دمنوش زنجبیل

 در خانه داری, گرم, نوشیدنیها

زنجبیل یا زنجفیل از گیاهان دارویی جادویی و فوق العاده پرخاصیت است که طی قرن های طولانی از ریشه و دمنوش آن برای درمان انواع دردها و بیماری ها استفاده شده و به دلیل عطر و طعم قوی و تند و تیز از ادویه جات پرکاربرد در آشپزی محسوب می شود.

دمنوش زنجبیل بسیار  تند است، طعم‌دار و حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و ضدبیماری است. زنجبیل یکی از خوراکی های ضد التهاب است و در تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار است، اما بیشتر به سبب تأثیرش بر کاهش حالت تهوع شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل بر کاهش حالت تهوع، به‌خصوص در دوران اولیه‌ی بارداری مؤثر است،  می‌تواند حالت تهوعِ ناشی از درمان سرطان و حرکت وسایل نقلیه را هم کاهش بدهد.

شواهد نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند اززخم معده پیشگیری کند و سوءهاضمه یا یبوست را بهبود بدهد. زنجبیل دردهای دوره‌ی قاعدگی را هم تسکین می‌دهد. برخی پژوهش‌ها نشان دادند که زنجبیل برای افراد مبتلا به دیابت مفید است؛ البته نتایج این پژوهش‌ها به‌طور کامل ثابت نشده است. همچنین این پژوهش‌ها نشان داده‌اند که  مکمل های غذایی زنجبیل به کنترل قند خون  و  کنترل چربی کمک می‌کند.

خلاصه: زنجبیل به‌عنوان درمانی برای حالت تهوع شناخته شده است و پژوهش‌ها اثر زنجبیل بر حالت تهوع را ثابت کرده‌اند. چند پژوهش نشان داده‌اند که زنجبیل به کاهش دردهای دوره‌ی قاعدگی کمک می‌کند و می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

 

 

 

روحیه بخش

برای افزایش تمرکز در فعالیت های معنوی از روغن زنجبیل استفاده کنید زیرا انرژی منفی بدن را گرفته و اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

مصرف زنجبیل قبل از شروع کارهای جدید باعث افزایش انگیزه و روحیه فرد شده و افکار منفی را از ذهن دور می کند.

 

 خواص زنجبیل برای سرماخوردگی

زنجبیل دارای خواص آنتی هیستامینی است و با باز کردن راه تنفسی و تحریک ترشح مخاط به درمان انواع آلرژی ها کمک می کند.

همچنین از دیرباز زنجبیل به عنوان درمان گیاهی سرماخوردگی وآنفولانزا استفاده شده است.

 

درمان گیاهی سرفه و گلودرد

۱ قاشق چایخوری آب زنجبیل و عسل برای رفع سرفه و گلو درد ناشی از سرماخوردگی مفید است و چای زنجبیل احتقان گلو و بینی را برطرف می کند.

مخلوط شنبلیله و آب زنجبیل تازه نیز به درمان آسم کمک می کند.

 

کاهش کلسترول خون

یکی از بزرگ ترین خواص دارویی زنجبیل کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید خون است و اثری مشابه داروی آتورواستاتین در کاهش چربی خون دارد. زنجبیل همچنین تاثیر خوبی در افزایش کلسترول خوب بدن دارد.

 

میگرن و سردرد

زنجبیل با کاهش درد و التهاب در رگ های خونی باعث تسکین میگرن می شود و استفاده موضعی از زنجبیل رقیق شده  بر روی پیشانی دردهای شدید میگرنی را بهبود می بخشد.

 

دمنوش زنجبیل و لیمو، کاهش وزن و لاغری

کافی است یک لیوان آب به جوش آورید و یک تکه زنجبیل تازه را در آب در حال جوش انداخته بگذارید ۱۰ دقیقه به‌خوبی دم بکشد. کمی که سرد شد نصف یک لیمو را در دم‌نوشتان بچکانید. اگر دلتان می‌خواهد وزن کم کنید خوب است بدانید این دم‌نوش از نوشیدنی‌های محبوب کسانی است که قصد کاهش وزن دارند. تقویت سیستم ایمنی بدن به دلیل وجود ویتامین ث وآنتی‌اکسیدان در این دمنوش، در برابر سرماخوردگی در زمستان و پاییز ایمنتان می‌کند. کافی است صبح‌ها ناشتا از این دمنوش خوش‌طعم میل کنید. سم‌زدایی، کمک به هضم هرچه بهتر مواد غذایی، حفظ شادابی پوست و کمک به تصفیه خون از خواص این دم‌نوش پرطرفدار هستند.

درباره دمنوش ها آنچه بسیار مهم است اینکه؛ باید تصور اینکه دارو و دمنوش گیاهی کاملاً بدون ضرر است را از ذهنتان پاک کنید. داروهای گیاهی در بعضی افراد مانند زنان باردار یا افرادی که داروهای خاصی همزمان استفاده می‌کنند، منع مصرف دارد و حتی می‌تواند خطرناک باشد. همچنین یادتان باشد مصرف دمنوش‌ها هم نباید از حد مجاز بگذرد. اینکه خودتان بدون علم و آگاهی داروهای گیاهی را با هم مخلوط کنید کار درستی نیست و حتی ممکن است تداخل دو گیاه با هم اثرشان را خنثی کند؛ بنابراین حتماً برای خوردن همیشگی داروهای گیاهی از متخصصان طب سنتی و گیاهی کمک بگیرید.

 

گردآوری: پریسا مشکین پوش

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt