آگاو گیاهی همیشه سبز و زینتی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه آگاو یا آگاوه که به گل خنجری نیز معروف است؛ گیاهی دائمی، همیشه سبز و زینتی است و طول عمر بالایی دارد. نام انگلیسی این گیاه agave plant می‌باشد. گیاه آگاوه یا آگاو را می‌توان در فضای باز، گلخانه و یا در آپارتمان در گلدان نگهداری نمود. این گیاه بومی مناطق مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی می‌باشد.

گیاه آگاو جز ساکولنت ها طبقه بندی می شود. از ویژگی‌های اصلی گیاه این است که برگ های آن از ریشه شروع شده و گوشتی است. همچنین گیاه آگاوه بدون ساقه و نوک برگ های آن تیز است که حاشیه هر برگ می تواند به صورت صاف یا خاردار باشد. ممکن است تیزی نوک برگ های این گیاه زیبا به دست آسیب برساند و باعث ایجاد خارش و سوزش و همچنین التهاب پوستی شود.

رنگ برگ‌ها در گیاه آگاوه معمولاً طیف‌هایی از رنگ‌های سبز، آبی و حتی خاکستری است؛ همچنین در گونه های ابلق گیاه آگاوه، برگهای گیاه سبز با حاشیه زرد رنگ است.

فواید گیاه آگاو چیست؟

برخی از گونه‌های گیاه آگاوه در صنایع مختلف مانند داروسازی، نساجی، صنایع غذایی کاربرد دارد. کاربرد گیاه آگاو در صنایع غذایی به دلیل شهد شیرین این گیاه، به عنوان شیرین کننده طبیعی با شیرینی بالا و کالری پایین استفاده می‌شود و جایگزین مناسبی برای شکر می‌تواند باشد.این ویژگی برای  بیماران دیابتی بسیار مفید هست و آن‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

ازدیگر از مزایای آگاو، داشتن ساپونین است که به کاهش سطح کلسترول، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از ریزش مو و رشد تومور سرطانی کمک می‌کند. همچنین در درمان اسهال خونی و سوهاضمه نیز موثر است. گیاه آگاو به دلیل زیبایی خاص در طراحی فضای سبز و دکوراسیون منزل کاربرد بسیاری دارد.

شرایط نگهداری گیاه آگاو

آبیاری مناسب:

آگاو برای رشد بهتر به آبیاری منظم احتیاج دارد. بهتر است در اوایل فصول رشد گیاه را هر ۵ یا ۶ روز آبیاری کنید. در فصل های سرد سال گیاه آگاو امریکانا نیاز به آب فراوان ندارد. این گیاه در مقابل خشکی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد نسبت به پر آبی. بنابراین در آبیاری گیاه دقت داشته باشید و گیاه را در آب غوطه ور نکنید.

خاک مناسب:

گیاه آگاو به خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد تا آب اضافی در خاک تجمع پیدا نکند و پس از آبیاری، آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود. گیاه آگاوه خاک غنی دوست ندارد. خاک مناسب گل آگاو می‌تواند خاک ساکولنت و کاکتوس و یا مخلوطی از خاک برگ و شن نسبتاً درشت باشد. گیاه آگاو به عمق زیادی خاک احتیاج ندارد و حدود ۳۰ سانتی‌متر عمق خاک برای رشد ریشه‌های آن کافی است.

دمای مناسب:

تحمل دمایی اگاو بسیار بالاست و می تواند حتی دمای منفی ۵ درجه را تحمل کند. بهتر است در فصول سرد سال دمای محیط گیاه را در بین ۶ تا ۴ درجه تنظیم کنید. در فصول گرم سال و در روز هایی که دمای هوا به بالای ۳۰ درجه هم می رسد در صورتی که گیاه را خارج از خانه نگهدری می کنید اصلا جای نگرانی نیست. این گیاه در دماهای بالا بسیار مقاوم بوده و رشد و شادابی بیشتری از خود نشان می دهد.

نور مناسب:

گیاهان آگاو را در مکانی با نور کامل و سایه – آفتاب می توان کاشت اما از کاشت آنان در مکانهای کاملا سایه خودداری کنید زیرا از بین خواهند رفت. همچنین در صورت نگهداری آنان در گلدان بهتر است در طی فصل گرم در مکانی قرار گیرند که صبح تا ظهر از نور مستقیم و از ظهر به بعد در سایه باشند.

کود مناسب:

خاک غنی در گیاه آگاو به آن آسیب می زند و باعث پوسیدگی آن می شود. اما اگر قصد دارید که گیاه آگاو را کمی تقویت کنید، در فصل بهار یک لایه بسیار نازک و کمی از خاک برگ به صورت پراکنده بر روی خاک پخش کنید. البته برای گیاهان جوان می توانید از کود ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده نمایید.

بیماری و مشکلات گیاه

گیاه آگاو مانند هر گیاهی می‌تواند در طول رشد و زندگی خود، دچار مشکلاتی یا بیماری‌هایی شود. در زیر به بیماری‌های گیاه آگاو می‌پردازیم:

چروکیده شدن و کوچک‌شدن برگ‌های گیاه:

این مسئله به دلیل میزان کم آبیاری است.

شل‌شدن برگ‌های گیاه:

این مشکل در نتیجه آبیاری بیش از حد است.

توقف رشد گیاه:

تَوقف رشد گیاه آگاوه می‌تواند عوامل متفاوتی باشد. به عنوان مثال ابتدا ریشه­ های گیاه آگاو را بازدید کنید. زیرا ممکن است نیاز به تعویض گلدان داشته باشد.

سیاه‌شدن برگ‌های گیاه:

این مشکل به دلیل رطوبت بالای محیط رخ می‌دهد.

برگ‌های گیاه آگاو دراز و رنگ‌ پریده‌اند:

این مشکل به دلیل کمبود نور و رطوبت بالا رخ می‌دهد.

وجود اجسام سفیدرنگ در ریشه یا روی برگ‌های گیاه:

این مشکل به دلیل وجود شپشک‌ها و کنه تار عنکبوتی است. برای رفع این مشکل از سموم حشره‌کش مانند دیازینون و کنفیدور استفاده کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt