آشنایی با طریقه مصرف کنگر فرنگی

 در سلامتی, گیاهان دارویی

کنگر فرنگی یا آرتیشو از گیاهان دارویی با طبع گرم است که کاربرد فراوانی در طب سنتی دارد. 

این گیاه منبعی غنی از فیبر، کربوهیدرات، پروتئین، انواع ویتامین ها نظیر ویتامین C، K ، B۱۲ و املاح معدنی مانند منیزیم، منگنز و پتاسیم است.

کنگر فرنگی چیست؟

کنگَر فرنگی با نام علمی Cynara scolymus، گیاهی چند ساله و علفی است. دارای ساقه ی راست است که ارتفاع آن می تواند به یک متر هم برسد. برگ های پهن و دراز آن مانند برگ های گیاه کاهو بوده و به رنگ سبز تیره دیده می شود.

گلبرگ های گل آن ضخیم و گوشتی است. به طوری که اغلب قسمت های انتهایی آن که ضخیم است مصرف خوراکی دارد. میوه ی گیاه آرتیشو در انتهای ساقه و به شکل میوه ی کاج یا سیب فلس دار دیده می شود. این میوه اغلب به همراه سالاد و به صورت خام یا آب پز مورد استفاده قرار می گیرد.

طریقه مصرف کنگر فرنگی

این گیاه را می توان به شیوه های مختلف زیر مصرف کرد.

 برگ های گیاه را می توان پس از پختن مورد استفاده قرار داد.

 می توان ۳۰ تا ۱۰۰ گرم از شیره ی تازه برگ انگنار را با مقداری شربت مطبوع مخلوط کرده و صبح، ظهر و شب هر بار پیش از هر غذا، یک سوم آن را میل کرد.

 در روشی دیگر می توان ۱۰ گرم برگ انگنار را در ۴ لیوان آب جوش دم کرده و صبح، ظهر و شب پیش از هر وعده ی غذایی به مقدار دو استکان با کمی شکر تناول کرد.

آشنایی با طریقه مصرف کنگر فرنگیروش پخت کنگر فرنگی

برای این منظور مطابق دستورالعمل زیر عمل کنید.

  کنگر را به خوبی بشویید.

 ساقه ی آن را بریده و گلبرگ هایش را کمی باز کنید.

 آن را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بخارپز کنید. برای این که رنگ کنگر قهوه‌ای نشود، می توانید روی آن لیمو ی تازه ریخت.

 در روشی دیگر می توان آن را درون فویل گذاشته و کمی در شکاف‌های آن روغن آووکادو ریخت. علاوه بر این، روی آن چند حبه سیر گذاشته و فویل را کاملا ببندید. فر را که از قبل گرم کرده‌اید روی حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده و کنگر را به مدت ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه بپزید.

روش تهیه دمنوش کنگر فرنگی

این دمنوش طعم خوبی دارد. برای تهیه ی این دمنوش توصیه می شود دستورالعمل زیر را اجرا کنید.

برگ های گیاه را جدا کنید تا به مغزشان برسید. سپس آن ها را درون ظرفی حاوی ۶ لیتر آب قرار داده و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه در آب جوش بپزد.

 هنگام جوشیدن آب، در ظرف را بگذارید تا مواد مغذی بیشتری از گیاه جذب آب شود. ۲۰ دقیقه دیگر هم صبر کنید. سپس کنگرها را یکی یکی ازظرف خارج کنید. در این مرحله دمنوش آماده مصرف است.

 اگر می خواهید دمنوش کنگر فرنگی طعم بهتری داشته باشد، می توانید آب یک عدد لیمو ترش و یک قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کنید. برخی از افراد هنگام جوشاندن کنگر در آب، یک شاخه رزماری به آن اضافه می‌کنند تا طعم بسیار خوبی به دمنوش بدهد.

——————————————-

آشنایی با بولاغ اوتی

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt