خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

یکی از مهم ترین عوامل در رشد بهتر گل و گیاه، خاک آن است که می‌تواند سبک یا سنگین انتخاب شود. این مورد به نوع گل و گیاه بستگی دارد. به طور قطع می‌توان گفت بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی، خاکی است که توانایی عبور آب از خود را داشته‌ باشد. همچنین خاک باید توانایی این را داشته‌ باشد که آب اضافی را از خود خارج کند.

از آن‌جایی که یکی از عوامل برای رشد و پرورش گل و گیاه خاک است به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی بپردازیم.

خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی به شرح زیر است:

۱- گیاهان آپارتمانی به خاک گلدانی احتیاج دارند که به اندازه کافی نفوذپذیر و سبک باشد و خلل و فرج کافی داشته باشد و ریشه بتواند به راحتی درون آن رشد. کند. البته سبک بودن خاک گیاهان آپارتمانی نباید به اندازه ای باشد که نتواند گیاه را محکم و صاف نگه دارد.

۲- زهکشی خوب داشته باشد یعنی آب به راحتی درون آن حرکت کند ولی به اندازه ای نباشد که نتواند هیچ رطوبتی را حفظ کند و همه آن را از قسمت زهکش خارج کند. اگر خاک گلدان گیاهان آپارتمانی سنگین باشد و منافذ کافی درون آن وجود نداشته باشد، دچار غرقابی شدن می شود و با آبیاری هیچ منفذی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

۳- با توجه به نوع گیاه مواد مغذی به اندازه کافی در آن وجود داشته باشد. همچنین از میکروارگانیسم‌ها هم حمایت کرده و مواد غذایی و عناصر مغذی که برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی ضروری است، را هم حفظ کند. به طور کلی اغلب افراد برای خاک گلدان گیاهان خانگی خود از پیت ماس یا ورمی کمپوست استفاده می‌کنند. این ترکیبات برای گیاهان خانگی ضروری هستند و اگر مواد دیگری به آن اضافه شوند به تقویت و رشد بهتر گیاهان کمک می‌کنند.

بهترین ترکیب خاک برای گل های آپارتمانی

۱. حدود ۴۵ درصد شن و یا ماسه شکسته شده.
۲. حدود ۱۵ درصد کمپوست.
۳. حدود ۱۵ درصد رس برای اینکه آب خاک حفظ شود.
۴. حدود ۱۰ درصد مواد مکمل.
۵. حدود ۱۰ درصد کوکوپیت.

برای تقویت بهتر خاک می‌توان از پوست پرتقال، پوست درختان به صورت خرد شده و … استفاده کرد. همچنین افراد می‌توانند با توجه به گل و گیاه مورد نظر این درصد‌ها را تا حدودی کم و زیاد کنند. البته باید اطلاعات لازم در این زمینه را نیز داشته‌ باشند.

کمپوست یکی از مهم‌ترین ترکیبات خاک است که می‌توان آن را نیز ساخت. برای ساختن کمپوست کافیست شاخ و برگ گیاهان، کود‌های حیوانی و … را تجزیه کرده و کرم‌ها، قارچ‌ها و … را به آن اضافه کنید.

تست با کیفیت بودن خاک گلدان

بسیاری از افراد نمی‌توانند از روی ظاهر خاک، میزان کیفیت آن را حدس بزنند. شما با یک آزمایش ساده به مناسب بودن و با کیفیت بودن خاک می‌توانید دست پیدا کنید.

۱. برای این کار مقداری از خاک را مرطوب کنید و در دست خود قرار دهید.
۲. سپس اجازه دهید خاک برای دو تا سه ثانیه درون دست شما باشد.
۳. بعد از آن دست خود را باز کنید و به خاک دقت کنید. دو حالت پیش می‌آید: خاک ممکن است به صورت مچاله شده بماند و یا اینکه از هم بپاشد.

اگر خاک سنگین باشد به طور قطع به صورت مچاله باقی می‌ماند، زیرا میزان رس آن بالا است. این نوع خاک زهکشی خوبی نخواهد شد و ممکن است باعث خفه شدن ریشه گل و گیاه شود. البته باید بدانید که این خاک مواد‌غذایی خوبی در خود خواهد‌ داشت.

در واقع می‌توان بیان کرد خاکی که چسبندگی کمتری داشته‌ باشد، می‌تواند خاک مناسبی باشد. در نتیجه اگر با باز کردن دست، خاک از هم پاشید می‌توانید بدون شک بیان کنید که این خاک، بهترین خاک برای گلدان است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt