شهر ممنوعه یکی از پرطرفدارترین دیدنی‌های چین

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

وقتی صحبت از جاذبه های گردشگری چین باشد شاید همه یاد اولین چیزی که می افتند دیوار چین باشد ولی به جرات می توان گفت که درخشان ترین و چشمگیرترین جاذبه ی این کشور در قلب پایتخت آن یعنی پکن قرار دارد.

شهر ممنوعه چین جایی است که هر کسی برای حداقل یکبار هم که شده باید در زندگی اش ببیند. این مکان پر طرفدارترین دیدنی چین است و یکی از ۵ کاخ مهم ساخته شده در تاریخ محسوب می شود.

شهر ممنوعه نه یک شهر بلکه مجموعه ای از کاخ های حیرت آور است، در ادامه با ما همراه باشید.

خوب است بدانید

شهر ممنوعه چین یکی از ۳ کاخ قدیمی است که هنوز هم در چین مدرن وجود دارد و بزرگ ترین کاخ تاریخی جهان محسوب می شود. اگر چه دو کاخ دیگر نقش بسیار مهمی در تاریخ چین دارند اما با این حال شهر ممنوعه تا ۵۰۰ سال محل فرمانروایی سلسله پادشاهی بوده است و همچنین یکی از معدود بناهای باستانی چین است که به خوبی محافظت شده است.

این مکان در بین مردم چین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نه تنها در بین چینی ها بلکه در دنیا مشهور است و در فهرست میراث های جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است.

شهر ممنوعه چین چرا ممنوع شد؟

شهر ممنوعه نه واقعا یک شهر بلکه مجموعه ای از کاخ ها با هزاران اتاق است و ساختمان است. در آن دوران هیچ کس به جز پادشاه و خاندان سلطنتی حق ورود به این شهر را نداشت و به همین خاطر به آن شهر ممنوعه می گفتند.

جالب است بدانید که 

امروزه ۹۹۹۹ اتاق آن مملو از صنایع دستی است. وقتی که وارد این مکان می شوید تازه به عظمت آن پی می برید و در هر گوشه و کناری از آن می توانید تکه ای از تاریخ و فرهنگ کشور چین را ببینید. در هر اتاق آن هم گوشه ای از زندگی های باستانی چین با مجسمه ها و بقیه ی تزیینات به نمایش کشیده شده است و در واقع ۹۹۹۹ اتاق شهر ممنوعه چین در ۹۸۰ ساختمان چوبی عظیم آن جا شده اند.

یکی دیگر از مواردی که دانستنش بازدید از شهر ممنوعه چین را جالب تر می کند این است که این مجموعه در گذشته محل اقامت ۲۴ امپراطوری بوده است مثلا امپراطوران سلسله مینگ، ساخت و ساز را در سال ۱۴۰۶ شروع کرده و این مجموعه در سال ۱۴۲۰ تکمیل شد. بعد از آن ۲۴ امپراطور چین در آن حکومت و زندگی کرده اند.

مسیر و زمان گردشگری این جاذبه توریستی

برنامه بازدید از این جاذبه گردشگری کشور چین مسیر از جنوب به شمال خواهد بود و بازدیدکنندگان نیز تنها می‌توانند از دروازه مریدین وارد محوطه شوند. بعد از ورود به محوطه گردشگران می‌توانند از دروازه حوادث الهی یا دروازه شرقی نیز بازدید نمایند. برای بازدید از محور مرکزی باید چیزی حدود سه تا چهار ساعت زمان گذاشت.

حقایقی درباره شهر ممنوعه

حیاط داخلی و خارجی

شهر ممنوعه به دو محوطه داخلی و خارجی تقسیم شده است که معماری هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. مراسم رسمی امپراتور معمولا در محوطه بیرونی برگزار می‌شد و به همین دلیل هم ساختمان‌هایی که در این فضا قرار دارند بزرگ‌تر و چشمگیرتر هستند. در محوطه داخلی نیز امپراتوران وظایف داخلی و معمول خود را انجام می‌دادند. بنابراین طرح‌های معماری این فضا کمتر رسمی بوده و دارای فضای سبز است.

طرح های رنگی

رنگ قابل توجه به کار رفته در فضای داخلی شهر ممنوعه قرمز و رنگ پنجره ها، ستون‌ها درها نیز زرد است. قرمز نشان‌دهنده رویدادهای شاد و جشن ها بوده و نشان دهنده محبوبیت آن در استفاده روزانه چینی‌ها است. علاوه بر این نیز رنگ زرد نماد امتیاز سلطنتی امپراتور است.

جنگل‌های ممنوعه در محوطه بیرونی 

سه تالار در محوطه بیرونی قرار دارند که به رویدادها و آیین‌های مهم اختصاص داشتند. کاشت درخت و فضای سبز نیز در اطراف این تالارها ممنوع بود و این موضوع شأن مقامات عالی را نشان می داد. جالب است بدانید که حتی ممنوع بوده درختانی را در امتداد مسیر پیاده روی سلطنتی بکارند! بنابراین درختانی که امروزه شاهد آنها هستیم حاصل سال‌های اخیر هستند.

۹ ردیف در

زمانی که به این جاذبه گردشگری کشور چین سر می‌زنید احتمالا با دروازه های قرمز رنگی روبه‌رو می‌شوید که از سازه‌های اصلی بوده و به شکل پیچیده‌ای طراحی شده اند. این درها دارای ۹ ردیف هستند که هر ردیف نیز خود دارای ۹ ردیف دیگر است. دلیل وجود این نوع از طرح‌ها نیز آن است که عدد ۹ نشان‌دهنده برتری در سلطنت چین بوده و قدرت امپراتور را نشان می‌داده است.

میراث تاریخی جهانی شناخته شده

شهر ممنوعه در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو و پس از آن جزء یکی از ۵ ساختمان برتر دنیا قرار گرفت. شهر ممنوعه در طول سال چیزی حدود پانزده میلیون بازدیدکننده دارد که از سراسر دنیا به دیدن این جاذبه گردشگری کشور چین می‌آیند.

شما می‌توانید در این جاذبه گردشگری چیزی حدود یک میلیون بازمانده آثار فرهنگی از جمله خوشنویسی، نقاشی، گلدوزی، سفال و… را مشاهده نمایید.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt