دره شیرز؛ رویایی ترین دره ایران!

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

دره شیرز:

یکی از جاذبه های منحصر به فرد که نظیر آن را در کمتر جا می توان یافت دره ی زیبای شیرز است. این دره در استان لرستان در۵۵ شهرستان کوهدشت در زردلان و در منطقه ی اولادقباد واقع شده است. این جاذبه که در محل تلاقی استان کرمانشاه و ایلام و لرستان پدید آمده است. مربوط به دوری سوم زمین شناسی یا مزوزوییک است . دره ی شیرز که بر اثر فرسایش سنگ های رسوبی پدید آمده. به یک مکان خاص در شرق رشته کوه وره زرد که در زمره رشته کوه های زاگرس است تبدیل شده است. این دره که در ارتفاع کمی بالا قرار دارد هم اکنون یکی ازآثار ملی ایران و یکی از ژئوسایت بسیار مهم کشور محسوب می شود.

دره شیرز کجاست؟!

دره شیرز در ۵۵ کیلومتری کوهدشت لرستان و در مرز بین سه استان لرستان، کرمانشاه و ایلام قرار گرفته است. خود شهرستان کوهدشت حدود ۸۸ کیلومتر تا مرکز استان لرستان یعنی خرم‌آباد فاصله دارد.  این دره با پنج کیلومتر طول از روستای گدارگه تا کنار رود سیمره کشیده شده و در منطقه‌ای به نام اولاد قباد در بخش زردلان شهرستان کوهدشت قرار دارد.

شیرز به چه معناست؟

چرا به این‌جا شیرز می‌گویند؟ شیرز درواقع ترکیبی است از دو واژه شی و رِز است که به باور بعضی از مردم، این ناحیه محل زاد و ولد شیر بوده و بعضی‌های دیگر هم می‌گویند که این اسم از شیرزاد که پادشاه ایرانی در زمان‌های قدیم بوده گرفته شده. خلاصه نظرها متفاوت است!

ویژگی طبیعی دره شیرز:

تنگه شیرز یا دره شیرز نوعی ژئو پارک طبیعی است. که از عمر آن بیشتر از چندین میلیون سال می‌ گذرد. این دره که در رشته کوه زاگرس واقع است، جاذبه ‌های تاریخی و طبیعی را با هم در خود جای داده است.
نمونه ‌های طبیعی مشابه دره شیرز در نقاط اندکی از جهان وجود دارد، که از جمله آنها می توان به دره پادشاهان استرالیا و دره گرند کنیون آمریکا اشاره کرد. علت اصلی وجود این نوع صخره ها، فرسایش طبیعی زمین در طی میلیون‌ ها سال بوده است.

دره هایی با اینگونه اشکال بسیار کمیاب هستند و آنها را به عنوان قدیمی ‌ترین موزه ‌های طبیعی زمین می شناسند.

این دره ۵ کیلومتر طول دارد و سراسر این مسیر با دیوار های رسوبی پوشیده شده است. طول دیوار ها در ابتدای مسیر کوتاه و در انتها به ۱۵۰ تا۲۰۰متر می رسد. به همین دلیل ابتدای مسیر بهترین مکان برای کسانی هست که می خواهند ساعاتی را در این محیط زیبا در کنار خانواده لذت ببرند. در ابتدای دره ی شیرز زمین صاف و پوشش گیاهی و هوای مطلوب مکان مناسب برای گذراندن اوقات و فراغت فراهم کرده است . پیمودن دره بعد مسیری که ماشین رو هست  نیازمند ۵ الی ۶ ساعت پیاده روی تمام عیار همراه با کمی سختی است. ولی با تمام ناهمواری های مسیر طبیعت بکر و جذاب انگیزه پیمودن را دو چندان می کند. از زیبای این مسیر می توان به رودخانه ها و آب های گرمی که از دل کوه بیرون می آیند اشاره کرد.

پوشش گیاهی دره شیرز:

در مسیر دره شیرز که پیش بروید، پوشش گیاهی زیادی نمی بینید، اما آب و هوای معتدل و وجود آب های جاری در این تنگه باعث شده در میان صخره ها درختان بلوط، انگور، آلو و انجیر رشد کنند.

نام دره شیرز با عنوان ژئو سایت ملی در فهرست آثار طبیعی و ملی ایران ثبت شده است.

 

جاذبه های دیدنی و گردشگری دره شیرز:

مناره سنگی:

عجیب‌ترین دیدنی دره شیرز مناره سنگی آن است. که شاید حیرت انگیزترین دیدنی این تنگه هم باشد. مناره سنگی حاصل فرسایش بخشی از صخره‌ها در اثر بارش‌ها، زلزله و سیل است و به‌صورت یک ستون به قطر ۱۰ متر و ارتفاع حدود ۸۰ متر در میان تنگه شیرز جا خوش کرده است!

آبشار پرندگان:

علاوه بر وجود آبشارهای مختلف در طول دره شیرز، آبشار بزرگی در دره شیرز کوهدشت وجود دارد که به آبشار پرندگان معروف است. چرا که پرندگان کوچک در سوراخ ‌های اطراف و در دیواره‌ های این آبشار لانه کرده اند. آبشار شیرز جزء زیبایی های دره شیرز و همچنین از جاذبه های گردشگری لرستان محسوب می شود. پس از عبور از صخره های پیچ در پیچ و دالانهای تو در تو به آبشار شیرز می رسید.

غار پل خدا:

وقتی به انتهای مسیر دره شیرز می رسید، یک غار طبیعی می بینید که افراد بومی به آن پل خدا می گویند.  به دلیل عمق ۱۵۰ متری، این غار تاریک است و نور خورشید به غار پل خدا نمی‌رسد. به همین دلیل این غار درجه حرارت پایینی داشته و هوای آن سرد است.

جاذبه های گردشگری اطراف دره شیرز:

در اطراف دره شیرز کوهدشت جاذبه های گردشگری متنوعی وجود دارد که ضمن سفر به این دره، می توانید از آنها نیز بازدید کنید. بطور مثال خود منطقه کوهدشت آثار تاریخی دیدنی ای مانند پل سی پله و یا قلعه کوهزاد دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. ضمن اینکه دره ها و مناطق جنگلی اطراف دره شیرز نیز از جاهایی است که با طبیعت بکری که دارد باعث آرامش روح و روان هر بیننده ای می گردد.

موارد مورد نیاز برای سفر به دره شیرز:

به علت بکر بودن، پر پیچ‌ و خم و صخره ‌ای بودن دره شیرز کوهدشت، هیچگونه امکانات رفاهی و اقامتی در مسیر رسیدن به این تنگه وجود ندارد و برای بازدید از آن باید در این تنگه کمپ کنید.
به همین دلیل ،همراه داشتن برخی تجهیزات مثل وسیله روشنایی و وسایل اضافه، داشتن لباس و پوشش مناسب فصل، کفش مناسب، همراه داشتن مواد غذایی کافی از الزامات سفر به این منطقه است.
توجه داشته باشید تلفن همراه در بیشتر بخش‌ های تنگه شیرز آنتن دهی ندارد.
برای عبور از این پیچ و خم صخره های تنگه شیرز،  باید توان بدنی مناسب داشته باشید به همین دلیل سالمندان، کودکان و افراد با توانایی بدنی محدود بهتر است به این منطقه سفر نداشته باشند.

زمان مناسب برای سفر به دره شیرز:

بازدید از دره شیرز در فصل ‌های پاییز و زمستان مخصوصا در زمان بارش ‌های شدید این منطقه مناسب نیست، بعلت اینکه احتمال وقوع سیل در این مواقع بیشتر است. جاده‌ های مسیر دره در پاییز و زمستان لغزنده است پس باید رانندگی با احتیاط و تجهیزات مناسب انجام شود.
بهترین زمان سفر فصل ‌های بهار و تابستان هستند. در روز های بهاری تنگه شیرز، آب و هوایی خنک دارد که با بارش‌ های دل انگیز بهاری همراه است. در تابستان آب و هوای آن گرم ‌تر می گردد. با آغاز فصل بهار حجم آب رودخانه زیاد می شود و در تابستان همچنان پر آب باقی می ماند.

_______

گردآوری: مرسده رنجبر

______________

اگر به بخش گردشگری علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

دریاچه لزور، گنج پنهان تهران

Maahkhatoon97

___________________

Recommended Posts
تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt