خانه ی ملا باشی

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

‎گردآوری: ندا حاج رسولی

خانه ی ملا باشی در اصفهان

خانه ی ملا باشی که با نام خانه معتمدی نیز شناخته می شود یکی از خانه های قدیمی و منحصر به فرد در استان اصفهان می باشد.

با توجه به مدارک و مستندات که در طول تاریخ از این خانه به جای مانده، زمان ساخت خانه ملا باشی به دوران صفویه و زندیه و قاجاریه می رسد.

یکی از مشخصه های بارز خانه ملاباشی معماری زیبای این بنا می باشد، که اثرات معماری هر سه دوران تاریخی ذکر شده به وضوح در این عمارت قابل مشاهده می باشد.

داستان های بسیاری در پشت پرده ساکنین قدیمی این عمارت نهفته است که به اختصار به یکی از انها می پردازیم.

حاج میرزا احمد ملاباشی تفرشی اصفهانی، فقیه و فاضل زمان قاجار است. ملا باشی منجم ناصرالدین شاه قاجار بود که در شهر تفرش زندگی می کرد، او جهت انجام ماموریتی به شهر اصفهان فرستاده می شود.

در آن زمان ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه والی و حاکم اصفهان بود، ظل السلطان به خاطر اینکه تبار مادری اش قاجاری نبود برای ولیعهدی انتخاب نگردید و همین موضوع باعث شد تا از او به عنوان فردی عقده ای و ستمگر نام برده شود.

رفتار ناشایسته و خلاف عرف ظل السلطان جو اصفهان را بسیار متشنج و نا آرام کرده بود و همین موضوع باعث شد تا ملا باشی که فردی معتمد و روحانی بود برای آرام کردن جو متشنج به وجود آمده به اصفهان فرا خوانده شود.

ملا باشی پس از ورود به اصفهان عمارت تاریخی کنونی را جهت سکونت خریداری نمود.

این خانه در آن زمان به شکل کنونی بزرگ و زیبا نبود اما در مقایسه با سایر عمارتهای صاحب منصبان در اصفهان دارای موقعیت بهتری بود.

هنگامی که ملا باشی در این عمارت ساکن شد این بنا شامل یک بخش زمستان نشین و دو پنج دری بود که از دوران زندیه باقی مانده بود، به مرور زمان ملا باشی دو بخش جدید «اتاق نه دری» و «بخش شاه نشین» را به این عمارت افزود، که هم اکنون این دو بخش مهمترین و جذابترین قسمتهای این خانه تاریخی به شمار می آیند.

خانه ملا باشی به دو قسمت اصلی تقسیم می شود. بخش خدماتی و بخش مسکونی که ساکنان عمارت در آن زندگی می کرده اند.

در سال ۱۳۸۰ اقای معتمدی این خانه را خریداری نموده و سپس آن را مرمت و بازسازی می نماید.

یکی از زیباترین اتاق های خانه ملا باشی در انتهای حیاط بیرونی قرار گرفته است که انعکاس نور خورشید بر پنجره های رنگارنگ این اتاق منظره ای بسیار زیبا مانند رنگین کمان به نمایش می گذارد.

از دیگر نکات مورد توجه این خانه تاریخی مفروش بودن تمامی اتاقها با فرش های زیبا و دستباف ایرانی می باشد که حس زیبای خانه های ایرانی را منتقل می کند.

خانه ملا باشی بیش از ده اتاق دارد که در حال حاضر هر کدام از اتاق ها دارای نام خاصی است که از ماه های سال اقتباس شده است.

این عمارت دارای معماری و تزیینات چشمگیر و زیبایی می باشد و داخل عمارت نیز پر است از اشیا قدیمی و عتیقه که هر بیننده ای را مسحور می کند.

این بنا در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه ملا باشی در استان اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، نرسیده به انگورستان ملک ، سمت چپ خیابان می باشد.

اگر به شهر زیبای اصفهان سفر کردید، بازدید از این عمارت را از دست ندهید.

گردآوری: ندا حاج رسولی

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt