کاخ باشکوه دلما

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

کاخ باشکوه دلما باغچه در شهر زیبای استانبول در کشور ترکیه قرار دارد. کاخ دلما باغچه به فرمان سلطان عبدالمجید اول از پادشاهان عثمانی ساخته شد.

عملیات ساخت این بنای شکوهمند در سال ۱۸۵۴ به پایان رسید. و سلطان عبدالمجید دو سال بعد از اتمام کار ساخت به همراه خانواده خویش از قصر توپکاپی به این قصر نقل مکان نمود.

این محل پیش از احداث قصر در آن ، تفرجگاهی برای سلاطین عثمانی بشمار می آمد. و پر بود از باغچه های زیبای پر گل و آلاچیق های زیبا، به همین دلیل سلطان عبدالمجید نام این محل را دلما باغچه گذاشت. که به معنای پر شده از باغچه ها می باشد. سبک متفاوت این کاخ از نظر معماری تلفیقی از سبک های عثمانی و سبک اروپایی می باشد. که با همکاری سلطان عبدالمجید و معمار سلطنتی نیکوگوس اقا و گارابد بایلان طراحی و ساخته شد.

اغلب کاخهایی که در دوران عثمانی ساخته می شد. دارای عمارت کلاه فرنگی بودند. اما در کاخ دلما باغچه هیچ عمارت کلاه فرنگی دیده نمی شود. و تزیینات بسیار تجملی و پرشکوه داخلی کاخ بسیار خیره کننده و چشم نواز می باشد.شاید علت این همه تجملات اغراق امیز ، حضور طراح فرانسوی که خانه اپرای پاریس را طراحی نموده ، برای طراحی داخلی کاخ دلما باغچه باشد.

وسعت دلما باغچه حدود ۴۵ هزار متر مربع می باشد. این کاخ دارای ۲۸۵ اتاق و ۴۶ سالن و ۶ حمام ترکی می باشد. یکی از بزرگترین لوسترهای دنیا شامل ۷۵۰ عدد لامپ و با وزنی معادل چهار و نیم تن ، که هدیه ملکه ویکتوریا می باشد.  در این کاخ خود نمایی می کند .نزدیک به ۶۰۰ نقاشی بی نظیر و فرش های عظیم الجثه ترکی که اختصاصی برای کاخ بافته شده . در فضای داخلی کاخ وجود دارد.

کاخ دلما باغچه در میان یک باغ بسیار زیبا قرار گرفته است. ساختمان داخلی کاخ به سه قسمت اصلی تقسیم می شود. که شامل اقامت گاه ولیعهد ، حرمسرا و سوئیت های تشریفاتی است این کاخ بعد از اتمام امپراطوری عثمانی و حتی در زمان جنگ جهانی اول ، اهمیت خود را از دست نداد. در سالهای نخست تاسیس جمهوری در ترکیه آتاتورک از این قصر به عنوان محل اقامت خود در استانبول استفاده می نمود. آتاتورک در روز دهم ماه نوامبر در سال ۱۹۳۸ میلادی در همین قصر در ساعت ۹ و پنج دقیقه در گذشت.

جالب توجه است که ساعت های موجود در کاخ اکثرا بر روی زمان ۹ و پنج دقیقه صبح تنظیم شده .و از حرکت باز ایستاده اند. تا یادآور لحظه فوت آتاتورک باشند.یک پیانو کریستال همراه با صندلی کریستال مخصوص پیانو که در نوع خود منحصر به فرد می باشد. نیز در بخش کیوسک شیشه ای کاخ خودنمایی می کند.

کاخ دلما باغچه در بخش اروپایی استانبول،در شرق تنگه بسفر و در محله بشیکتاش قرار دارد. اگر سفری به استانبول داشتید، بازدید از این کاخ باشکوه خالی از لطف نمی باشد.

 

گردآوری:ندا حاج رسولی

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    با تشکر از ارایه اطلاعات خوب گردشگری شما

  • ناشناس

    خانم حاج رسولی عزیز مثل همیشه عالی بود 🌹

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt