تفاوت هتل و متل!

 در آشنایی با توریستی ایران, آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

تفاوت هتل و متل در چیست؟!

بسیاری از مسافران و گردشگران برای اقامت در طول سفر به‌سراغ هتل یا متل می‌روند و اکثر آن‌ها تفاوت زیادی بین این دو گزینه قائل نیستند. در حالی که تفاوت‌های قابل توجهی نظیر خدمات، قیمت، تعداد کارکنان و… بین آن‌ها وجود دارد.

به‌عنوان مثال، اگر به‌دنبال بهترین قیمت هستید و به امکانات محل اقامت‌تان اهمیت نمی‌دهید، متل‌ها می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.
در مقابل، وقتی ترجیح می‌دهید که اقامتگاه شما مجهز به امکانات و خدمات رفاهی مانند وای‌فای، روم سرویس، سالن ورزشی، اسپا و غیره باشد، باید به‌سراغ رزرو جا در هتل‌ بروید. به این ترتیب، با شناخت تفاوت‌های هتل و متل می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام‌یک به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می‌کند.

تعریف متل و هتل:

هتل:

بر اساس دیکشنری وبستر (Webster)، کلمه هتل در سال ۱۷۶۵ میلادی ابداع شد و از کلمه‌ای فرانسوی «hôtel» می‌آید و به مکانی اطلاق می‌شود که اقامتگاه، غذا، سرگرمی و سایر خدمات را به مسافران ارائه می‌دهد.

متل:

طبق این دیکشنری، کلمه متل خیلی دیرتر (در سال ۱۹۲۵ میلادی) به وجود آمد و ترکیبی از کلمه‌های «موتور» و «هتل» است و اقامتگاهی را توصیف می‌‌کند که فقط برخی از خدمات هتل را در اختیار مهمانان می‌گذارد و مسافران آن اغلب، رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه موتوری هستند. با توسعه سیستم بزرگراهی آمریکا، متل‌ها نیز گسترش یافتند و نیاز به توقفگاه‌های کنار جاده‌ای را برای رانندگان مرتفع کردند.

تفاوت در مکان:

  • اساساً هدف از ساخت متل، ارائه اقامتگاهی با امکاناتی معقول به مسافران بین‌راهی است.
  • برای مثال کسانی که مجبورند به خطر شغل خود سفرهای طولانی بروند و در طول سفر از چندین شهر عبور می‌کنند، می‌توانند در متل‌ها ساکن شوند.
  • یکی دیگر از کاربردهای جالب متل‌ها این است که اقامتگاهی بسیار ایده‌آل برای کسانی است که با دوچرخه سفر می‌کنند.
  • همین کاربردها باعث شده که مهم‌ترین تفاوت هتل و متل در مکان احداث آن‌ها باشد.
  • متل‌ها اغلب در کنار مسیر و در جاده‌ها ساخته می‌شوند.
  • اگر به سفری طولانی می‌روید که نمی‌توانید کل مسیر را در یک روز رانندگی کنید، اقامت در متل می‌تواند شما را از سرگردانی نجات دهد.

تفاوت در ساختمان و معماری:

  • در این مورد نیز کاربرد متفاوت متل باعث می‌شود که معماری کاملاً متفاوتی داشته باشند.
  • کسی که هتل می‌سازد، قصد دارد اقامتگاهی در شهر و در نزدیکی بهترین و کامل‌ترین امکانات بسازد. چنین محلی باید معماری زیبا و دل‌نشینی داشته باشد.
  • در طرف دیگر اما متل‌ها کاملاً در نقطه مقابل قرار می‌گیرند. هدف از ساخت متل، ساخت اقامتگاهی ساده است که بتواند نیازهای مسافران را تأمین کند. به همین دلیل است که معماری متل‌ها بسیار ساده‌تر از هتل‌ها است.
  • در متل‌ها از تزئینات کمتری استفاده می‌شود. تعداد طبقات متل‌ها نسبت به هتل‌ها کمتر است و در اکثر موارد ساختمان‌هایی با یک یا دوطبقه هستند.
  • برای فراهم‌کردن راحتی بیشتر مسافران، در اتاق متل‌ها به پارکینگ دسترسی دارد. این ویژگی باعث می‌شود حمل بار راحت‌تر و سریع‌تر صورت بگیرد.
  • یک تفاوت مهم دیگر در نحوه ساخت متل و هتل این است که دَرِ اتاق‌ها در هتل‌ها، داخل ساختمان است. در متل‌ها در اتاق بیرون قرار می‌گیرد. به این معنی که وقتی به متل رسیدید، می‌توانید مستقیماً وارد اتاق خود شوید.

تفاوت در خدمات :

  • اگر به اقامت در هتل‌های لوکس با کامل‌ترین امکانات عادت دارید، ممکن است اقامت در متل برایتان دشوار باشد. هتل‌ها طیف وسیعی از امکانات را در اختیار مسافران قرار می‌‌دهند.
  • ساده‌ترین و ارزان‌ترین هتل‌ها نیز رستوران دارند. تعداد کارکنان هتل‌ها بیشتر است و هرکدام وظیفه خاص خود را دارند. درباره متل‌ها اما ماجرا کمی فرق می‌کند.
  • در متل‌ها تعداد کارکنان بسیار کمتر از هتل‌ها است. یک فرد ممکن است مسئولیت پذیرش چندین فرد را به عهده داشته باشد. امکانات متل نیز محدودتر از هتل است. اکثر متل‌ها رستوران ندارند.
  • امکاناتی مانند رستوران و یا استخر را می‌توانید در متل‌های لوکس پیدا کنید. از طرفی دیگر این نکته را باید بدانید که در اصل متل‌ها، اقامتگاه‌های لوکس محسوب نمی‌شوند.
  • اکثر افرادی که در متل ساکن می‌شوند، تمام روز را بیرون از اتاق سپری می‌کنند و فقط شب‌ها برای خواب به متل برمی‌گردند.
  • اگر تنها به دنبال اتاقی ساده و راحت برای خوابیدن می‌گردید که از شهر هم دور باشد، به سراغ متل بروید.

تفاوت در امکانات :

  • محل متل‌ها دورتر از مرکز شهر است. در اطراف متل‌ها نمی‌توانید همه امکانات را پیدا کنید. از طرفی هم متل‌ها در جایی ساخته می‌شوند که دسترسی راحتی به امکانات ساده و ضروری وجود داشته باشد.
  • در نزدیکی متل‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و بنزین وجود دارد. سایر امکانات، مانند رستوران‌های لوکس و یا مراکز خرید از متل‌ها فاصله دارند.
  • ازآنجایی‌که متل‌ها اقامتگاه‌های بین‌راهی هستند، طبیعی است که نسبت به این امکانات فاصله زیادی داشته باشند. ممکن است برخی متل‌ها رستوران هم داشته باشند؛ اما پیش از اقامت در متل، مطمئن شوید که مواد غذایی لازم را با خود به همراه دارید.

تفاوت در هزینه‌ها:

یکی از تفاوت‌های اساسی متل و هتل این است که نحوه محاسبه هزینه هتل و متل با یکدیگر متفاوت است.

در متل، هزینه اقامت شما به‌صورت ساعتی محاسبه می‌شود. همان‌طور که گفتیم، متل‌ها بیشتر برای کسانی است که سفر طولانی دارند و مجبورند بین راه جایی ساکن شوند.

همین موضوع باعث می‌شود که مدت‌زمان اقامت اکثر مسافران در متل کوتاه باشد. نبود امکانات، خدمات فراوان و یا تفریح‌های جذاب اطراف هتل، از دیگر دلیل‌هایی است که باعث می‌شود افراد در متل کمتر بمانند.

همه این ویژگی‌ها نشان می‌دهند که چرا متل از هتل ارزان‌تر است.

تفاوت در داشتن ستاره:

تعداد ستاره‌های هر هتل بر اساس استانداردهای جهانی تعیین می‌شوند. این استانداردها، میزان امکانات و خدمات هتل‌ها را می‌سنجند و براین‌اساس، تعداد ستاره‌های آن را تعیین می‌کنند.

درباره متل‌ها این استانداردهای جهانی وجود ندارند. ازآنجایی‌که اساساً همه متل‌ها اقامتگاه‌هایی با امکانات و خدمات محدود هستند، تعریف چنین استانداردهایی معنا ندارد.

در برخی نقاط به متل‌ها درجه‌ای نسبت می‌دهند. عدد این درجه می‌تواند ۱.۵ و یا ۲.۵ باشد. این درجه نیز بر اساس پاکیزگی و بهداشت متل تعیین می‌شود.

پس ستاره نداشتن را هم می‌توان در لیست تفاوت های متل و هتل گذاشت.

_________

گردآوری : مرسده رنجبر

اگر به بخش گردشگری علاقه مندید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با ضروری ترین لولزم کمپینگ

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt