جنگل ابر یک جنگل رویایی!

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

جنگل ابر یکی از زیباترین و در عین حال با ارزش‌ترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود. سراسر این جنگل پر شده از چشمه‌های متعدد، آبشارها و کوه‌های پوشیده از درختان کهنسال و سر به فلک کشیده.

اما این جنگل شهرت خود را وام‌دار پدیده‌ای است که ما آن را به “اقیانوس ابر” می‌شناسیم. تصور کنید ابرهایی که همیشه از بالای سرمان عبور می‌کنند، در جنگل ابر درست در کنار ما هستند و گاهی چنان است که گویی تمام جنگل و موجوداتی که در آن حضور دارند را در آغوش کشیده‌اند. در اینجا مرز آسمان و زمین باریک و باریک‌تر می‌شود.

پدیده خیره‌کننده اقیانوس ابر، به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی جنگل رخ می‌دهد. جنگل ابر بین دو منطقه مرتفع و کم ارتفاع قرار گرفته است. همجواری دو ناحیه کم فشار و پرفشار (دشت کرگان و منطقه ابر) سبب پدید آمدن اقیانوس ابر می‌شود.

علت تشکیل ابر در این جنگل:

این منطقه جغرافیای خاصی دارد، ۲ منطقه کم فشار و پرفشار دشت گرگان و منطقه ابر که یکی کم ارتفاع و دیگری منطقه مرتفعی است، در کنار هم قرار گرفته اند و هنگام جابه جایی ابرها، آن هایی که در پشت کوه های البرز گرفتار می شوند از لابه لای دره ها به حرکت در می آیند و این ابرها همزمان با خنک شدن تدریجی هوا یعنی از بعد از ظهر تا نیمه های شب بیش تر خودنمایی می کنند.

قدمت جنگل ابر:

جنگل اَبر از نظر قدمت بسیار اهمیت دارد، اکوسیستم این جنگل هیرکانی، با قدمتی ۴۰میلیون ساله در دسته‌ی قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا قرار گرفته است. این قدمت مصادف با عصر ژوراسیک یعنی دوره سوم زمین شناسی‌ست.

تفریحات در جنگل ابر:

یکی از بهترین تفریح‌ها در جنگل ابر، دوچرخه‌سواری است. رکاب زدن بین درخت‌ها و تماشای جنگل و دریای ابر واقعا لذت خاصی دارد. فقط باید حواستان را جمع کنید و در دوچرخه‌سواری دقت داشته باشید. وسایل ایمنی مثل کلاه هم همراهتان باشد.

حیوانات جنگل اَبر:

این جنگل جزو جنگل‌های هیرکانی است و در نتیجه تنوع جانوری زیادی دارد. اینجا انواع و اقسام حیوانات را می‌شود دید. خرس قهوه‌ای، شغال، گرگ، کبوتر، بلدرچین، عقاب، کرکس و قرقاول، از گونه‌های جانوری جنگل اَبر هستند.

اینجا جزء جنگل‌های هیرکانی است و دومین جنگل قدیمی در جهان به حساب می‌آید. جنگل بیشتر از ۵۰ میلیون سال قدمت دارد و در میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است.

موقعیت جغرافیایی جنگل اَبر:

جنگل اَبر در منطقه البرز شرقی و در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد و در مسیر شاهرود به آزادشهر گلستان واقع شده است. بر خلاف تصور برخی ها، روستای ابر در داخل جنگل اَبر قرار ندارد و حتی پوشش سرسبزی ندارد بلکه از آنجا تا جنگل اَبر حدود ۱۲ کیلومتر راه است.

جنگل اَبر در واقع مرز بین سمنان و گلستان یا به عبارتی پیوندگاه این ۲ استان به شمار می رود و حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد.

بهترین زمان سفر:

اگر هوا آفتابی باشد، احتمال دیدن اَ برها کمتر است. خیلی‌ها اول آب و هوای جنگل ابر را چک می‌کنند و بعد راه می‌افتند. به همین علت پیشنهاد می‌شود در پاییز یا بهار به خصوص ماه اردیبهشت به جنگل ابر بروید. در این دو فصل هوا اَبری و بارانی نیست و همه شگفتی‌های جنگل را می‌بینید. به خصوص این که جنگل اَبر در پاییز خیلی دیدنی می‌شود.

زمستان این منطقه سرد و برفی است. رفتن به جنگل در زمستان سختی‌های زیادی دارد. جاده هم برای این کار چندان مناسب نیست. پس دنبال رفتن به جنگل در زمستان نباشید.

 

اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

ماسال، بهشت گمشده گیلان

 

گردآوری:مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt