ماسال،بهشت گمشده ی گیلان

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

ماسال از شهرهای زیبای استان گیلان، در کنار کوه‌های تالش قرار گرفته است. این مکان یکی از جاهای ایران است که طرفداران بسیار زیادی دارد. طبیعت زیبای این شهر و ییلاقات سرسبز آن یکی از دلایلی است که سبب توجه طبیعت‌گردان به این منطقه شده است. از طرفی اقیانوس ابری این منطقه پدیده زیبایی است. که راه رفتن بر روی ابرها را از یک تخیل زیبا به واقعیت تبدیل می‌کند.

این جاذبه‌های دست‌نخورده طبیعی و وجود رودخانه و غارهای زیبای این منطقه سبب شهرت ماسال شده است. جلوه‌های طبیعی و سرسبزی این منطقه از استان گیلان به اندازه‌ای گسترده است. که می‌توان شهرستان ماسال را یکی از منحصر به فرد ترین و زیباترین مناطق استان گیلان نام برد.

ماسال کجاست؟

ماسال روستایی ییلاقی در اطراف رشت است. و در غرب استان گیلان قرار دارد. اگر از شهر تهران میخواهید به ماسال سفر کنید، همواره در مسیری ۵ ساعته خواهید بود. بطوریکه می بایست از شهر تهران به سمت کرج و سپس قزوین رفته و در شهر قزوین وارد جاده قزوین – رشت شوید. اما قبل از اینکه وارد شهر رشت شوید.، کافیست با استفاده از تابلوهای راهنما وارد جاده فومن – سراوان شده. و باقی مسیر را در میان جنگل های سرسبز استان گیلان طی کنید تا به ماسال برسید.

جالب است بدانید ماسال در گذشته بخشی از تالش بوده و با نام «رود کنار» شناخته می‌شده است. ماسال همچنین از دو بخش «مرکزی» و «شاندرمن» تشکیل شده که هرکدام از این مناطق، جاذبه‌های مخصوص به خود را دارند.

نام ماسال از کجا آمده و آب و هوای آن چگونه است؟

نام ماسال از « مازال » یا « مزال» به معنی کوه یا کوه وار گرفته شده، مردم ماسال تالشند. و به زبان تالشی تکلم می‌کنند. این شهرستان دارای محدوده‌های کوهپایه‌ای، جنگلی و مرتعی است. و آب و هوای آن نسبتا معتدل و مرطوب است. ولی به خاطر این که در منطقه کوهپایه‌­ای و جنگلی قرار دارد، بیشتر هوای آن منطقه سرد و کوهستانی است.

از لحاظ آب و هوایی، در فصل بهار و تابستان زیبایی طبیعت­‌های ماسال به اوج جلوه­‌گری خود می­‌رسد. علت آن است که دره­‌ها و ییلاقات آب و هوایی خنک و مطلوب دارند. و دامنه‌­های کوه‌­ها هوایی نیمه مرطوب و بسیار دلچسب و با طراوت و با صفا دارد.

جمعیت

ماسال دارای جمیتی بالغ بر ۱۴هزار ۴۸۹ نفر است. اکثریت مردم این شهر دارای قومیت تالشی هستند. و به زبان مردم تالش صحبت می‌کنند. دهقانان شاندرمن نیز از این قبایل هستند. در حال حاضر، اکثر مردم این شهر به استان تهران مهاجرت کرده‌اند. که بیشتر به منظور زندگی در تهران بوده است. به همین دلیل این شهر دارای قومیتی کهنسال است.

ویژگی‌های اقتصادی شهرستان ماسال بر پایه کشاورزی و دامداری استوار است. و فعالیت‌هایی از قبیل برنج‌کاری، پرورش طیور، پرورش پیله ابریشم و گاو و گوسفند رایج است. تولید شالبافی، گلیم بافی، حصیربافی، ابریشم بافی و چوب تراشی از صنایع دستی این منطقه محسوب می‌شود.

در این شهرستان مانند سایر نقاط گیلان بازار هفتگی در روز شنبه هر هفته تشکیل می‌شود. و نقش مهمی در اقتصاد منطقه داردو مهم‌ترین سوغات منطقه عسل طبیعی، پنیر تالشی، گردو، خوج، مرکبات، حلواهای محلی و برنج است.

سوغات ماسال

از صنایع دستی این شهر که به عنوان سوغات نیز عرضه می‌شود، می‌توان به تولید شال و صنایع چوبی و چلونگری و جاجیم بافی اشاره کرد. همچنین نان زرین نیز از سوغات معروف این شهر است. که در نواحی ییلاقی آن عرضه می‌شود اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به ماسال

خوب همانطور که می دانید، شهر ماسال در ارتفاعات شمالی ایران قرار دارد. و طبیعت شرایط آب و هوایی متفاوتی هم دارا می باشد. در بین ماه ها دی، بهمن و اسفند و همچنین تیر و مرداد پیشنهاد می کنیم. که برنامه سفر به سمت ارتفاعات ماسال را برنامه ریزی نکنید.، چرا که سرمای شدید و گرمای و رطوبت بالایی که در زمان های گفته شده. در این منطقه حکم فرما می شود. برای هر مسافری نمی تواند. قابل تحمل باشد. اما در فصل های بهار و و پاییز تا می توانید. به سمت این شهر کوچک راهی شوید.، به خصوص در ماه اردیبهشت که درختان شکوفه زده اند. و در دلربایی چیزی کم برای شما نخواهند گذاشت.

 

زیباترین فضای طبیعی ییلاق ماسال “اولسبلنگا”است. که دارای آب وهوای معتدل است.در فصل گرما دمای آن زیر ۸درجه است. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن. دارای زمستانهای گرم ورطوبت بیشتر از ۷۵درصد می باشد.

روستای ییلاقی اولسبلانگاه در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال. و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. کلبه‌های چوبی این روستا درمراتع سرسبز بسیار دیدنی هستند. شما می‌توانید برای اقامت از این کلبه‌های چوبی که با هیزم گرم می‌شوند. استفاده کنید. هوای مه‌آلود اولسبلانگاه و ابرهایی که تا نزدیکی شما حرکت می‌کنند. بی‌شک ساعاتی رویایی را برایتان رقم می‌زند. اگر در فصل مناسبی هم به این ییلاق بروید. حتما اقیانوس ابر آن شما را با زیبایی بی‌حدش غافلگیر می‌کند.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt