. برگ‌های مو را روی یک پارچه حوله‌ای بچینید تا آب اضافی‌شان را از دست بدهند.

وقتی آب اضافی مواد داخل دلمه‌ها تبخیر شد و طعم یکدستی گرفتند، به اندازه یک قاشق از مواد را داخل برگ‌های مو بریزید و آن‌ها را به شکل بقچه‌ یا رول شده، بپیچید. طوری که مواد بیرون نریزند. همه دلمه‌ها را به همین شکل آماده کنید. سپس در یک قابلمه ۲ ردیف برگ مو، به صورت صاف بچینید و دلمه‌های درست شده را روی برگ‌ها بچینید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو ترکی، قابلمه را روی حرارت قرار دهید و به اندازه نصف لیوان آب جوش به کف قابلمه بیفزایید. می‌توانید از مقداری رب انار یا رب گوجه فرنگی را هم با آب جوش، ترکیب و بعد به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حدود ۱ ساعت اجازه دهید دلمه‌ها بپزند.

در ۱۰ دقیقه پایانی در صورت دلخواه، کمی آبلیمو روی دلمه‌ها بریزید. بعد از اینکه دلمه‌ها پختند، حرارت را خاموش کرده و دلمه‌ها را سرو کنید.

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake

اگر به بخش آشپزی علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

خورشت کنگر بهاری

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt