ونیز،شهر شناور روی آب

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

ونیز یکی از زیباترین شهرهای جهان با گردشگران فراوان است که در شمال ایتالیا قرار دارد. این جزیره زیبا در میان دریای آدریاتیک قرار گرفته است و عبور و مرورمردم در این شهر به وسیله قایق می باشد و تنها شهر در جهان است که هیچ خودرویی در آن تردد نمی کند، از این رو به نظر می رسد که این شهر، روی آب، شناور است.

ونیز مجموعه ای از جزیره های کوچک است که به وسیله ی کانال هایی از هم جدا شده اند.

این مکان فرصتی برای بی حوصلگی و خستگی برایتان نمی گذارد، تا زمان دارید در سفر به ایتالیا در خیابان های آن قدم بزنید، در کوچه های آن گم شوید و زندگی روزمره مردم را تماشای کنید. به کوچه پس کوچه های آن سرک بکشید، در رستوران های محلی آن غذا میل کنید و به تماشای بناها و کلیساهای قدیمی آن بروید.

ونیز چون بزرگ ترین شهر بدون خودروی جهان است، در آن هیچ اثری از دود، ترافیک، اتومبیل‌ها و کامیون‌ها پیدا نمی‌کنید. تنها وسیله رفت و آمد در این شهر آبی، قایق است. جالب اینجا است که حتی پلیس‌ها و آتش‌نشان‌ها نیز با قایق موتوری در سطح شهر تردد می‌کنند.

جغرافیای شهر ونیز

این شهر روی آب در شمال ایتالیا و در میان دریای آدریاتیک قرار گرفته است و به، شهر کانال‌های آبی، شهر رؤیاها، شهر بالماسکه معروف است. ونیز را در دنیا با کانال‌های آبی و آبراه‌هایش می‌شناسند. خیلی از قسمت‌های شهر ونیز واقعاً در آب غوطه‌ورند و درِب بسیاری از خانه‌ها رو به قایق‌های پارک شده در کنار دیوارهای فرورفته در آب باز می‌شوند. این شهر، خیابان، بزرگراه و ماشین ندارد.

در کانال‌های اصلی شهر، قایق‌های مسافربری بزرگ همانند مترو و اتوبوس‌های شهری، ایستگاه به ایستگاه مسافران را جابجا می‌کنند. ونیز را در دنیا با قایق‌های مخصوص و سنتی‌اش نیز می‌شناسند. نام این قایق‌ها گوندولاست و از مراسم عروسی گرفته تا سوگواری از آن‌ها استفاده می‌کنند.


این شهر تاریخی سال هاست که با آرامی در حال فرو رفتن به زیر آب دریاست و تا امروز طرح هایی که برای جلوگیری از غرق شدن این شهر ارائه شده، کار ساز نیست.

بسیاری از اهالی ونیز به دلایل مختلف این شهر زیبا را ترک می کنند، از مهمترین این علل رطوبت زیاد هوا و بالا آمدن آب است که موجب می شود در طبقات هم کف منازل و همچنین مغازه ها همواره آب جمع شود.

آب و هوای شهر ونیز

آب و هوای ونیز نیمه مرطوب و گرمسیری است، زمستان‌ها بسیار سردند و تابستان‌ها بسیار گرم و مرطوب.

بهترین زمان سفر به ونیز

بهترین زمان سفر به ونیز، بهار و پاییز است، دمای هوا که پایین برود گاهی آب بالا می‌آید و سطح خیابان‌ها را فرا می ‌گیرد که در دفترهای گردشگری شهر نقشه‌ هایی هست که راهنمایی می‌ کند این ‌جور وقت‌ها کدام خیابان‌ها قابل عبورند و کدام‌ها نه، فصل پاییز این شهر جادویی را با قیمت ‌های معقول هتل‌ها، تبدیل به مقصدی فوق‌العاده در این فصل می ‌کند اگرچه برای سفر در این فصل، نیاز به کت و لباس گرم پیدا خواهید کرد.

ونیز از ماه سپتامبر تا نوامبر درست هنگامی که گردشگران شهر را ترک می‌ کنند. نیز می توان زمان مناسبی باشد برای سفرتان به ونیز، اگرچه دما در این زمان از سال در محدوده بسیار متغیر و تا ۲۱ درجه سانتی‌ گراد و همراه داشتن لباس‌های گرم ضروری است.، اما نرخ قیمت پایین ‌تر هتل‌ها و کانال ‌های خلوت ‌تر، ارزش آن را دارد؛ زمستان‌ ها در ونیز، با وجود محدوده دمای تا ۴ درجه سانتی ‌گراد سرد است.، در حالی که بهار بهترین و زیباترین آب و هوا را به شهر هدیه می ‌دهد.

مکان های دیدنی :

از جمله مکان های دیدنی ونیز؛ بازار ها، میدان ها، پل ها، کلیساها، کانال های آب و موزه های تاریخی در این شهر است. شهر ونیز به علت زیاد بودن آثار تاریخی و هنری و معماری در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

تعدادی از مکان های دیدنی ونیز:

میدان و کلیسای سن مارکو (Piazza San Marco):

میدان سن مارکو یکی از زیباترین و مهم ترین مکان های دیدنی ونیز است. و بخاطر این که یکی از حواریون عیسی مسیح به نام سن مارکو در این مکان دفن شده این میدان به این نام مشهور شده است. به گفته برخی مارکوپولو جهانگرد معروف نیز در این میدان دفن شده است. این میدان شلوغ و پر رفت و آمد لقب اتاق نشیمن را گرفته است .زیرا در این میدان مردم در کنار هم جمع میشوند،قدم می‌زنند و قهوه مینوشند و صحبت می‌کنند.

«کلیسای سن مارکو» نیز معروف‌ترین کلیسا در ونیز است .که بلندترین برج ناقوس ونیز با ارتفاع ۹۹ متر را در خود جای داده است. برج ناقوس کلیسای سن مارکو را به نوعی به‌عنوان نماد شهر ونیز می‌شناسند.

پل افسون ها:

«پل افسوس‌ها» یکی از پرطرفدارترین نقاط دیدنی در ونیز است. که بر روی رودخانه «ریو دی پالاتزو» (Rio di Palazzo) قرار گرفته است. این پل تاریخی از عاشقانه‌ها و تراژدی‌های زیادی حکایت می‌کند. پل سرپوشیده و سفیدرنگ افسوس‌ها علاوه بر این که جلوه‌گر تاریخ و معماری ونیز است.، جایگاه ویژه‌ای نیز در افسانه‌های عاشقانه این شهر دارد.

پل ریتالو:

پل معروف و دیدنی ریالتو، محله‌های «سن مارکو» و «سان پولو» را در ونیز به هم وصل می‌کند. این پل تاریخی که متعلق به قرن شانزدهم میلادی است، نخستین و قدیمی‌ترین پل ساخته شده بر روی «گراند کانال» به شمار می‌رود.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt