جزیره ی هرمز، جزیره ی رنگ ها

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

جزیره هرمز، جایی‌ست برای غرق شدن در رنگ‌ها، همراه شدن با آب و زندگی در خلوت فرهنگی متفاوت.

دیدنی‌های این جزیره‌ی کوچک بی‌شمارند، از خاک‌های رنگی و معماری شهری عجیب تا پوشاک سوزن‌دوزی شده…

 

از چه مسیری به جزیره‌ی هرمز برویم؟

برای رفتن به این جزیره دو راه دارید، یکی این‌ که به بندرعباس بروید و از اسکله‌ی حقانی این بندر با لنج به هرمز بروید یا مسیر قشم، اسکله‌ی ذاکری را انتخاب کنید، از قشم ساعت‌ محدودی می‌توانید به هرمز بروید، یک یا دوبار در روز لنج‌ها روی آب به حرکت می‌افتند و به هرمز می‌روند.

اقامت در جزیره هرمز

هرمز جزیره‌ای كوچك است از توابع شهرستان قشم، به همین دلیل بسیاری از مسافرین كه قصد سفر به قشم را دارند، از جزیره هرمز به‌صورت یک روزه بازدید می‌كنند.

 

اما ممکن است گیراییِ خاک این جزیره دامنتان را بگیرد و بخواهید چند روزی اقامت کنید، برای اقامت پیشنهاد می‌شود به موزه‌ی نادعلیان بروید و آنجا هماهنگی‌های لازم برای اقامت در خانه‌ی محلی یا چادرهای موقت برای سپری كردن زمان طولانی‌تر در جزیره هرمز را برای شما انجام خواهند داد.

دیدنی های جزیره هرمز

معدن خاک سرخ

معدن خاک سرخ هرمز از شهرت جهانی برخوردار است و این خاک یکی از رنگینه‌های مهم این جزیره است که از نظر کیفیت و مرغوبیت در کل کره زمین بعد از اسپانیا نمونه ندارد. مهم‌ترین خاک‌های رنگی جزیره هرمز را ترکیبات اکسیدهای آهن و طیف‌های رنگی سفید، آبی، صورتی، سبز و خاکستری از ترکیبات آتشفشانی هستند. از این خاک در صنایع رنگ‌سازی، آرایشی، کاشی، سرامیک، موزائیک، سفال، لعاب‌سازی، تولید پودرهای میکرونیزه صنعتی، نوارهای کاست، ضد زنگ و …استفاده می‌شود.

 

فرش خاکی قرمز

فرش خاکی قرمز نمادی از تمدن یک هزار ساله جزیره هرمز است که تاریخ این جزیره را از دوران باستان تا به امروز حکایت و استعدادها، سنت‌ها، تاریخ، اجتماع و فرهنگ آن را معرفی می‌کند. محلی‌ها در جشنواره‌های سالانه که اغلب در نیمه دوم سال، به مناسبت‌ نوروز و یا روز خلیج فارس در اردیبهشت برگزار می‌شود، با استفاده از خاک‌های رنگی موجود در خود جزیره و طرح و نقش‌های بومی، این فرش را بر ساحل می‌گسترانند. طرح‌های فرش هرمز از عناصر و اسطوره‌های هرمزگان و همین طور اشعار عمر خیام الگو گرفته است. استفاده از تصویر لاک‌پشت پوزه عقابی، جبیر، نقوش پوشاک زنانه، تصاویری از قلعه پرتغالی‌ها و نماد موسیقی بومی و سازهای محلی، از فرش خاکی هرمز جاذبه‌ای منحصر به فرد ساخته است.

جنگل حرا

جنگل حرا یکی دیگر از دیدنیهای جزیره هرمر می باشد، در سفر به جزیره هرمز حتما از جنگلهای حرا دیدن کنید، این جنگل دریایی که قدمت زمین شناسی آن به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد تشکیل شده از گیاهانی است که در ناحیه جزر‌ و مَدی زندگی می‌کنند و بخش بزرگی از آن‌ها زیر آب دریا واقع شده‌اند و ریشه‌هایشان از آب دریاها تغذیه می‌کنند.

نکته جالب زمانی است که آب دریا در بالاترین سطح خود قرار دارد و روی آنها را می‌پوشاند؛ اما ناگهان با پایین آمدن آب، جنگلی وسیع و شگفت انگیز مانند صحنه‌ای از فیلم‌های علمی و تخیلی از زیر آب بیرون می‌آید و بینندگان خودش را شگفت زده می‌کند.

موزه دکتر نادعلیان‌

این موزه هنر دست زنان و مردان جزیره را در دل خود جای داده است. علاقه و احترامی که دکتر نادعلیان برای فرهنگ و تاریخ جزیره هرمز قائل بودند و اهمیت معرفی صنایع‌دستی مردم منطقه از جمله دلایل راه‌اندازی این موزه بوده است. در این موزه رنگارنگ مستنداتی از زندگی دکتر نادعلیان‌، آثار هنری ایشان و پروژه‌های هنری مشترکی که با زنان بومی جزیره داشته‌اند وجود دارد.

دره سکوت

سکوتی که در این دره حکفرماست تمام توریست ها را به فکر فرو میبرد.از آنجایی که سنگ نمک انرژی بسیار مثبتی از خود آزاد میکند. بعد از اینکه بخشی از زمان خود را در این دره سپری کنید قطعا حال بسیار خوبی خواهید داشت. به همین خاطر به این دره، دره انرژی نیز گفته میشود. نام دیگر این دره، دره نمک تبرزن است.  علت نامگذاری آن به این خاطر است که سنگ های نمک این دره بسیار سخت هستند. طوریکه در گذشته برای جدا کردن نمک کوه های این منطقه باید از تبر استفاده میکردند.

دره پرتغالی ها 

در ۷۵۰ متری بندرگاه جزیره هرمز قلعه مشهور پرتغالی‌ها قرارگرفته است. قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز شاید عظیم‌ترین دژ استعماری باشد که در تاریخ سرزمین پارس بنا شده است.

هنوز هم دیواره‌های ضخیم، توپ‌های زنگ‌زده و عظمت بنا، زیبایی خاص قلعه پرتغالی‌ها را حفظ کرده‌اند. از بندر که در کناره خط ساحلی قدم بردارید به دیواره‌های قلعه پرتغالی‌ها می‌رسید. اگر در جهت خلاف عقربه‌های ساعت دیواره‌های قلعه را دور بزنید. به ۲ توپ جنگی زنگ‌زده و آستانه ورودی با قوس کم برمی‌خورید. که درست روی دماغه جزیره قرار گرفته است.

گنبد نمکی

یکی دیگر از دیدنیهای جزیره هرمز مخصوصاً برای علاقه‌مندان علوم سنگ شناسی، تنوع بالای سنگ‌ها و کانی‌های موجود در این جزیره است. قسمت عظیمی از جزیره را گنبد نمکی تشکیل می‌دهد و در بخش‌های جنوبی سنگ نمک و انواع سنگ‌های دیگری به شکل بلورهای عظیم دیده می‌شود.

دشت آهو

بومیان با آهوها رفتار مناسبی دارند و آن‌ها نیز در میان دشت کوچک هرمز می‌دوند، بنابراین اگر در سفر به جزیره هرمز با آهو‌‌ها مواجه شدید زیاد تعجب نکنید. جزیره هرمز سکونتگاه امنی برای آهو‌‌ها به شمار می‌رود.

هم گردشگران هوای این حیوانات را دارند و هم مردم محلی با مهربانی با آن‌ها رفتار می‌کنند. از شکار آهو‌ هم خبری نیست. شما نیز اگر گذری به هرمز داشتید، در صورتی که آسیبی به آن‌ها نرسانید مطمئن باشید که تا نزدیکی آن‌ها می‌توانید پیش بروید و به نظاره‌شان بنشینید. دشتی که در هرمز آهو‌‌ها در آن جست‌وخیز می‌کنند به دشت آهوان معروف است.

صنایع دستی جزیره هرمز

از صنایع دستی مهم این منطقه می‌توان به خوس دوزی، بادله دوزی، زری دوزی، گلابتون دوزی، حصیر بافی و سفالگری اشاره کرد. همچنین می‌توان گفت از دیگر صنایع دستی این منطقه سوزن دوزی‌های ظریف روی پارچه و نقاشی‌هایی که با الهام از زندگی بومی توسط خاک‌های رنگی روی شیشه انجام می‌شود می‌باشند.

نقش حنا

اگر علاقمند به نقش حنا هستید می توانید در این جزیره نقش حنا بر روی دست خود زده و برای مدت دو هفته از طرح زیبایشان لذت ببرید. دختران در این جزیره به صورت بداهه نقش ها را بر روی پوست شما با حنا خواهند کشید.

غذاهای محلی جزیره هرمز

می‌توان گفت یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار در جزیره هرمز ماهی سنگسر شکم‌پر می‌باشد.

نان محلی هم توسط زنان هرمز پخت می‌شود.

گبولی گوشت از غذاهای محلی این منطقه می‌باشد که با ادویه‌های خاص و خوش عطر تفت داده می‌شود.

کلمبا از دیگر غذاهای محلی است که با ماهی پخته می‌شود، که ماده اولیه دیگر این غذا گندم پرک است. این غذا را با روغن حیوانی پخت می‌کنند.

زیبون از پرطرفدارترین غذاهای محلی این منطقه است، که برای اکثر ذائقه‌ها سازگار می‌باشد. بهتر است بدانید که این غذا شبیه استامبولی است ولی ماهی و سیب زمینی سرخ کرده دارد.

هواری از دیگر غذاهای محلی است که با ماهی درست می‌شود اما طعم تند و تیزی دارد. این غذا با ادویه‌های مختلف پخته می‌شود. و ادویه مهم این غذا زردچوبه می‌باشد. بعضیا هم به جای ماهی از میگو استفاده می‌کنند.

عنکاس خشک شده از غذاهای پرزحمت است که در فصل تابستان بیشتر مصرف می‌شود.

سوراغ غذایی با خاک سرخ جزیره هرمز از غذاهای محلی است که خاک سرخ هرمز از مواد تشکیل دهنده آن می‌باشد. این غذا را با ماهی ساردین، خاک سرخ، لیمو و نارنج آماده می‌‌کنند. خاک خوراکی جزیره هرمز در غذاهای محلی این جزیره نقش دارد.

 

گردآوری:عسل حسن زاده

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt