پرستشگاه گارنی در ارمنستان

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

گردآوری: ندا حاج رسولی

پرستشگاه گارنی، یکی از بناهای تاریخی کشور ارمنستان می باشد که در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی ایروان قرار دارد. در مجاورت این پرستشگاه روستایی با نام گارنی نیز وجود دارد.

تعدادی از مردم ارمنستان پرستشگاه گارنی را معبدی متعلق به دوران زرتشتیان می دانند که از آن به عنوان آتشکده و محل بر پایی آتش استفاده می شده، اما شواهد و مستندات گویای چیز دیگری است.

معبد گارنی کشور ارمنستان

 

کارشناسان و باستان شناسان در کاوشهای خود هیچ گونه اثری از بقایای آتش و خاکستر و دودزدگی که نشانه ای از روشن کردن آتش باشد را در پرستشگاه گارنی، نیافتند.

پس می توان نتیجه گرفت که این پرستشگاه می تواند مهرابه ای برای نیایش خورشید بوده باشد که در دوران مهر پرستی بنا شده است.

از نقطه نظر معماری ساختار این بنا شباهت زیادی به نیایشگاه های یونانی و رومی دارد و در درون ساختار پرستشگاه، جایگاه مخصوصی برای قرار گرفتن مجسمه وجود دارد که شاید مانند بت پرستیده می شده است.

پرستشگاه گارنی تنها پرستشگاه غیر مسیحی موجود در ارمنستان می باشد که ساختار آن یونانی است.

با نگاهی دقیق به ساختار پرستشگاه گارنی، نفوذ فرهنگ هلنی را در قرن های اول و دوم در ارمنستان مشاهده می کنیم. شاهان ارمنی همانند آرداوازد دوم و تیگران دوم فرهنگ هلنی را در ارمنستان رواج دادند.

بعد از ورود دین مسیحیت به ارمنستان و پذیرش این دین توسط مردم و شاهان، پرستشگاه گارنی توسط شاهان ارمنی مورد استفاده قرار می گرفت.

در سال ۱۶۷۹ میلادی، بنای پرستشگاه در اثر زمین لرزه مهیبی فرو ریخت، و سپس برای اولین بار این بنا بین سالهای ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ میلادی مورد بازسازی اولیه قرار گرفت.

پرستشگاه گارنی بر روی ۲۴ ستون بنا شده است که برخی معتقدند که هر کدام از ستون ها نشانگر یک ساعت از شبانه روز است و ۲۴ ستون نمایانگر، بیست و چهار ساعت شبانه روز می باشند.

ارتفاع هر ستون حدود ۶ متر و فاصله ی بین ستون ها حدود ۳ متر است، در مورد سال ساخت پرستشگاه گارنی نظرات متعددی وجود دارد و مستندات دقیقی در دست نیست. برخی از مورخان معتقدند که این پرستشگاه در سال ۷۷ میلادی در زمان پادشاهی تیرداد اول و دوره ی اشکانیان بنا شده است.

از انجایی که پادشاهان ارمنی از این بنا به عنوان اقامتگاه تابستانی خود استفاده می کردند، در حدود سده سوم میلادی، در نزدیکی ساختمان پرستشگاه گارنی حمامی زیبا ساخته شد، که کف این حمام با سنگهای رنگی زیبایی مفروش شده است و دربقایای به جا مانده از بنای حمام، تصاویر خدایان یونانی و دریاها و اقیانوس ها و نوشته هایی به زبان یونانی یافت شده است.

اگر قصد مسافرت به کشور زیبای ارمنستان را دارید، حتما زمانی را برای بازدید از این بنای تاریخی اختصاص دهید.

گردآوری: ندا حاج رسولی

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    جالب بود ممنون 🌺🌹🙏🏻

  • ناشناس

    سلام
    اينكه تمام اينا تاريخي رو در سراير دنيا بشناسيم عاليه و اينكه يه ايرانيه نازنين مث سركار خانم ندا خاج رسولي زحمت اين معرفي و شناخت رو كشيده مايه مباهات و افتخار👏👏👏❤️❤️

  • ناشناس

    با تشکر از وبگاه بسیار خوب شما و تشکر از شناسایی مکانهای تاریخی در ایران باستان.
    سپاس ویژه از سرکار خانم رسولی، به نظرم الویت را به شناسایی مکانهای تاریخی ایران کنونی و در فرصتی دیگر در کشورهای از دست رفته

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt