تنگه رغز؛ عروس تنگه‌های ایران

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

تنگه رغز یکی از مکان‌های گردشگری جذاب استان زیبای فارس است. با توجه‌به اینکه در سال‌های اخیر خیلی از گردشگران به گشت‌وگذار و سفر به مکان‌های بکر و دست‌نیافتی علاقه‌مند شده‌اند، تنگه رغز قطعا می‌تواند یکی از مقاصد‌ ایدئال برای این گروه از افراد باشد که یک تجربه به یادماندنی و کم‌نظیر را ثبت کنند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به هیجان و ماجراجویی علاقه دارید، تجربه سفر به این مکان دیدنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با این طبیعت زیبا، این مطلب از مجله ماه خاتون را از دست ندهید.

تنگه رغز معرفی تنگه رغز:

تنگه رغز یا عروس بهشتی که به آن عروس تنگه‌های ایران نیز گفته می‌شود در میان ارتفاعات استان شیراز قرار گرفته و به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر، تا حدود ۱۰ سال پیش کمتر کسی از وجود آن باخبر بود.

در این دره زیبا که طی هزاران سال و در اثر برخورد آب و کشاکش آن با سنگ‌های اطراف بوجود آمده، جلوه‌های زیبایی از تلاش طبیعت برای بقا را می‌توانید ببینید. در این دره، هر آبشار زیبایی خاص خود را دارد و با دیگری متفاوت خواهد بود.

این تنگه در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر داراب در بخش فسارود و در کنار روستای شمس‌آباد و حسن‌آباد واقع شده و از ۶۴ آبشار و چندین حوضچه تشکیل شده است.

از جمله مزایای سفر به تنگه رغز به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی داراب امکان شنا در حوضچه زلال تنگه و دیدن رقص زیبای ماهی‌های قزل‌آلا است. با وجود شگفتی‌هایی که در این زیباترین دره های ایران گرد هم جمع شده، قاعدتاً ساعات خوشی را سپری خواهید کرد.

تنگه رغز کجاست؟

دره رغز در بخش فسارود، در ۲۵ کیلومتری شمال‌غربی شهر داراب و در نزدیکی روستای رغز قرار دارد و یکی از مناطق بکر طبیعت‌گردی ایران است. این تنگه در منطقه‌ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس که از شمال به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از غرب به شهرستان فسا، از جنوب به شهرستان لار و زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان محدود می‌شود.

تنگه رغز جذابدلیل نام‌گذاری آن چیست؟

رغز به معنای راه و مسیری لغزنده و بِکر است. برخی از بومیان تنگه رغز را به‌نام تنگه رودخیز نیز می‌شناسند. دلیل این امر نیز چشمه‌ها و حوضچه‌های مختلفی است که در مسیر وجود دارد.

نکات مهم در سفر به تنگه رغز:

  • سفر به تنگه رغز کار ساده‌ای نیست و نیاز به انرژی، زمان، تخصص و تجهیزات دارد؛ بنابراین قبل از سفر به اندازه کافی استراحت کنید و همه‌ی وسایلتان را آماده کنید.
  • حتما به همراه خود آب، خشکبار، خرما و … داشته باشید.
  • به همراه خود و درون کوله تان کیسه ضد آب داشته باشید و مواد خوراکی را درون آن قرار دهید.
  • حتما باید به شنا کردن مسلط باشید.
  • لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • کفش مناسب این سفر کفش اسپرتکس است.
  • اگر قصد شب ماندن در تنگه غرز دارید حتما تجهیزات مرتبط مانند بی واک به همراه داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر مهر است. در زمان‌های دیگر امکان پیمایش وجود ندارد.
  • اقامت در تنگه رغز تنها به صورت کمپینگ وجود دارد و امکان اجاره‌ی خانه در خود تنگه نیست. برای این کار لازم است به شهر داراب بروید.

عروس تنگه‌های ایران بهترین زمان ممکن برای سفر:

این تنگه سال‌هاست با آب روان و زلال خود صخره‌ها را تراشیده و پوشش گیاهی خاصی را ایجاد کرده است. همین طبیعت ناب تنگه رغز است که آن را خاص می‌کند. بنابراین فصل‌های اردبیهشت تا اواخر شهریور بهترین زمان برای مسافرت به این مکان بکر و دست نیافتنی است، چراکه درختان سرسبز و زیبای آن شما را تا خود تنگه همراهی می‌کنند. احتمالا مانند هر طبیعت‌گرد دیگر هر لحظه برای رسیدن به این جای دیدنی، هیجان بیشتر پیدا خواهید کرد. همچنین اگر در فصل تابستان به تنگه رغز بروید، می‌توانید گرمای طاقت‌فرسای تابستان را با خنکی آب‌وهوا و برای خودتان و همراهیانتان لذت‌بخش‌تر کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt