گل سنگ

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل سنگ یک گیاه آپارتمانی(گل‌های تراریومی). با نام فارسی خال صورتی یا هیپوستس.، وبا نام علمی Hypoestes sanguinolenta می باشد. گل سنگ را می‌توان در دسته گیاهان آپارتمانی قرار داد.

گل‌های ریزی که در این گیاه رشد می‌کنند. چندان در کنار برگ‌های رنگین آن جلب توجه نمی‌کنند. معمولا گل سنگ را برای بهره‌مندی از زیبایی برگ‌هایش. که به رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز، سرخابی و شرابی است .پرورش می‌دهند. شرایط نگهداری گل سنگ بسیار ساده بوده. و به‌سادگی می‌توان در منزل از آن مراقبت نمود.

شرایط نگهداری گل سنگ.

آبیاری مناسب:

تنها زمانی که سطح خاک گل سنگ کاملا خشک شد. به آن آب دهید. برای این کار انگشت خود را در خاک برده و اگر انگشتتان خیس نشد. زمان آبیاری فرارسیده است. میزان آبیاری را با توجه به فصل کم و زیاد کنید. مسلما در فصل های سرد سال گیاه به آبیاری کمتری نیاز دارد.

در ضمن دقت کنید. که از آبی که به دمای محیط رسیده .و بدون کلر و املاح است استفاده کنید. سعی کنید آبیاری به شکل منظم و طبق برنامه انجام شود.

نور مناسب:

نور شدید آفتاب حتی وقتی که به صورت غیر مستقیم بر گیاه بتابد.، موجب جمع شدن و پژمردگی برگ های گیاه گل سنگ می گردد. نور غیر مستقیم پشت پنجره های شرقی یا جنوبی غربی با فاصله ۵۰ سانتی متر. از پنجره برای این گیاه مناسب است. محیط تاریک هم برای نگهداری از گیاه گل. سنگ مناسب نخواهد بود. کمبود نور موجب از بین رفتن خال های رنگی روی برگ ها. و علفی شدن رشد گیاه خواهد شد.

دمای مناسب:

دمای بین ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد. برای گل سنگ ایده آل است. توجه کنید که دمای کمتر از ۱۳ درجه سانتی گراد. موجب از بین رفتن خال ها و لکه های سطح گیاه و در نهایت آسیب. اساسی به گیاه می شود. سرما دشمن گل سنگ است.

خاک مناسب:

گل سنگ را در خاک زهکش، متخلخل و سبک بکارید. تا آب اضافی خود را به سرعت از دست بدهد. باقی ماندن آب در خاک گل سنگ و احاطه ریشه .آن با آب موجب پوسیدگی ریشه و در. نهایت پوسیدگی گیاه می شود. گل سنگ به خاکی نیاز دارد. که سبک باشد تا آب اضافی به سرعت از ان عبور کند. و خارج شود.

دقت کنید سوراخ های انتهای گلدان گل سنگ باز باشد. تا آب اضافی به راحتی عبور کرده و خارج شود.

کود دهی مناسب:

در طول فصل رشد گیاه را با کودهای مایع ضعیفی. که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند. کود دهی کنید. اگر کودی که انتخاب کرده اید .کودی قوی است.، محلولی که برای کود دهی گیاه درست می‌کنید. را رقیق تر از مقدار گفته شده. روی بسته کود تهیه کنید.

تعویض گلدان:

زمان تعویض گلدان موقعی است. که ریشه های گیاه از خاک یا ته گلدان بیرون زده اند. تعویض زود هنگام گلدان توقف رشد. گیاه را در پی خواهد داشت. اواخر فصل زمستان برترین زمان برای تعویض گلدان گیاه است. گلدان را با توجه به مقدار گیاه انتخاب کنید. قبل از کاشت از وجود سوراخ تخلیه آب. اضافی در ته گلدان مطمئن شوید.

ممکن است. پس از تعویض خاک و گلدان گیاه پژمرده گردد. یا آغاز به ریزش برگ کند. این اتفاق طبیعی است. و باید مدتی به گیاه زمان بدهید .تا به خاک تازه عادت کند. تا زمان سرحال شدن. گیاه رطوبت کافی را برای گیاه تامین کنید.

اگر گلمان مریض شد.، چه کار کنیم؟

– اگر. روي برگ‌ها لكه‌هاي سوخته به وجود آمد.؛ يعني نور آفتاب به‌طور مستقيم روي گلدان مي‌تابد. يا براي تميز كردن برگ‌ها از ماده شيميايي استفاده شده است.

– اگر. برگ‌ها زرد مي‌شوند و مي‌افتند.؛ يعني زياد از حد به گلدان آب رسيده. و تا وقتي خاك گلدان خشك نشده نبايد به آن آب داد.

– اگر برگ‌ها كمرنگ مي‌شوند. و مي‌افتند.؛ يعني محيط براي اين گل‌ها سرد است يا اينكه از آب سرد براي آبياري آنها استفاده مي‌شود.

– اگر برگ‌ها سياه مي‌شوند؛ يعني هم آب زياد است و هم هوا غير مناسب!

اگر برگ‌ها خشك مي‌شوند و پيچ مي‌خورند؛ يعني هوا خشك است و گرم. مي‌توان در اين صورت هرازگاهي از غبارپاشي استفاده كرد.

– اگر رنگ‌هاي خاص برگ‌ها از بين رفته‌اند؛ يعني نور كافي نيست. بايد گلدان را به فضاي پرنورتري برد؛ البته بدون تابش مستقيم آفتاب.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt