گل ناز

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

بی‌شک یکی از زیباترین گل‌های دنیا گل ناز می‌باشد. نگهداری بسیار آسان، تنوع بالای رنگ گل‌ها، امکان پرورش در خانه، گلخانه و باغچه از مزیت‌های گل ناز می‌باشد.

نام علمی این گیاه زیبا Portulaca grandiflora است. از خانواده Aizoaceae ها می باشد.  یک گیاه گلدار است که بومی جنوب برزیل و آرژانتین به حساب می آید .

طریقه نگهداری گل ناز :

 

آبياری:

گیاه را تنها هنگامی آبیاری کنید که قسمت بالای خاک خشک باشد ، زیرا گل ناز گیاهی است که در خاک خشک و بیابانی شکوفا می شود. استفاده از شلنگ برای آب دادن در باغچه میتواند آب را به پایه گیاه برساند و ممکن است به گیاه آسیب برساند.

 

کود:

هر هفته از کود مخصوص مانند ۲۰-۲۰-۲۰ برای این گیاه استفاده کنید و در تابستان از کود متعادل کننده استفاده نمایید. کود را مطابق مشخصات موجود روی برچسب بسته بندی ، اعمال کرده و بلافاصله به گیاه آب دهید.

دما:

گل ناز به‌هیچ‌عنوان سردی هوا را دوست ندارد. حتی اگر در زمان تکثیر این گیاه، گیاهچه های جوان سرما ببینند، گیاهانی ضعیف که در آینده گل‌های کمی تولید می‌کنند، به وجود می‌آید. محیط گرم به رشد گیاه کمک می‌کند.

 

خاک مناسب گل ناز:

گل ناز نسبت به خاک چندان سختگیر نیست و در خاک‌های فقیر از نظر مواد غذایی نیز به خوبی رشد می‌کند. اما خاک باید از زهکش خوبی برخوردار باشد تا آب اضافی حاصل از آبیاری را در خود نگه ندارد. هر مقدار که خاک سنگین‌تر باشد و آب را به سختی از خود عبور دهد، گلدهی این گیاه نیز کمتر خواهد شد. می‌توان در مخلوط خاکی این گیاه از خاک باغچه تمیز+ خاک برگ+کود بسیار پوسیده دامی استفاده کرد. خاک برگ و کود دامی نقش مهمی در سبک کردن بافت خاک محل کاشت گیاه دارند.

نکته:

شکوفه های پژمرده را جدا کنید تا از جوانه زدن گیاه جلوگیری شود. از بین بردن شکوفه ها ، فرایندی به عنوان بن بست شناخته می شود ، همچنین باعث شکوفا شدن مداوم در طول فصل می شود.

آفات و بیماری های گل ناز:

 

از آفات این گیاه می‌توان به شته و نماتد گره ریشه اشاره کرد. در اثر فعالیت نماتد گره ریشه علائمی همانند کمبود آب و یا مواد غذایی ایجاد می‌شود. چون این آفت مانع از فعالیت و عملکرد مناسب ریشه‌ها می‌شوند. در مورد نماتد گره ریشه مبارزه خاصی نمی‌توان انجام داد مگر اینکه ارقام مقاوم به این بیماری کاشت شود. پوسیدگی ساقه و ریشه در اثر آبیاری بیش از اندازه یکی دیگر از مشکلات این گیاه است.

 

گرد اَوری:صبا طاهری

 

Maahkhatoon

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt