حلوا با آرد گندم

 در آشپزی, خانه داری, دسر

حلوا، یک دسر و شیرینی مشهور و محبوب ایرانی است که با ترکیب سه ماده نشاسته‌ای، قندی و چربی درست می‌شود.

حلوا انواع زیادی دارد و در شهرهای ایران و کشورهای خاورمیانه با طرز تهیه‌ها و مواد اویله مختلفی درست می‌شود.

آرد گندم، آرد سفید، آرد برنج، آرد نخودچی، آرد جوانه گندم یا انواع دیگر آرد، کره یا روغن و شکر از مواد اصلی تشکیل‌دهنده حلوا هستند.

هل، گلاب، زعفران، دارچین و دیگر طعم‌دهنده‌ها نیز از موادی هستند که طبق سلیقه افراد به حلوا اضافه می‌شوند.

حلوا با آرد گندم، رایج‌ترین نوع حلوا است. این نوع حلوا بسته به میزان تفت خوردن آرد می‌تواند طلایی روشن تا قهوه‌ای تیره باشد.

حلوا با آرد گندم

مواد لازم:

  • یک لیوان آرد گندم
  • نصف لیوان شکر
  • نصف لیوان روغن (یک چهارم لیوان روغن مایع و یک چهارم لیوان روغن نیمه جامد)
  • نصف لیوان آب
  • یک چهارم لیوان گلاب
  • یک چهارم قاشق غذاخوری پودر زعفران
  • یک چهارم قاشق غذاخوری پودر هل
  • پودر پسته، پودر نارگیل و خلال بادام برای تزئین

طرز تهیه:

آرد را دو بار الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود و در زمان پخت حلوا، گلوله گلوله نشود. زعفران سابیده شده را با یک قاشق غذاخوری آب جوش و یک قالب یخ دم کنید تا زعفران، خوب رنگ پس بدهد.

آماده‌سازی شهد:

آب و شکر را در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. آب و شکر را هم بزنید تا دانه‌های شکر در آب حل شوند و شهد به جوش آید. سپس گلاب، زعفران دم‌کرده و پودر هل را در قابلمه بریزید و مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. شعله گاز را خاموش کنید و شهد را کنار بگذارید.

حلوا با آرد گندم

یک تابه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا گرم شود. سپس آرد را در تابه بریزید و آن را تفت دهید. اگر حلوای تیره یا سیاه می‌خواهید، آرد را آنقدر تفت دهید تا قهوه‌ای شود، اما نسوزد. البته اگر یک حلوای ساده زعفرانی و زرد رنگ می‌خواهید، آرد را تا جایی تفت دهید که فقط بوی خامی آن گرفته شود. توجه داشته باشید که در این مرحله باید مدام آرد را هم بزنید تا به‌صورت یکدست تفت بخورد.

پس از تفت خوردن آرد به حد دلخواه شما، روغن را کم‌کم در تابه بریزید و مواد را هم بزنید تا کل آرد یک رنگ شود. شعله گاز را کمتر کنید و شهد حلوا را به‌تدریج در حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه در تابه بریزید و با آرد هم بزنید تا رقیق شود. توجه داشته باشید که هنگام اضافه کردن شهد باید حلوا را مدام و سریع هم بزنید تا شهد کاملا به خورد حلوا برود و در وسط تابه جمع شود. از دو طرف دسته‌های تابه را بگیرید و مدام به چپ و راست تکان دهید تا مواد از کناره‌ها به وسط تابه بیاید و حالت خمیری به خود بگیرد. به این کار به اصطلاح، «قنداق‌پیچ کردن» یا حرکت گهواره‌ای گفته می‌شود. پس از رسیدن به غلظت مناسب و به روغن افتادن حلوا شعله گاز را خاموش کنید.

حلوای داغ را در ظرف بکشید و ظرف را تکان بدهید تا حلوا کاملا در ظرف پخش بشود. با پشت قاشق چرب شده، اطراف و روی حلوا را صاف کنید و شکل دهید. روی حلوا را با پودر پسته، پودر نارگیل و خلال بادام تزئین کنید.

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt