سنت باسیل، کلیسای معروف روسیه

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

حتما تا به حال نام کلیسای جامع سنت باسیل را شنیده اید و یا با دیدن عکس های بسیار زیبای آن را حیرت زده.شده اید. این کلیسا در شهر مسکو روسیه و در میدان سرخ که به عنوان قلب تپنده مسکو نیز شناخته می شود قرار گرفته است و هرساله گردشگران زیادی در ابتدای سفر به مسکو از این نمای شگفت انگیز دیدن.می کنند.

کلیسا جامع سنت باسیل نه تنها از حیث معماری بی نظیر آن، بلکه از نظر تاریخی و مذهبی نیز برای مردم روسیه بسیار ارزشمند است.

اگر این کلیسای بسیار زیبا و منحصر به فرد نظر شما نیز به خود جلب کرده است پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد آن بدست.آورید.

معرفی کلیسای سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل به عنوان یکی از برجسته ترین نمادهای تاریخی روسیه شناخته می شود. ساخت این کلیسا در سال ۱۵۵۵ به دستور ایوان چهارم ملقب به ایوان مخوف آغاز گردید و تا سال ۱۵۶۱ نیز ادامه یافت. در مدت این ۶ سال تنها در روزهای گرم سال افراد مشغول ساخت آن بودند، زیرا در فصول سرد، روسیه با انبوهی از برف و سرما مواجه می شود که ساخت آن در این فصول امکان پذیر نبوده.است.

این کلیسای رنگارنگ که انسان را به یاد شیرینی های خوشمزه و خوش رنگ می اندازد، برای گرامی داشت پیروزی خانات کازان بر قزان ها و تسخیر دژ تاتار ساخته شد که این پیروزی به طور اتفاقی با روز جشن میانجی گری مریم مقدس نیز یکی شده بود و در آن روز تمام کلیساها حتی کلیساهایی که هنوز ناتمام باقی ماده بودند نیز تقدیس می شدند و آن ها این را نشانه خوبی.می دانستند.

کلیسا جامع سنت باسیل، متشکل از ده کلیسا کوچک تر است.

۹ کلیسا آن در اطراف یک کلیسا مرکزی به نام شفاعت قرارگرفته اند. ۴ کلیسا که از دیگر کلیسا ها بزرگتر است در اطراف کلیسای مرکز همانند قطب نما قرار دارد و ۴ کلیسای کوچکتر به صورت مورب در اطراف آن جای گرفته اند، کلیسا آخر نیز که کلیسای دهم می باشد در سال ۱۵۸۸ ساخته.شد.

اگرچه تقسیم بندی کلیساها به طور منظمی است اما به صورت کلی که بنگرید خواهید دید شکل کلی کلیسای جامع نامتقارن است و بسته به آن که از چه نقطه ای به آن می نگرید ظاهر کلی تغییر.می کند.

همچنین در جلوی درب ورودی این کلیسا مجسه دوتن از رهبران ارتش داوطلب روسیه در جنگ با لهستانی ها، به نام های دیمیتری پوژارسکی و کوزما مینین قرار.دارد. این مجسه ها در ابتدا در باغ روبرو این کلیسا قرارداشتند، اما دولت شوروی به خاطر مزاحمت در رژه ارتش، آن ها را به محوطه کلیسا سنت باسیل روسیه منتقل.کرد.

معماری کلیسای جامع سنت باسیل

همانطور که گفتیم، کلیسا جامع سنت باسیل از ده کلیسا ساخته شده است که در نمای بیرونی آن ها گنبدهایی با رنگ های شاد و زیبا در بالای برج های کلیسا قرار گرفته اند و هر کدام از آن رنگ ها ارتباط مستقیمی با بحث نماد گرایی در مسکو.دارد. از جمله آن که، رنگ طلایی به کار رفته در گنبد ها نماد شکوه و جبروت آسمانی برای روس ها و گنبد های آبی با ستاره های طلایی، نماد کلیساهای مادر خدا.هستند.

جالب است بدانید که کلیسا سنت باسیل روسیه، حدود ۲۰۰ سال پس از ساخت به این رنگ بندی زیبا درآمده است و در ابتدا بنا به اعتقادی که داشتند تنها از رنگ های سفید و طلایی در ساخت آن استفاده کرده.بودند. بعد از آن در قرن هفدهم، از سبک معماری روسی استفاده کردند و رنگبندی شاد و متنوعی را در این کلیسا به کاربردند.

نمای داخلی کلیسا سنت باسیل

داخل این کلیسا فضاهایی تو در تو وجود دارد که در هنگام دیدن آن از نمازخانه ای به نمازخانه دیگر و از طبقه ای به طبقه دیگر به وسیله پله های باریک، با طاق هایی کوتاه که به هم این فضا ها را وصل کرده است خواهید.رفت.

هدف از ساخت کلیسا جامع سنت واسیل، ساختن کلیساهای کوچک و اهدا هریک از آن ها به قدیسان بوده است که این کلیساهای کوچک نیز به واسطه برجی که در وسط آن ها قرار گرفته است بهم متصل شده و همه آن ها در کنار هم کلیسای جامع سنت واسیل را تشکیل.می دهند.

بهترین زمان برای بازدید از کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو چه زمانی است؟

شکی نیست.که بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های گردشگری مسکو فصل های اولیه است. با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان، هوای مسکو بسیار سرد است.و شهر معمولاً زیر بارش برف سنگین است. به همین دلیل است.که کلیسای جامع سنت باسیل نیز از این قاعده مستثنی نیست.و در طول تابستان به بهترین شکل ممکن در مقابل شما خواهد.ایستاد. البته ناگفته نماند که با نزدیک شدن به ماه ژانویه و کریسمس، این کلیسا تزئین شده.و در آن زمان از جذابیت بسیار بیشتری نسبت به دیگر ایام سال برخوردار.است.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

کلیسای سهرل

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt