باغ دیدنی گیاه‌شناسی مشهد

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

اگر شیفته طبیعت و رنگ‌ولعاب گل‌ها هستید، بدون شک از ماجراجویی در باغ‌ها و بوستان‌های شهری لذت می‌برید و نفسی تازه می‌کنید. انواع باغ گیاه شناسی در بسیاری از شهرهای ایران، با کمک هنر آرایش گل‌وگیاه و علوم باغ‌داری و کشاورزی، به بهشتی تماشایی تبدیل شده‌اند.

این باغ‌ها گردشگران را به لذت از تماشای رنگ و تنفس در هوای تازه دعوت می‌کنند. باغ گیاه‌شناسی مشهد از زیباترین باغ‌های گیاه‌شناسی و یکی از بهترین جاذبه‌های این شهر توریستی محسوب می‌شود. در سفرتان به دیار خراسان و شهر طلایی مشهد، حتماً به این باغ بهشتی سر بزنید.

اما پیش از آن با ما در این مطلب همراه شوید تا کمی بیشتر درباره باغ زیبای گیاه‌شناسی مشهد بدانیم.

باغ گیاه‌شناسی مشهد کجاست؟

همانطور که از نام آن مشخص است این باغ در شهر زیارتی و سیاحتی مشهد واقع شده است و دسترسی به آن آسان است. باغ گیاه‌شناسی مشهد در بلوار جمهوری، بین میدان غدیر و خیابان پروین اعتصامی قرار دارد. مرقد مطهر حضرت رضا(ع) در شمال این باغ، با فاصله تقریبی ۵ کیلومتر واقع شده است. همچنین باغ پرندگان مشهد که یکی دیگر از جاذبه‌های محبوب این شهر است در شمال باغ گیاه شناسی با فاصله ۱۹ کیلومتر روی نقشه دیده می‌شود.

معرفی مجموعه تفریحی گردشگری و گیاه‌شناسی باغ مشهد

باغ مشهد به‌عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری مشهد در تاریخ ۲۲ خردادماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. این مجموعه دارای ۴۴/۷۷۶ متر مربع چمن، ۱۴۹۵۰ اصله درخت و درختچه، ۱۲۳۰۰ متر مربع پرچین، ۲۵۲۵۲ متر مربع گل دائمی، ۹۵۰۰ متر مربع گل فصلی و ۶۸۲۰۰ متر مربع معبر است. مدت زمان احداث مجموعه ۱/۵ سال با هزینه‌ای معادل ۱۵ میلیارد تومان بود. در این پروژه ۴۲ پیمانکار و ۴۵۰ نیروی کارگر مشارکت داشتند.

بخش‌های مجموعه تفریحی گردشگری و گیاه‌شناسی باغ مشهد

باغ مشهد ۱۱ کلکسیون را در خود جای داده است. این مجموعه متشکل از کلکسیون باغ صخره‌ای، کلکسیون گیاهان دارویی و معطر، کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی، جشنواره دائمی گل‌های داوودی، باغ رز، باغ میو‌ه‌های بومی ایران، سیستماتیک و آربراتوم، بانک بذر و ژنوم گیاهی، بخش آموزشی و نمایشی، بخش ایران و توران، بخش آسیای میانه و بخش سوزنی برگان است.

انواع کلسیون‌های گیاهی و باغ‌های مختلف گل

در میان کلکسیون‌های گیاهان و گل‌های این باغ، مجموعه‌ای بزرگ از گیاهان دارویی و معطر وجود دارد که بهشت محققان حوزه گیاه درمانی و دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی و علوم پزشکی است. گفته می‌شود که ۱۸۰ گونه از گیاهان دارویی و معطر در باغ گیاه شناسی مشهد وجود دارند.

باغ رز یکی دیگر از قسمت‌های خوش‌رنگ‌وبوی این مجموعه است و در حدود یک هکتار از باغ گیاه‌شناسی مشهد با انواع گونه‌های رز آرایش شده‌اند. باغ میوه بیش از همه قسمت‌ها برایتان نوستالژیک خواهد بود و شما را به یاد کوچه باغ‌های قدیمی خواهد انداخت.

علاوه بر درختان میوه، درختان تزئینی همچون نارون نیز در این باغ، زیبایی خودش را به رخ می‌کشد. نهالستان و گلخانه‌ها با انواع گل‌های تزئینی، از دیگر کلکسیون‌های مهم باغ گیاه‌شناسی مشهد محسوب می‌شوند.

مجموعه‌ای از زیباترین گل‌های داوودی

گل های داوودی زرد

بزرگ‌ترین جذابیت باغ گیاه شناسی مشهد که سبب معروفیت آن شده، جشنواره پاییزی گل‌های رنگارنگ داوودی در این مجموعه است. گونه‌های مختلف گل داوودی از تمام نقاط ایران در این باغ دیده می‌شود؛ چراکه یکی از کشورهای غنی با انواع گونه‌های این گل هستیم. گل‌های داوودی با رنگ‌ها و شمایل متنوع، حدود یک هکتار از باغ را به خود اختصاص داده‌اند و در پاییز و زمستان بیشتر از هر فصل دیگری این گل‌ها زیبایی خود را به رخ می‌کشند.

جالب است بدانید که:

گل داوودی علاوه بر آنکه گلی تزئینی است، خاصیت دارویی هم دارد. گلبرگ‌های خشک آن علاج سرماخوردگی است و برای تقویت بینایی هم پیشنهاد می‌شود. برای تماشای غوغای گل‌های داوودی در جشنواره پاییزی هر سال، حتماً به باغ گیاه‌شناسی مشهد سر بزنید و از زیبایی‌های طبیعت و هنر دست طراحان لذت ببرید.

ساعت کاری باغ گیاه شناسی مشهد

هر روز هفته از ساعت ۰۸:۳۰ تا ۲۳:۰۰ می‌توانید به بازددی از باغ مشهد بروید.

کلام آخر

امیدواریم با استفاده از توضیحاتی که داده شد، ساعات خوشی را در باغ زیبا و دلفریب گیاه‌ شناسی در مشهد تجربه کنید. از شما دعوت می‌کنیم تا از این باغ زیبا و ارزشمند دیدن کنید.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt