روستای الیت جاذبه ای زیبا و دیدنی

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

شمال کشور و جاهای دیدنی و باصفای آن بسیار تماشایی و لذت‌بخش است. مسافران و گردشگرانی که به این خطه سفر می‌کنند، هر بار که می‌روند، بازهم از تماشای آن‌همه زیبایی و چشم‌انداز سیر نمی‌شوند. آن‌ها در انتظار فرصتی‌اند تا دوباره کوله‌بار سفر را بسته و راهی شهرها و روستاهای ایران در این خطه سرسبز شوند. شاید برای مسافرانی که در جاده دیدنی کرج به چالوس بارها سفر کرده‌اند، نام روستای الیت آشنا باشد.

روستای الیت در کنار روستای دلیر روستایی ییلاقی و بسیار باصفاست. این روستا، با داشتن جاذبه‌هایی طبیعی که در یک جا جمع شده‌اند، چشمان مسافران و رهگذران را می‌رباید. دشت، کوه، جنگل، مرتع، چشمه و مزارع از پدیده‌هایی است که در این روستا خودنمایی می‌کنند.

با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این روستای تماشایی بیشتر آشنا شوید.

روستای الیت کجاست؟

روستای ییلاقی الیت جزء بخش مرزن ‌آباد شهرستان چالوس در استان مازندران و در نزدیکی کرج است. این روستا به همراه روستای دلیر (که در نزدیکی یکدیگر واقع شده‌اند) در ارتفاع ۲هزارمتری از سطح دریا قرار دارند. برای دسترسی به این روستا، باید از جاده کرج به چالوس حرکت کنید. پس از گذر از شهر مرزن آباد و طی ۴۲ کیلومتر از این شهر و عبور از رستوران هم‌سفر، به یک جاده فرعی می‌رسید که در سمت چپ جاده قرار دارد.

در ابتدای این جاده فرعی، تابلویی فاصله ابتدای جاده تا ورودی روستا را ۲۰ کیلومتر نشان می‌دهد. با ادامه مسیر و گذر از پل واسپول، به تقاطعی خواهید رسید که باید جاده سمت راستی را ادامه دهید. در سمت راست آن، روستای کوچکی به نام دزماکوتی با طبیعتی تماشایی قرار دارد. با گذر از این روستا، جاده به منطقه جنگلی وارد می‌شود. با طی‌کردن این مسیر، در میان جنگل‌های انبوه و دیدنی، سرانجام به روستای الیت در شمال ایران خواهید رسید.

دیدنی‌های روستا

حال که پاسخ روستا کجاست را بررسی نموده‌ایم نوبت به معرفی دیدنی‌های این روستا می‌رسد. روستای کوهپایه‌ای الیت در دامنه کوه‌های ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه از شیب تندی به دریا مشرف است. از سوی دیگر نیز به جنگل‌های زیبایی ختم می‌شود که بیشتر در سمت شرقی متمرکز شده‌اند.

الیت طبیعت بکری دارد که چشمه‌های جوشان و یخچال‌های طبیعی بخش دیگر آن است. چشمه‌های طبیعی چتی چشمه، سنگ چشمه، قلقل چشمه، مالا کیل، لان چشمه و اسپه و یخچال‌های طبعی گته نمه چال و نفت چاک از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا است.

در فهرست جاذبه‌های این روستا، جاذبه‌هایی چون گسل تنگا تنگه، تنور دیو، زیارتگاه‌های حضرت احمد رضا و حضرت زینب رضا، درختان تنومند ون و کهنسال، غار گرس جار نیز دیده می‌شود.

طبیعت زیبای روستای الیت

درختان بلندقامت این روستا که منظره‌ای وصف‌ناشدنی ایجاد کرده‌اند از جنس درختان بید، ون، گردو، زردآلو و سیب هستند. اگر هنگام ثمردادن این درختان به این روستا سفر کنید، قطعاً از خوردن میوه‌های شیرین و خوش‌طعم آن بسیار لذت خواهید برد. علاوه بر درختان میوه، صیفی‌جات نیز در این روستا کشت می‌شود. حدود ۲ هکتار از زمین‌های این روستا به کشت آن اختصاص داده می‌شود.

گل‌های رنگارنگ و زینتی از جمله گیاهان دیگری‌اند که در این روستا به‌طور طبیعی رشد می‌کنند. این گل‌ها مناظر زیبایی ایجاد می‌کنند که دوست دارید ساعت‌ها بنشینید و آن‌ها تماشا کنید.

آبشار های زیبا در روستای الیت

از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستای سرسبز چشمه‌های پرآب آن است که در اطراف روستا جاری‌اند. از جمله این چشمه‌ها می‌توان به سنگ‌چشمه، لان‌چشمه، چتی‌چشمه و قلقل‌چشمه اشاره کرد. تماشای آن‌ها از نزدیک برایتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود. با رسیدن به این چشمه‌ها و نوشیدن آب سرد و گوارایشان، حس بسیار دل‌انگیز و مطبوعی به شما دست خواهد داد.

علاوه بر چشمه‌ها، در فصل بهار، آبشارهای فصلی هم در اطراف این روستا از ارتفاعات ریزش می‌کند که صحنه‌ای فوق‌العاده از طبیعت بی‌مثال را به وجود می‌آورد.

و در آخر

روستای الیت دارای فرآورده های دامی نظیرِ شیر، ماست، دوغ، سرشیر و … می باشد. سیر بیج و شیر تره از غذا های سنتی این روستا به شمار می آیند. آبشار زیبای الیت، رودخانه، جنگل، بوستان روستایی، غار، کوه،دریا و چشمه های آب گرم و آب معدنی از جاذبه های این روستا به شمار می آیند، که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده اند.

حصیر بافی، نمد مالی، پارچه بافی و …. صنایع دستی روستای الیت محسوب می شوند. این روستا در تمامی فصول سال برای گردشگری مناسب بوده و مناظر آن در تمامی فصول جذابیت خاص خود را دارد. اما از آنجایی که این روستا دارای شرایط محیطی سرد و کوهستانی است، در فصول سرد سال وسایل مورد نیاز در طی سفر را با خود به همراه داشته باشید.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

روستای فوشه؛ بهشتی کوچک در گیلان

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt