خاک پیت ماس و ویژگی های آن

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

پیت ماس یکی از مناسبترین انواع خاک گلدانی برای کاشت بیشتر گل‌ها و گیاهان آپارتمانی، انواع کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها، بن سای، بنفشه آفریقایی، کاج مطبق و پرورش قارچ است.

استفاده از خاک پیت ماس در ترکیب با دیگر انواع خاک باعث حفظ رطوبت، افزایش قدرت حاصلخیزی و زهکشی خاک می‌شود. در این مقاله شما را با ویژگی‌های پیت ماس و مزایای استفاده از آن در کاشت گیاهان آشنا می‌کنیم.

سوالی که شاید برای شما هم پیش آمده باشد پيت ماس چيست؟

پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک است که اکثراً در کشورهایی مانند استونی و لیتونی تولید می‌شود. ابتدا این خزه‌ها جمع آوری شده و در طی فرایندی آماده سازی و بسته بندی می‌شود. این خاک تا بیست برابر وزن خود آب جذب می‌کند و برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی می‌باشد. پیت ماس دارای PH خنثی می‌باشد.

انواع خاک پیت ماس:

پیت ماس در رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای و سفید در بازار وجود دارد که تفاوت آنها در میزان مواد آلی و بافت این خاک می‌باشد. همچنین انواع آن بر اساس سایز بافت وجود دارد که کاربرد آنها برای مصارف مختلف متفاوت می‌باشد. برای کاشت بذر کاکتوس بیشتر از نوع دانه ریز و متوسط استفاده می‌شود.

کاربردهای خاک پیت ماس چیست؟

  • بستری مناسب برای کاشت بذر کاکتوس و انواع بذرهای سایر گیاهان و گل های آپارتمانی.
  • حفظ رطوبت بستر کاشت و خاک.
  • نگهداری کود و جلوگیری از آبشویی.
  • به علت دارا بودن مواد آلی بسیار بالا باعث بهبود خاک می‌شود.
  • در ترکیب خاک گل های آپارتمانی استفاده می شود بخصوص انواع کاکتوس ها و ساکولنت ها بن سای بنفشه آفریقایی کاج مطبق و سایر گل ها.
  • بستر مناسب برای گلخانه های خیار ، گوجه و سایر محصولات گلخانه ای.

ویژگی‌های مفید و کاربردی خاک پیت ماس

همانطور که گفتیم این خاک تا بیست برابر وزن خود آب جذب می‌کند و برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالیست. مهمترین خواص خاک پیت ماس برای کاشت گیاهان به شرح زیر است:

حاصلخیزی زیاد

پیت ماس از تجزیه بقایای گیاهی تهیه می‌شود و از این رو سرشار از عناصر غذایی ضروری برای رشد گیاه مانند فسفر، پتاسیم و نیتروژن است و می‌تواند علاوه بر بستر کاشت به عنوان نوعی مکمل کود گیاهی برای گیاهان استفاده شود.

قدرت ذخیره آب

قدرت جذب آب پیت ماس بسیار زیاد است و می‌تواند حجم زیادی از آب را در خود جا دهد. زمانی که خاک نیاز به آن داشته باشد، این ماده می‌تواند آب ذخیره شده را آزاد کند تا به خاک برسد. اگر گیاهی را در خانه نگهداری می‌کنید که نیاز به رطوبت زیادی دارد، بهترین پیشنهاد برایتان پیت ماس است. قدرت ذخیره آب این ماده با اسفنج‌های طبیعی برابر است.

وزن سبک

این خاک نسبت به خاک‌های باغچه‌ای و گلدانی سبک‌تر است. اگر باور ندارید که وزن پیت ماس از خاک گلدانی کمتر است، مقداری مشخص از آن‌ها را در گلدان ریخته و تفاوت وزن را مشاهده کنید. یک گلدان معمولی پراز خاک گلدان حدود ۱۸ کیلوگر و گلدان پر از پیت ماس حدود ۱۱ کیلوگرم است.

خاصیت ارتجاعی یکی‌دیگر از فواید خاک پیت ماس محسوب می‌شود، یعنی این خاک در برابر تراکم مقاومت از خود نشان می‌دهد و همین موضوع تاثیر زیادی روی ایجاد منافذ مختلف دارد.

اصلاح کننده و کاهش دهنده PH خاک

موادی که در پیت ماس وجود دارند اسیدی هستند و PH آن‌ها بین بازه‌های ۳.۵ تا ۶ قرار می‌گیرد. این خاک برای گیاهانی که دوست‌دار محیط‌های اسیدی هستند، بهترین پیشنهاد محسوب می‌شود. این ماده می‌تواند اصلاح کننده خاک برای تغییر PH باشد.

عاری از عوامل بیماری‌زا

خاک پیت ماس به علت تجزیه‌های طولانی مدت آلودگی‌های محیطی بسیار کمتری نسبت به دیگر بستر‌های کاشت الی مانند کمپوست دارد و با روش‌های مختلفی نیز می‌توان آن را ضدعفونی کرد.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

خاک ژله‌ ای و کاربرد آن

 

گردآوری :صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt