قلعه آغشت؛ قلعه هری پاتری!

 در -, آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

قلعه آغشت کجاست؟!

روستای آغشت در ۱۲ کیلومتری روستای برغان در شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری روستای آغشت، قلعه اسرارآمیز آغشت است.
این روستای دیدنی در شمال غرب استان البرز و در میان دو شهر کرج و هشتگرد واقع شده است. از مرکز شهر کرج تنها با ۴۰ دقیقه رانندگی می‌توانید خودتان را به روستای دیدنی آغشت برسانید. اگر قصد دارید تا برای یک تفریح یک روزه از قلعه آغشت دیدن کنید، باید در حدود یک ساعت و نیم رانندگی کنید. به این دلیل که فاصله این قلعه از تهران در حدود ۷۶ کیلومتر است.این قلعه تاریخی فاصله نزدیکی با کردان دارد؛ بنابراین شما تنها با ۱۵ دقیقه رانندگی می‌توانید خودتان را به این قلعه زیبا برسانید.

آغشت به چه معناست؟!

این روستا بسیار آباد است و جالب است بدانید که آغشت در لغت به معنای جایی است که آب فراوان دارد. «آو» به معنای آب و «غشت» به معنای انباشه شده است. یعنی منطقه ای که در آن آب فراوانی انباشته شده است.
چشمه های فراوان، رودخانه های پر آب  و بارندگی زیاد ازمشخصه های آغشت است.

تاریخچه قلعه دیدنی آغشت:

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید این قلعه یک اثر باستانی و تاریخی است، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. اگرچه ظاهر این قلعه، قدمت طولانی آن را نشان می‌دهد، اما باید بگوییم که این بنا جزو یکی از ساختمان‌های معاصر به حساب می‌آید و تنها ده سال از سال ساخت آن می‌گذرد. اما شکل و ساختمان متفاوت قلعه دیدنی آغشت باعث شده است تا نظر بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کند.

شباهت معماری این قلعه به قلعه‌های اروپایی باعث شده است تا شما با دیدن نمای بیرونی این ساختمان به یاد قلعه‌های اروپایی و رومی بیفتید. در نتیجه این قلعه از دید بسیاری از گردشگران دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد.

همچنین شباهت این بنا به قلعه‌های موجود در فیلم تخیلی هری پاتر باعث شده است تا گردشگران زیادی مشتاق به دیدن این بنا باشند.

قلعه آغشت:

مالک اصلی قلعه آغشت آقایی به نام اسدی لاری است. او در ابتدا تصمیم داشت تا در روستای ییلاقی آغشت کرج، یک ساختمانی برای خود بسازد. خلاقیت او در ساخت نمای خارجی ساختمان و شباهت این بنا به قلعه‌های قرون وسطایی باعث شد تا این ویلای شخصی به قلعه شباهت پیدا کند.
البته توجه به این نکته ضروری است که بازدید از این ساختمان برای عموم مردم امکان‌پذیر نیست. به این دلیل که این ساختمان به عنوان منزل شخصی به حساب می‌آید. در نتیجه عموم مردم نمی‌توانند از معماری داخلی آن بازدید کنند. اما شما می‌توانید در صورت آمدن به این روستای زیبا، سری به این قلعه زیبا و منحصر به فرد بزنید و تنها از نمای بیرونی آن دیدن کنید.

معماری قلعه دیدنی آغشت:

مالک این ساختمان فردی به نام اسدی لاری است. او ساکن تهران است و این ساختمان به عنوان مکان ییلاقی او به شمار می‌رود. در معماری این ساختمان ایده‌های خلاقانه بسیار زیادی به چشم می‌خورد.

مالک این ساختمان برای ساخت این قلعه از تجربه و ذوق و قریحه معماران مشهور ایرانی استفاده کرده است. ساخت این قلعه ۱۰ سال به طول انجامیده است.

معماری این قلعه شباهت بسیار زیادی به معماری رنسانس اروپایی، یونانی و روم باستانی دارد. به طوری که شما در این ساختمان تعداد بسیار زیادی در و پنجره خواهید دید که به صورت متقارن ساخته شده‌اند. قلعه زیبای آغشت از چند طبقه تشکیل شده است.

معماری داخلی این فضا همانند معماری رنسانس از ستون‌های کلاسیک، طاق‌های نیم‌دایره، مجسمه‌های تزئینی، گچبری‌های زیبا و غیره تشکیل شده است.

نمای بیرونی قلعه آغشت تکمیل شده است. اما معماری داخلی آن تمام نشده است. این ساختمان پنج طبقه که به قلعه هاگوارتز ایران شهرت دارد، در میان درختان سر به فلک کشیده قرار گرفته است. این درختان ظاهری زیبا و حیر‌ت‌انگیز به این قلعه بخشیده‌اند.

از آنجایی که این ساختمان، ملک شخصی است، در نتیجه هیچ شخصی نمی‌تواند از داخل این ساختمان دیدن کند. اما نمای بیرون این قلعه یک لوکیشن مناسب برای علاقه‌مندان به این مکان‌ها به شمار می‌رود.

این قلعه دیدنی با نام‌های دیگری مانند دژ برغان، قلعه سیاه و قلعه برغان نیز شناخته می‌شود. برخی به این قلعه، لقب قلعه هاگوارتز داده‌اند. چرا که شباهت بسیار زیادی به قلعه‌های فیلم هری پاتر دارد.

اقامت در روستای آغشت:

برای بازدید از قلعه آغشت می‌توانید چند روزی در این روستا اقامت داشته باشید. اقامت چند روزه در این روستا به شما کمک می‌کند تا از هیاهو و آلودگی‌های شهری به دور باشید. در این روستا، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های روستایی وجود دارند که می‌توانید چند روزی آنها را اجاره کنید. فصل تابستان بهترین زمان برای یک سفر کوتاه مدت به این روستا و دیدن جاذبه‌های طبیعی اطراف آن است.

سوغاتی روستای آغشت:

میوه‌های تابستانی این روستا مانند گوجه سبز، توت فرنگی و غیره از جمله سوغاتی‌هایی است که می‌توانید در بازدید از این روستا تهیه کنید. همچنین لبنیات محلی مردمان این منطقه از طعم و مزه بی‌نظیری برخوردار است و به عنوان بهترین سوغاتی این روستا به حساب می‌آیند.
از دیگر محصولات پرفروش روستای آغشت، عسل باکیفیت آن است. از آنجایی که زنبورهای این روستا از شهد درختان و گیاهان این منطقه تغذیه می‌کنند، در نتیجه عسل‌های آنها کاملا طبیعی هستند؛ بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت نسبت به خرید آن اقدام کنید. عکاسی از قلعه آغشت و سایر مناظر دیدنی و بکر این منطقه از دیگر سوغاتی‌های به یادماندنی این روستا به شمار می‌روند.

دیدنی های روستای آغشت

آبشار شرشربند:

آبشار شرشربند یا هزار رنگ یکی از محبوب‌ترین دیدنیهای روستای آغشت پس از قلعه هاگوارتز ایران است. این آبشار در میان یک منطقه کوهستانی قرار دارد و برای دسترسی به آن باید کفش و لباس مناسب به‌همراه داشته باشید. مسیر این آبشار نسبتا پر شیب است؛ مسیری که با مناظری زیبا از طبیعت اطراف، گل‌های بابونه، پروانه‌های زیبا و صدای آواز پرندگان تجربه‌ای جذاب برای طبیعت‌گردان رقم خواهد زد. از انتهای روستای آغشت تا پای آبشار حدود دو ساعت کوهپیمایی در انتظار شما است.

رودخانه آغشت:

رودخانه اصلی روستای آغشت متشکل از سه شاخه به نام‌های برغان رود، گلین رود و یک شاخه اصلی است که از کوه مردنور با ۲,۸۷۷ متر ارتفاع، کوه عالم زمین، کوه‌های کلین رود، چشمه روستای سیرود، کفاب و ایوانک سرچشمه می‌گیرند. حضور این رودخانه طراوت و نشاط بی‌نظیری به روستا بخشیده است و بیشتر گردشگران از پیک نیک کردن در اطراف آن لذت می‌برند.

گرمابه آغشت:

گرمابه قدیمی آغشت یکی از دیدنیهای تاریخی این روستا است که قدمت آن به دهه ۴۰ شمسی بازمی‌گردد. از این گرمابه تا سال ۱۳۷۰ استفاده می‌شد؛ اما امروزه تنها به‌عنوان یک مکان دیدنی از آن یاد می‌شود. داخل گرمابه ترمیم و بازسازی و دیوار آن نیز به زیبایی آراسته شده است. بازدید از گرمابه روستای آغشت را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

پل تاریخی برغان:

پل برغان یکی از آثار تاریخی این روستا با قدمتی از دوره صفوی است که به‌عنوان یکی از آثار تاریخی در تاریخ دوم بهمن ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۸۲۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این پل قدیمی روی رودخانه شاهرود قرار دارد و در دوره‌های زندیه، قاجاریه و پهلوی مورد مرمت قرار گرفته است.

بهترین زمان برای بازدید از قلعه زیبای آغشت:

قلعه دیدنی آغشت کرج در روستای ییلاقی آغشت قرار گرفته است. از آنجایی که این روستا در یک منطقه کوهستانی واقع شده است، در نتیجه زمستان‌های سردی دارد. در نتیجه اگر سردی هوا شما را اذیت می‌کند، بهترین فصل برای دیدن این روستا و قلعه مشهور آن تابستان است.
اما به طور کلی بازدید از این قلعه دیدنی بستگی به خودتان دارد. طبیعت روستای آغشت در هر فصلی منحصر به فرد است؛ بنابراین هر زمان که دوست داشتید، می‌توانید برای بازدید از قلعه آغشت برنامه‌ریزی کنید.

 

___________

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش گردشگری علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

قلعه رودخان

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt