گل زاموفیلیا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

زاموفیلیا با نام علمی Zamioculcas Zamiifolia ، یکی از گیاهان از تیره گل شیپوریان است. این گیاه چند ساله گرمسیری بومی نواحی شرق افریقا (جنوب کنیا تا شمال شرق افریقای جنوبی) است . برگ های زیبای این گیاه آن را در زمرۀ یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار قرار داده است. این گونه گیاهی به تنش های محیطی بسیار مقاوم است به طوری که خشک کردن این گیاه به مراتب سخت تر از نگهداری و پرورش آن است.

مهم ترین نقطه ضعف این گیاه این است که از رشد آرام و کندی برخوردار است ، به طوری که ممکن است تا مدت طولانی هیچ رشدی در آن مشاهده نشود و در مقابل نقطه قوت آن این است که به راحتی قابل تکثیر می ‎باشد و می توانید آن را در هر قسمتی از منزل خود نگهداری کنید . با توجه به این نکته که این گیاه به مراقبت خاصی نیاز ندارد ، می ‎تواند هدیه ای مناسب حتی برای کسانی که علاقه چندانی به مراقبت از گل و گیاه ندارند نیز باشد.

آیا فکر می کنید که زاموفیلیا یک گیاهی سمی است؟

مساله بسیار مهم در گیاه زاموفیلیا این است که تمام قسمت های این گیاه سمی هستند. در سال ۲۰۱۰ شایعات نادرستی مبنی برسمی بودن گیاه زاموفیلیا به وجود آمده که این گیاه عامل سرطان می باشد و به قدری خطرناک است که افراد هنگام دست زدن به آن دستکش می پوشیدند.

و اما واقعیت چیست؟
این گیاه سمی است اما سرطانی نیست. آن را نخورید، آن را از حیوانات اهلی خانگی و بچه هایی که کنجکاو هستند دور نگه دارید و همیشه پس از دست زدن به آن دستان خود را بشویید چرا که این کار باعث می شود که از تحریک پوست جلوگیری شود.

شرایط نگهداری گل زاموفیلیا

نور مناسب:

گل زاموفیلیا برای اینکه رشد خوبی را داشته باشد ، بهتر است گیاه را در محلی قرار دهید که نور کافی به گیاه بتابد و همچنین نباید در معرض اشعه خورشید قرار بگیرد . گیاه می تواند در تاریکی زندگی کند ولی باعث باریک شدن برگ ها و ساقه می شود و زیبایی خود را از دست می دهد . اگر نور بیش از اندازه باشد باشد باعث کلفت شدن برگ ها و ساقه ها می باشد . باید گیاه در محلی قرار بگیرد که نور آنچنان زیاد باشد و نه کم باید متوسط باشد.

دمای مناسب :

بهترین دما برای گیاه زاموفیلیا دمای بین ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است و در صورت گرم شدن بیش از حد بهتر است اطراف گیاه را برای تامین رطوبت آبپاشی کنید. زاموفیلیا گیاهی گرمسیری است و از قرار دادن آن در دماهای پایین به ویژه دمای زیر ۸ درجه سانتی گراد خودداری کنید.

آبیاری مناسب :

گیاه زاموفیلیا به آبیاری کم مقاوم است و تنها عاملی که می‌تواند این گیاه را از پا دربیاورد آبیاری زیاد خواهد بود پس در آبیاری آن دقت کافی را داشته باشید. چون این گیاه در ریشه های خود آب ذخیره میکند و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه خواهد شد. پس بین دو آبیاری اجازه بدهید که خاک گلدان کاملا خشک بشود و سپس اقدام به آبیاری کنید.

در هر نوبت از آبیاری به مقداری گیاه را آب بدهید که آب از زیر گدان خارج شود و آب خارج شده را دور بریزید.توجه داشته باشید که زهکشی گلدان شما باید کاملا مناسب باشد تا مانع جمع شدن آب در خاک گیاه بشود ، پس تا خاک گلدان خشک نشده به گیاه آب ندهید.

خاک مناسب:

بهترین ترکیب خاک برای این گیاه مخلوطی از خاک برگ + قسمتی کوکوپیت و پرلایت است. علاوه بر آن می توانید از خاک کاکتوس و خاک های آماده گیاهان آپارتمانی و گیاهان زینتی و یا خاک های مخصوص استفاده کنید.بهتر است از شن در لایه زیرین این گیاه استفاده کنید که به بالابردن زهکش آن کمک می کند. میتوانید برای ایجاد تهویه مناسب در ترکیب خاک مقداری از ماسه استفاده کنید.

تغذیه مناسب:

گل زاموفیلیا علاقه بسیار زیادی را به کود های فسفر بالا و پتاسیم بالا دارد که اگر از این کود ها برای این گل استفاده کنید ، باعث رشد بهتر و سریع گل می شود . کود فسفر به رشد برگ های گل زاموفیلیا کمک می کند و پتاسین به ریشه و رشد گیاه استفاده می شود . حتما از این کود برای گل زاموفیلیا استفاده کنید.

تعویض گلدان:

بهترین زمان برای تعویض گلدان، زمانی است که ریشه‌های گیاه از زیر گلدان خارج شود. در بیشتر موارد اصولا گیاه تا زمانی که گلدان کوچک است رشد بیشتری دارد. اما با تعویض گلدان مدتی رشد نمی‌کند؛ این اتفاق طبیعی است و باید مدتی به گیاه اجازه دهید که ریشه‌هایش را با گلدان جدید سازگار کند. گلدان جدید را فقط یک سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید. بهترین زمان تعویض گلدان قبل از گرم شدن هوا، یعنی در ماه اسفند یا فروردین است.

آفات:

زاموفیلیا تقریبا بدون آفت می‌باشد و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. یکی از مهمترین آفتی که خودمان برای این گیاه درست می‌کنیم پوسیدگی ریشه می‌باشد که آن هم به خاطر آبیاری زیاد می‌باشد.

زرد شدن و ریزش برگ‌ها: اگر برگ‌های پایینی زرد و می‌ریزند کاملا طبیعی هست چون با بالا رفتن سن گیاه برگ‌های پیر خواهند ریخت و اگر زرد شدن و ریزش خیلی زیاد بود مشکل در میزان زیاد آبیاری شما می‌باشد.

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها: خشکی بیش از حد محیط نگهداری می‌تواند موجب این اتفاق باشد رطوبت محیط را بالا ببرید.

قهوه‌ای شدن برگ‌ها: از آبیاری زیاد احتمال قهوه‌ای شدن برگ‌ها وجود دارد پس میزان آبیاری را کاهش دهید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt