درکه تهران؛ منطقه‌ای دنج و بی‌نظیر

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

درکه تهران از آن دست مناطقی است که نمی‌توان لذت گشت و گذار در آن را با هیچ چیزی عوض کرد. این منطقه بسیار دنج و بی‌نظیر است، به طوری که رفتن به آنجا همیشه برایتان تازگی دارد. صدای گوش‌نواز رودخانه درکه در کنار آب و هوای فوق‌العاده ان، همگی از خلق یک روز خاطره‌ساز برای شما خبر می‌دهند.

برای دوری از شلوغی و سر و صدای تهران در پایان هفته‌ها، درکه بهترین انتخاب است.

درکه کجاست؟

درکه یکی از محلات ییلاقی شمیرانات و جاذبه های گردشگری تهران است که در قسمت شمال غربی تهران قرار گرفته است. این محله ییلاقی در امتداد رودخانه‌ای به همین نام ایجاد شده و جذابیت‌های بسیار زیادی دارد.

درکه از سمت شمال به رشته کوه‌های توچال، از سمت جنوب به محله اوین، از شرق به اراضی دانشگاه شهید بهشتی و اوین و از غرب به بازارهای کوه توچال و سعادت آباد می‌رسد. این منطقه جزو منطقه یک شهرداری تهران محسوب می‌شود.

علت نام گذاری درکه چیست؟

گفته می‌شود نام درکه از دو کلمه «دَرِ» مخفف دره و «که» نشانه تصغیر گرفته شده که به معنای دره کوچک است؛ البته روایات مختلفی برای نام‌گذاری این مکان وجود دارد، به عنوان مثال یکی دیگر از روایات موجود آن است که در قدیم افراد محلی برای عبور از این منطقه در برف از نوعی کفش خاص به نام درگ استفاده می‌کردند که بعدها به درک تغییر نام پیدا کرد.

مکان‌های دیدنی درکه

رودخانه درکه:

رودخانه درکه در قسمت شرقی این منطقه قرار گرفته که از دامنه قله شاه نشین و توچال سرچشمه می‌گیرد. منشا اصلی این رودخانه هفت چشمه است، البته در میان راه چشمه‌های بسیار زیادی وجود دارد. شیب این رودخانه تند و آب آن در فصل بهار بسیار زیاد است، به همین خاطر ماهی و هیچ موجود زنده دیگری در آن دیده نمی‌شود.

طول این رودخانه زیبا در حدود ۱۵ کیلومتر است و در مسیر آن آبشارهای دیدنی و حوض‌های طبیعی بسیاری همانند آبشار بند عبدالله، آبشار کارا و هفت حوض وجود دارد.

جنگل کارا:

یکی از دیدنی های درکه که شاید بسیاری از پایتخت‌نشینان هم از وجود آن بی‌خبر باشند، جنگل کارا است. این جنگل زیبا و باصفا در مسیر دره درکه به سمت پلنگ چال قرار دارد؛ یعنی برای رسیدن به این جنگل باید از میدان درکه حدود ۴۰ دقیقه مسیر پلنگ چال را در امتداد رودخانه بالا بروید و شیب تندی که در سمت چپ کلبه کارا وجود دارد را طی کنید.

سپس وقتی به سمت چپ خود نگاه می‌کنید یک دره پر از درخت می‌بینید که عمده آن را درخت‌های ازگیل وحشی تشکیل می‌دهند؛ با پیمودن یک مسیر سرازیری به جنگل کارا می‌رسید.

پناهگاه پلنگ چال:

یکی دیگر از مکان های دیدنی درکه تهران پلنگ چال می باشد. پلنگ چال یکی از قله های رشته کوه البرز بوده که در مسیر صعود به این قله، از پناهگاهی با همین نام عبور خواهید کرد. این پناهگاه دارای خوابگاه بوده که ظرفیت آن ۷۰ نفر می باشد و در ارتفاع ۲۴۵۰ متری قرار گرفته است.

برای رسیدن به این پناهگاه باید از میدان درکه حدود ۱۰ کیلومتر را پیاده روی کنید که حدود ۳ ساعت طول می کشد. همچنین در این پناهگاه، رستوران و کافی شاپ و مرکز امداد و نجات نیز وجود دارد.

کافه رستوران های درکه:

شاید بیشتر کسانی که به درکه می‌آیند این منطقه را فقط به‌خاطر رستوران‌های سنتی آن انتخاب می‌کنند. همین طور که در محدوده درکه قدم بزنید و به‌سمت بالا بروید، برخی از بهترین رستوران های تهران را خواهید دید که اکثر آن‌ها در نزدیکی رودخانه واقع شده‌اند. این رستوران‌ها عمدتاً ظاهری سنتی دارند و در بیشتر آن‌ها تخت‌های چوبی سنتی تعبیه شده است.

تقریباً تمام رستوران‌های درکه کافه‌رستوران‌اند و منویی کاملاً مجزا برای بخش کافه خود دارند. در این رستوران‌ها شما می‌توانید قلیان سفارش دهید و با دورچین کامل، چند ساعتی از طبیعت زیبای منطقه درکه لذت ببرید.

مغازه های سنتی درکه:

علاوه بر کافه‌رستوران‌های سنتی و غذاهای خوش‌مزه آن‌ها، یکی از هوس‌انگیزترین بخش‌های شکم‌گردی در درکه مغازه‌های محلی یا همان دکه‌هایی‌اند که انواع ترشیجات خوش‌مزه را سرو می‌کنند.

از گذشته چنین مرسوم بوده که مغازه‌های دربند و درکه انواع ترشیجات خوش‌مزه مثل لواشک، ترشک، آلوچه و از این قبیل تنقلات خوش‌مزه را سرو کنند که حتی با شنیدن نام آن‌ها نیز دهانمان آب می‌افتد.

توجه به برخی نکات و توصیه‌ها پیش از رفتن به درکه می‌تواند بسیار موثر باشد:

  • محل پارک ماشین در درکه بسیار سخت پیدا می‌شود؛ بنابراین سعی کنید صبح زود حرکت کرده یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
  • درکه تهران در روزهای آخر هفته و تعطیلات بسیار شلوغ است؛ بنابراین اگر به دنبال تجربه آرامش در این منطقه هستید، در روزهای دیگری به این منطقه سفر کنید.
  • حتما از مسیرهای مشخص شده برای کوهنوردی عبور کنید و بدون آشنایی قبلی از مسیرهای فرعی عبور نکنید.
    در فصل‌های سرد و برفی سال حتما با یک گروه حرفه‌ای و به همراه داشتن تجهیزات کامل و لباس‌های مناسب به این منطقه سفر کنید.
  • در برخی مسیرها شیب‌های تندی وجود دارد که خطرناک است؛ بنابراین باید بسیار مراقب باشید.
  • احتمال سقوط بهمن در فصل‌های سرد و برفی سال وجود دارد؛ بنابراین اگر در فصل زمستان به این ناحیه سفر کردید، حتما با یک گروه حرفه‌ای هم‌قدم شوید تا از مسیرهایی که احتمال سقوط بهمن در آن وجود دارد، عبور نکنید.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt