برج امپایر استیت

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

بدون شک یکی از شناخته شده ترین و مطرح ترین سازه های دنیا ساختمان امپایر استیت نیویورک است. که در دهه ۳۰ میلادی در این شهر ساخته شد.

آسمان خراشی با بیش از ۱۰۰ طبقه که در قلب منهتن نیویورک قرار گرفته. و تا چندین سال پس از ساختش عنوان بلندترین آسمان خراش جهان را به دوش می کشید. این برج به اندازه ای برای آمریکایی ها اهمیت داشت. که دولت وقت آمریکا در سال ۱۹۸۶ آن را جزو میراث فرهنگی و تاریخی این کشور معرفی کرد.

البته اگر سفری به نیویورک داشته و این برج را از نزدیک ببینید احتمالا به ارزش و اهمیت آن پی خواهید برد.

طراحی و ساخت

امپایر استیت توسط ویلیام اف لمب از شرکت معماری شیریو، لمب و هارمون طراحی شده است. این شرکت از طراحی‌های قبلی خود برای ساختمان رینولد در وینستو نسلم و برج کریو در اوهایو استفاده کرده. و طراحی امپایر استیت را تنها در عرض دو هفته کامل کرد. فرم ساختمان به گونه‌ای خاص از بالا به پایین طراحی شده است. دو پیمانکار اصلی این برج برادران استارت و ای کن بوده. و سرمایه‌گذاری‌های اولیه آن توسط جان جی راسکوب و پیراس دوپونت انجام شده است.

در طراحی آن از ۲ ساختمان دیگر الهام گرفته شده بود

گفته می شود طراحی ساختمان امپایر استیت از روی دو ساختمان رینولد واقع در کارولینای شمالی و برج کرو واقع در سینسیناتی الهام گرفته شده است. به این ترتیب در حال حاضر اغلب از این دو ساختمان قدیمی تر که با همان سبک آرت دکو ساخته شده بودند. به عنوان نیاکان ساختمان امپایر استیت یاد می شود.

در جشن ۵۰ سالگی ساختمان رینولد در سال ۱۹۷۹، مدیرکل امپایر استیت کارت تبریکی با این پیام برای این ساختمان ارسال کرد: «سالگرد تولدت مبارک پدر»

قبل از ایجاد ساختمان امپایر استیت هتلی به نام والدورف آستوریا در خیابان پنجم نیویورک وجود داشت. که زمینش در سال ۱۹۲۸ به شرکت مهندسی Bethlehem Engineering Corporation به قیمت حدودی ۲۰ دلار فروخته شد. در عرض چند سال ساختمان هتل تخریب و به جای آن یکی از جاه طلبانه ترین ساختمان های دنیا، ساختمان امپابر استیت نیویورک، افتتاح شد.

از ۱۰ سنت تا ۶۲ یورو

در سال ۱۹۳۲ بازدیدکنندگان می‌توانستند با ۱۰ سنت از درون تلسکوپ نگاهی از ارتفاع به نیویورک داشته باشند. بعد از شش شش ماه ۳ هزار دلار فقط از این طریق جمع‌آوری شد. حالا بلیط بازدید از طبقه هشتاد و ششم ۴۲ دلار (۳۴ یورو) است. بلیط بازدید از آخرین طبقه (طبقه ۱۰۲) معادل ۶۲ یورو است.

پس از اتمام ساخت آسمان خراش امپایر استیت در ماه می سال ۱۹۳۱، چهل و پنج روز قبل از تاریخ افتتاح پیش بینی شده، هربرت هوور رئیس جمهور وقت آمریکا چراغ های این ساختمان را در نیویورک با فشردن دکمه ای در واشینگن افتتاح کرد.

آمارها نشان می‌دهد این سازه‌ی تاریخی سالانه چهارمیلیون بازدیدکننده دارد که از فضاهای بازدید طبقه‌های هشتادوششم و صدودوم آن بازدید می‌‌کنند. آن‌ها می‌توانند در هوای صاف، چشم‌اندازی تا ۱۲۸ کیلومتر از نیوجرسی، کنتیکت، پنسیلوانیا و ماساچوست داشته باشند.


نورافشانی برج

از سال ۱۹۷۶ طبقات بالایی ساختمان امپایر استیت در جشن‌ها و روز‌های خاص ملی با رنگ‌های گوناگون نورافشانی می‌شود. برای آخرین بار در روز ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۱ به احترام قربانیان کرونا با رنگ قرمز نورافشانی شد.

شرایط کاری کارگران امپایر استیت

 این کارگران قرار بود در ارتفاعی چند صد متری کار کنند بدون اینکه به تجهیزات ایمنی امروزی مجهز باشند! عقل سلیم می گوید این کار دیوانگی محض است و کسی حاضر به انجام چنین کاری نیست اما امپایر استیت توانست با پیشنهاد مبلغ دوبرابر حقوق روزانه کارگری،‌ تکنسین ها و کارگران مورد نیاز خود را استخدام کند. شجاعت این کارگران در ارتفاعات به اندازه ای بود که مردم آن ها را کارگرانی شجاع نامیدند که ترسی از ارتفاع ندارند.

آنها با استفاده از ۳۴۰۰ نفر نیرو به صورت روزانه با سرعت باورنکردنی و رکوردشکنانه ی چهار طبقه و نیم در هفته، اسکلت این ساختمان عظیم را بنا کردند. سرعت بالا رفتن این برج آنقدر زیاد بود که با پایان یافتن ۳۰ طبقه ی اول، هنوز برخی جزئیات طبقه ی همکف نهایی نشده بود.

هزینه ساخت

کل هزینه ساخت امپایر استیت به انضمام زمین آن در حدود ۴۱ میلیون دلار بوده است که از این میزان ۲۴ میلیون دلار هزینه‌ای است که خرج سازه ساختمان شده است.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt