آشنایی با شرایط نگهداری گیاه لیندا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه لیندا از دسته خانواده گیاهان «آگاو Agavaceae» می باشد، که زیستگاه اصلی آن جنوب غرب آمریکا و همچنین مکزیک است که تمایل زیادی به رشد در مناطق بیابانی دارد، زمانی که این گیاه در طبیعت رشد کند به ارتفاع ۴ تا ۵ متر هم خواهد رسید اما رشد آن در آپارتمان بسیار کند خواهد بود.

اگر به ظاهر برگ های آن توجه کنید خواهید دید که برگ های آن شبیه به برگ های گل عنکبوتی دارای تراکم بالا، ضخامت و مقاومت بالایی می باشد که زمانی که این برگ ها به ساقه نزدیک تر می شوند ضخیم تر خواهند شد و همچنین ساقه این گیاه کاملا گوشتی و متورم می باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با شرایط نگهداری و پرورش از گیاه لیندا در آپارتمان یا محل کار آشنا کنیم.

آبیاری مناسب:

لیندا از گیاهان مقاوم به کم آبی است و نیاز به آبیاری کم دارد. به طور کلی در شرایط معمول نگهداری از ین گیاه آبیاری هر یک هفته تا دو هفته یکبار کافی است و حتما در فاصله بین دو آبیاری باید خاک گلدان کاملا خشک شده باشد. همچنین از زهکش کف گلدان مطمئن باشید، زیرا باقی ماندن آب در پای گیاه و یا آبیاری بیش از اندازه باعث قهوه‌ای شدن شاخ و برگ و از بین رفتن گیاه خواهد شد.

نکته: در صورت نگهداری لیندا در بالکن در فصل زمستان آبیاری را ماهی یک مرتبه انجام دهید.

نور مناسب:

برای نگهداری گل لیندا دریافت نور کافی و مناسب می تواند به رشد هر چه بهتر آن کمک کند اما این گیاه می تواند به خوبی در سایه دوام بیاورد، پس سعی کنید آن را در مکانی با نور ملایم و متعادل قرار دهید زیرا اگر به صورت مداوم در سایه باشد رشد ان بسیار کند خواهد شد، در مقابل اگر نور دریافتی آن شدید باشد برگ های گیاه می سوزد.

سعی کنید در تابستان به خصوص در ماه های مرداد و تیر گیاه را از تابش مستقیم نور خورشید در امان نگه دارید.

خاک مناسب:

لیندا گیاهی می باشد که نسبت به خاکی که در آن کاشته می شود حساسیت به خرج نمی دهد، شما می توانید برای تهیه خاک لیندا از خاک های کاکتوس استفاده کنید، البته مناسب ترین و بهترین خاک برای کاشت و نگه داری گل لیندا خاکی می باشد که دارای قدرت زهکشی بالا باشد، اگر قصد استفاده از خاک ترکیبی دارید می توانید از دو قسمت خاکبرگ، ۱ قسمت پرلیت و ۱ قسمت پیت ماس و یا کوکوپیت استفاده کنید.

دمای مناسب:

به طور کلی بهترین دما برای گیاه لیندا بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و کمترین دمایی را که گیاه می‌تواند تحمل کند، دمای ۵ تا ۸ درجه سانتی‌گراد است. افتادن برگ‌های سبز رنگ گیاه نشانه سرد بودن بیش از اندازه محیط است و چنانچه برگ‌ها خشک شوند و بریزند، نشانه گرم بودن بیش از اندازه محیط خواهد بود.

کوددهی مناسب:

اگر چه به کود دهی نیاز ندارد اما برای رشد هر چه بهتر آن می توانید از مقدار بسیار کمی کودهای ارگانیک استفاده نمایید، در صورت استفاده از کود های شیمیایی مایع باید آن را با آب معمولی ترکیب کنید و هر ۲ هفته ۱ بار به گیاه بدهید، شما می توانید از کودهای معدنی هربان برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید.

هرس کردن لیندا چگونه است؟

لیندا نیاز به هرس زیاد و مداوم ندارد با این حال گاهی روی تنه گیاه جوانه‌هایی رشد می‌کند که هرچند در تکثیر این گیاه می‌توان از آنان استفاده کرد، اما نگهداری و تداوم رشد جوانه‌ها روی تنه گیاه مادری، باعث چند تنه شدن گیاه خواهد شد، بنابراین برای حفظ ظاهر گیاه هر چند وقت یکبار این جوانه‌ها را از ساقه جدا کنید. همچنین در زمان هرس، هرگز برگ‌های تازه رشد کرده را در یک زمان از بین نبرید و برای حفظ ظاهر دم اسبی گیاهتان، هرس را از هر طرف به طور مساوی انجام دهید.

نحوه تعویض گلدان لیندا چگونه است؟

گیاه لیندا در صورتی که ریشه‌های متراکم داشته باشد، رشد بهتری خواهد کرد. از این رو هر سه تا چهار سال یکبار تعویض گلدان کافی است. در هنگام تعویض گلدان لیندا حواستان باشد. نیمی از پیاز گیاه، از خاک بیرون باشد. و بلافاصله بعد از تعویض، گیاه را به طور کامل آبیاری کنید تا ریشه‌ها در خاک به خوبی مستحکم شوند.

همچنین از کوددهی گیاه بلافاصله بعد از تعویض گلدان خودداری کنید، زیرا باعث شوک گیاه و سوختگی ریشه‌ها خواهد شد. بهترین زمان برای تعویض گلدان لیندا اواخر زمستان و اوایل بهار است.

رایج ترین مشکلات نگهداری از گل لیندا:

ظهور لکه های قهوه ای: بالا رفتن سن گیاه و یا عدم دریافت رطوبت کافی علت بروز این مشکل برای گیاه می باشد، پس بهترین کاری که می توانید. انجام دهید این است که برگ هایی را که قهوه ای شده است را جدا کنید. و همچنین میزان رطوبت گیاه را افزایش دهید.

ایجاد شپشک آرد آلو: وجود این افت نرم و سفید بر روی گیاه باعث می شود. تا شیره گیاه را به طور کامل بمکد، در این صورت باید با استفاده از یک قلمو تمامی این آفات را از روی گیاه کنار بزنید.

متوقف شدن رشد گیاه: در صورتی که گیاهتان از رشد کمی برخوردار می باشد. بهتر است گیاه خود را خوب چک کنید، از نبود آفات مطمئن شوید، از نوری که دریافت می کند. مطمئن شوید، آبیاری را منظم انجام دهید، در صورتی که مشکلی نداشت. می توانید به کوددهی گیاه بپردازید.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt