شهر سنگی اسرار آمیز، اوپلیستسیخه!

 در -, آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

اوپلیستسیخه:

یکی از شگفت انگیز ترین و هیجان‌آور ترین مناطق گردشگری گرجستان که در شهر گوری قرار گرفته است. شهر سنگی اوپلیستسیخه نام دارد. این شهر زیبا که در ما بین دو شهر زیبا تفلیس و باتومی واقع شده است. به عنوان بزرگ ترین شهر سنگی جهان شناخته می شود.

همچنین جالب است بدانید؛ که شهر سنگی اوپلیستسیخه گرجستان به دلیل وجود آثار تاریخی بی نظیر و بی مانند از اهمیت بالایی برخوردار است. که البته وجود این آثار به دست آمده به دلیل آن است که شهر سنگی در زمان خود یکی از مهم ترین مراکز مذهبی و سیاسی بوده است.

معرفی شهر سنگی اوپلیستسیخه:

شهری که از تراشیده شدن صخره ها، به دست برده ها، در ده کیلومتری شهر گوری ایجاد شده است. شهر سنگی اوپلیستسیخه نام دارد. شهر گوری که توسط قدرتمندترین پادشاه به نام داویت چهارم ساخته شده. شهری است صنعتی که در ایالت کارتلی کشور گرجستان قرار گرفته است.

اوپلیستِسیخه بزرگ ترین شهر سنگی جهان که در لغت به معنای معبد خدایان و قلعه پروردگار می باشد.

اوپلیستسیخه یکی از مهم ترین آثار باقی مانده از دروان قرون وسطی است. که در دوران های گذشته زمانی که بت پرستی رواج داشته است بنا می شود.

در واقع مردم ساکن در شهر سنگی، اوپلیستسیخه را به عنوان یک شهر و منطقه مقدس که جایگاه خداوند است دانسته. و همواره از آن به عنوان نماد قدرت یاد می کرده اند. که البته پیدایش این شهر بزرگ را به نوه کارتلس یعنی اوپلس نیز نسبت می دهند.

تاریخچه اوپلیستسیخه:

طبق تحقیقات صورت گرفته، این شهر در قرن ششم قبل از میلاد مسیح توسط بردگان ساخته شده است. بردگانی که در آن زمان با تیشه های آهنی خود توانسته بودند. خانه ها و عبادت گاه های به شکل غار در دل کوه به وجود آوردند. و در نهایت به پاس تلاش هایشان از بند بردگی آزاد شوند. البته از اهمیت و ارزش این شهر با گسترش دین مسیحیت به جای بت پرستی در قرن چهارم میلادی کاسته می شود. اما باز هم در این زمان این شهر خالی از سکنه نمی شود. در واقع باید گفت این شهر تا قرن ۱۳ میلادی مسکونی باقی می ماند.

شهر سنگی اوپلیستسیخه گرجستان، در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم میلادی زمانی که تفلیس توسط مسلمانان فتح می شود. دوباره مورد توجه قرار می گیرد و از آن به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می شود.

اما در قرن ۱۴ که تاخت و تازه‌های مغول به سرزمین ها شروع می شود. این شهر نیز در امان نمی ماند و به صورت یک شهر متروک در می آید.  فقط در مواردی دیده شده است که از آن به عنوان پناهگاه استفاده شده است .

معماری  اوپلیستسیخه :

شهر سنگی اوپلیستسیخه که به صورت غار بر روی کوه ساخته شده است.   از ۷۰۰ غار تشکیل شده بوده که تنها امروزه ۱۵۰ تا از این غارها باقی مانده است. همچنین شهر اوپلیستسیخه از معماری سه بخشی در ۸ هکتار برخوردار می باشد. این شهر از سه قسمت شمالی ، جنوبی و مرکزی ساخته شده است.  بخش مرکزی از وسیع ترین بخش ها می باشد که از بیشترین غار نیز برخوردار گشته است. جالب است بدانید که این قسمت از طریق یک کانال باریک به قسمت جنوبی شهر متصل می شود.

فضای داخلی بیشتر غارها بدون تزیین هستند اما در بعضی غارهای بزرگ‌تر، سقف‌ها به شکل کنده‌ی درخت تراشیده شده و از سنگ‌های تراشیده‌شده، به عنوان تزیین استفاده می‌شده است.  این غارهای بزرگ طاقچه‌های سنگی هم دارند و احتمال زیاد قصرهای سلطنتی شهر بودند.

اما زیبا ترین بنای سنگی در این شهر ساختمانی است متعلق به قرن نهم میلادی، که از سبک معماری ویژه ای نیز برخوردار است.

در کاوش‌های باستان‌شناسانه از این بنا جواهرات، نمونه‌های سرامیک و مجسمه کشف شده. برای دیدن این آثار کشف شده از اوپلیستیخه گرجستان، باید به موزه ی ملی تفلیس سر بزنید.

در ضمن در زلزله سال ۱۹۲۰ میلادی بعضی از مناطق شهر اوپلیستسیخه گرجستان  به طور کامل ویران شد. که اکنون نیز ویرانه های آن قابل مشاهده می باشد.

در سال ۲۰۰۷ شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان به عنوان بزرگ ترین شهر سنگی جهان تویط سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید.

یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز شهر باستانی شگفت‌انگیز؛

ترکیب سبک‌های مختلف سنگ‌تراشی است. در این شهر سبک سنگ‌تراشی آناتولی، ایرانی و معماری مسیحی و غیرمسیحی در کنار هم هستند‌ که چندان معمول نیست و باعث شده است شهر سنگی گرجستان با بقیه شهرهای سنگی جهان متفاوت باشد.

بخش های مختلف اوپلیستسیخه:

شهر منحصر به فرد اوپلیستسیخه که یکی از جذاب ترین و مهم ترین مناطق گردشگری گرجستان می باشد. در نظر بسیاری از افراد یک شهر ساده در دل کوه است اما باید گفته شود که این تصور کاملا اشتباه است.

به گفته‌ی باستان‌شناسان، شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان دارای کهن‌ترین نمونه‌های خدمات اجتماعی؛ مثل داروخانه و نانوایی، نهادهای مذهبی مثل کلیسا. سازه‌های عمرانی؛ مثل سد و کانال آب و حتی آمفی تئاتر و زندان و سیاه چال بوده است. در این شهر غارهای مخصوص نگهداری شراب، تونل‌ها و مسیرهای فرار، محل مخصوص نگهداری حیوانات، انواع معبد و پرستش‌گاه‌های الهه خورشید کشف شده است. که نشان می‌دهد مردمان ساکن در این شهر نظام اجتماعی پیشرفته‌ای داشتند.

راه های دسترسی به شهر سنگی اوپلیستسیخه: 

گردشگران می توانند برای بازدید از این شهر باستانی شگفت انگیز و جذاب که در فاصله ۱۰۲ کیلومتری از شهر تفلیس قرار گرفته. از انواع قطار و مینی بوس که مختص رفت و آمد بین شهری است بهره ببرند. اما بهترین وسیله برای رسیدن به شهر اوپلیستیخه استفاده از مینی بوس می باشد‌ که البته هزینه کرایه این مینی بوس ها برای سفرهای بین شهری بین ۱۰ تا ۲۵ لار می باشد .

______

گردآوری: مرسده رنجبر

اگر به بخش گردشگری علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

شهرباستانی و اسرار آمیز ماچوپیچو

Maahkhatoon97

_________________

______________________

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt