آشنایی با گیاه یشم

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه یشم که با نام کراسولا (Crassula ovate) نیز شناخته می‌شود، یک درختچه مینیاتوری همیشه سبز با برگ‌هایی به رنگ سبز یشمی، گوشتی و آبدار است. این گیاه بومی جنوب آفریقا بوده و پرورش و نگهداری از آن امروزه در سراسر جهان به یک گیاه آپارتمانی پرطرفدار تبدیل شده است.

جالب است بدانید که گیاه یشم از دسته اولین گیاه های آپارتمانی محسوب می شود و اگر شرایط مساعدی را برای رشد آن فراهم کنید قادر خواهد بود تا ارتفاع یک متری و طول دو متری رشد کند. همچنین این گیاه دارای برگ های نازکی می باشد که باعث خواهد شد سالیان سال زنده بماند.

شرایط نگهداری گیاه یشم

خاک مناسب:

گیاه یشم برای رشد به خاک حاصلخیز، سبک با زهکش کافی نیاز دارد. ترکیبی از رس، ماسه، خاک لومی حاصلخیز و خاکبرگ برای کاشت این گیاه در گلدان مناسب است. همچنین مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و ماسه نیز می‌تواند برای کاشت یشم استفاده شود.

نکته: هرچند بسیاری از ویژگی‌های گیاه یشم به کاکتوس‌ها شباهت دارد، ولی استفاده از خاک مناسب کاکتوس به تنهایی برای این گیاه توصیه نمی‌شود و بهتر است خاک مخصوص کاکتوس را با کوددهی غنی و سپس استفاده کنید.

آبیاری مناسب:

توجه داشته باشید که گل یشم به آب فراوان نیاز ندارد و هنگام آبیاری بایستی خاک بستر تا عمق ۳ الی ۴ سانتی متری خشک شده باشد و سپس آبیاری نمایید. دقت کنید که میزان آبیاری این گیاه در فصل زمستان بایستی نصف شود.

بهتر است بدانید که گیاه یشمی در برابر آب زیاد و باقی ماندن در خاک خیس حساس است و به همین منظور زهکشی آن را به درستی انجام دهید و اگر زهکشی و آبیاری آن به درستی انجام شود به تدریج با پوسیدگی گیاه خود مواجه خواهید.شد.

نور مناسب:

از آنجایی که گیاه یشمی برای رشد به نور بسیار زیادی نیاز دارد می تواند در برابر نور مستقیم خورشید نیز تحمل داشته باشد و هیچ گونه مشکلی برایش به وجود نیاید. ولی توجه داشته باشید که اگر گیاه یشمی را برای مدتی طولانی در معرض نور خورشید قرار داده اید هرگز آن را ناگهانی به فضایی بسته انتقال ندهید زیرا باعث چروک شدن برگ ها خواهد.شد.

توجه داشته باشید که گیاه یشمی نور صبح الی ظهر را بیشتر می پسندد و اگر این نیاز را برای گیاه خود فراهم نکنید به مراتب برگ ها کم رنگ خواهند شد و اگر مکان آن را جابه جا نکنید برگ ها شروع به ریزش خواهند.کرد.

دما مناسب:

به طور کلی باید بگیم که دمای بین ۲۱ تا ۳۴ درجه دمای مناسب برای گیاه یشم است توجه داشته باشید که کمترین دمایی که این گیاه میتواند تحمل کند ۵ درجه سانتی گراد.است. این گیاه قادر به تحمل دمای زیر ۵ درجه نمیباشد.  نکته جالب این است که سرما باعث پوسیدگی این گیاه میشود پس خیلی مراقب سرما باشید.

نحوه کوددهی:

برای کمک به رشد بهتر گیاه، کوددهی در فصل بهار و تابستان برای گیاه توصیه می‌شود. به این منظور می‌توانید از کود مخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها یا از کود‌های مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی هر دو هفته یکبار استفاده کنید.

هرس گیاه یشم:

به طور کلی گیاه یشم به هرس خاصی نیاز ندارد، اما برای حفظ ظاهر گیاه و زیباتر کردن آن می‌توانید، شاخ و برگ‌های آسیب دیده را به دلخواه هرس کنید و با سرزنی تعدادی از شاخه‌ها باعث متراکم‌تر شدن شاخ و برگ‌ها.شوید.

توجه داشته باشید بیشتر از ۳۰ درصد شاخ و برگ‌های آن را هرس نکنید، زیرا هرس زیاد باعث وارد آمدن شوک به گیاه و نابودی آن.می‌شود. بهترین زمان برای هرس این گیاه اواخر زمستان تا اوایل بهار است.

زمان و نحوه تعویض گلدان:

گیاه یشم رشد کند دارد و از همین رو نیاز به تعویض سالانه گلدان نخواهد بود و شما می‌توانید برای گیاه جوان هر دو تا سه سال یکبار و برای گیاهان بالغ هر پنج سال یکبار اقدام به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر.کنید. لازم است پس از تعویض گلدان برای یک هفته یا بیشتر گیاه را آبیاری و تا یک ماه نیز آن را کوددهی نکنید.

آفات و مشکلات گل یشم:

توجه داشته باشید که رایج ترین آفات برای گیاه یشم شپشک آردی می باشد که بین ساقه و برگ های گیاه قرار می گیرد و از شیره گیاه تغذیه خواهد کرد و ترشحات چسبناکی بر جای خواهد.گذاشت. شما می توانید برای از بین بردن این آفت مرتب گیاه را با الکل تمیز نمایید تا از حشرات رها شوید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در روند رشد گیاه به وجود آید ریزش برگ های گیاه می باشد که نشان دهنده از بین رفتن گیاه است و دلیل اصلی آن آبیاری بیش از اندازه گیاه در فصل زمستان می باشد به همین منظور توصیه می شود که گیاه خود را در فصل زمستان به جای آبیاری اسپری.نمایید. در فصل تابستان نیز پس از آبیاری آن را در مکانی قرار دهید تا آب اضافی خارج شود و از فاسد شدن گیاه جلوگیری شود.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل سانسوریا

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt