تنگ براق؛ بهشت گمشده اقلید فارس

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

از آبشار، دشت، جنگل و دریا که بگذریم یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی که بسیار شگفت‌انگیز و جذاب هستند تنگه‌ها و دره‌های پدید آمده درگوشه و کنار طبیعت هستند. گاهی اوقات زیبایی و دلفریبی این تنگه‌ها از آبشارها و دیگر جاذبه‌های طبیعی بیشتر می‌شود.

اکنون ما می‌خواهیم شما را با یکی از این تنگه‌ها به نام تنگ براق که در استان فارس قرار دارد آشنا کنیم. قطعا پس از خواندن این مقاله کوله‌بار سفر را می‌بندید و راهی این تنگه می‌شوید.

تنگ براق کجاست؟

تنگ براق یکی از دیدنی‌ های استان فارس در شهر اقلید است و در ۱۹۰ کیلومتری شیراز، ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اقلید و ۲۰ کیلومتری شهر سده واقع شده است. اقلید از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به خرم بید و از غرب به اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود.

جاذبه‌ها و شگفتی‌های این دره عبارتند از: 

رودخانه تنگ براق:

این رودخانه که از چشمه‌های پلنگان سرچشمه می‌گیرد اصلی‌ترین جاذبه دیدنی این منطقه به حساب می‌آید. رودخانه از بین تنگه عبور می‌کند و نهایتا به رود کر می‌ریزد.

غار آهکی:

روی دیوار یکی از صخره‌های به وجود آمده یک غار دیده می‌شود که منشا آهکی دارد، آب از سقف آن قطره قطره به پایین می‌ریزد و کف و دیواره‌هایش از خزه پوشیده شده است. این غار خود به تنهایی یکی از شگفتی‌های تنگه براق به حساب می‌آید.

آبشار براق:

آبی که از پشت سد درودزن آمده و از میان تنگه عبور می‌کند، پس از برخورد به دیواره‌های صخره و همراه با آب بالادست به سمت پایین سرازیر می‌شود و آبشاری زیبا را پدید می‌آورد. اگر چه این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران نیست اما بازدید از آن را از دست ندهید.

حوضچه‌های اطراف آبشار:

آبی که از آبشار به سمت پایین جاری می‌شود باعث تشکیل حوضچه‌های کوچک و بزرگی می‌شود که آبتنی در آنها بسیار لذت بخش خواهد بود. اطراف این حوضچه‌ها مکان اصلی اطراق مسافران است.

سنگ نوشته تاریخی: 

علاوه‌بر این دیدنی‌های طبیعی یک سنگ نوشته‌ی باستانی به خط پهلوی ساسانی در آنجا به یادگار مانده است. روی این سنگ تاریخی توضیحاتی در مورد شاپور اول پادشاه ساسانی و توانایی تیراندازی وی نوشته شده است.

تجهیزات لازم برای سفر به تنگ براق:

سفر به تنگ براق به تجهیزات و لوازم به‌خصوصی نیاز ندارد؛ اما حتماً باید وسایلی را که هنگام سفر ممکن است به آن نیاز پیدا کنید همراه خود بیاورید. برخی از این وسایل شامل کرم ضد آفتاب، لباس اضافی، لباس‌های گرم و خنک، کوله مسافرتی، کیسه خواب، کیسه زباله، زیرانداز، عینک آفتابی، کلاه، چادر مسافرتی، کرم ضدآفتاب، پتو، پاوربانک، کارت شناسایی و کفش‌های مناسب می‌شوند.

چه زمانی به تنگ براق برویم؟

این منطقه در تمام فصول دیدنی و شگفت‌انگیز خواهد بود؛ اما اگر می‌خواهید در آب و هوایی معتدل و بدون بارش از تنگه دیدن کنید و ساعت‌ها در این منطقه بمانید باید در فصل تابستان به تنگ براق بروید. به ویژه اگر قصد اقامت در فضای اطراف تنگه را دارید. فقط باید در تابستان به این منطقه بروید. زیرا حتی در تابستان هم شب‌های خنکی را در آنجا تجربه خواهید کرد.

نکات ایمنی هنگام بازدید از تنگ براق:

هرچند طبیعت زیبای تنگ براق اقلید، هوش و حواستان را می‌برد. اما باید به نکات ایمنی را هنگام بازدید از این محل جدی گرفته و رعایت کنید. تا از حوادث احتمالی، در امان بمانید.

یکی از مکان‌های پر‌خطر در این دره، حوضچه‌ها هستند. این حوضچه‌ها، محل مناسبی برای آب‌تنی هستند و عمق برخی از نقاط آن‌ها، به ۱۰ متر هم می‌رسند. اما صخره‌های بزرگی زیر آب قرار گرفته‌اند که ممکن است به چشم نیایند.

ازاین‌رو، پریدن به درون حوضچه‌ها بسیار خطرناک است؛ زیرا تا‌کنون چندین نفر در این حوضچه‌ها، به‌دلیل سهل‌انگاری و رعایت نکردن موارد ایمنی، جان خود را از دست داده‌اند.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt