بازار وکیل‌؛ یکی از مشهورترین بازارهای سنتی

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار که به فرمان کریم خان زند ساخته شده است، اکنون در مرکز شهر قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند. کمتر کسی سفر به شیراز را در زندگی خود تجربه می‌کند، بی‌آنکه از بازار وکیل بازدیدی نداشته باشد.

تمرکز تعداد زیادی از جاهای دیدنی نظیر بناهای تاریخی، باغ‌های دل‌انگیز، مقبره‌ها و موزه‌های متنوع، شیراز را به یکی از برترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده‌ است. در میان انبوه این دیدنی‌های، بازار وکیل شیراز از معروف‌ترین‌ها به شمار می‌رود.

با ماه خاتون همراه باشید و بیشتر درباره این بازار تاریخی بدانید.

بازار وکیل کجاست؟

ورودی‌های بازار وکیل در خیابان زند، خیابان طالقانی و لطفعلی‌خان زند قرار دارد، شما می‌توانید از طریق هرکدام از این خیابان‌ها خود را به بازار برسانید. ورودی اصلی بازار وکیل در خیابان زند، شرق میدان شهرداری واقع شده است. دسترسی به بازار وکیل از طریق وسایل نقلیه عمومی ازجمله اتوبوس و مترو امکان‌پذیر است.

تاریخچه بازار وکیل شیراز

به نظر می‌رسد هنگامی که کریم خان زند برای سرکشی به شهر لار رفته بود، با دیدن بازار قیصریه شهر لار تصمیم می‌گیرد بازاری شبیه به آن در شیراز بنا کند تا محلی برای تجمع کسب و کار و امور اقتصادی مردم شیراز ایجاد کند. بر اساس نوشته‌های تاریخی ساخت بازار وکیل شیراز به دستور کریم خان زند در سال ۱۱۷۲ هجری قمری آغاز می‌شود و پس از گذشت ۲۱ سال در ۱۱۹۳ هجری قمری آخرین مراحل ساخت آن به پایان می‌رسد.

با پایان کار ساخت‌وساز، حجره‌های بازار وکیل به محلی برای انجام تمام امور بازرگانی، خریدوفروش کالاهای خارجی و داخلی، صدور و دریافت حوالجات و امور صرافی تبدیل شدند و این بازار مرکز اقتصادی پایتخت وقت ایران می‌شود.

خرید از بازار وکیل برای چه اقلامی مناسب است؟

  • خوراکی و عرقیجات و ادویه‌های خاص

در بازار وکیل خوراکی‌هایی مثل کلوچه، مسقطی سنتی، حلوا مسقطی لاری، نان برنجی و نان یوخه تهیه کنید، این موارد همگی به عنوان سوغاتی‌های شیراز شهرت دارد. علاوه بر این، شیراز به‌خاطر عطر بهارنارنج و عرقیجات طبیعی معروف است، شما می‌توانید انواع عرقیجات، گیاهان کوهی و ادویه‌های خوش‌عطر را از بازار وکیل شیراز یادگاری ببرید. هرازگاهی با عطر نارنج خاطره سفر خود را بیدار کنید.

  • صنایع‌دست‌بافت

انواع فرش‌، گلیم و گبه دست‌بافت ایرانی، آثار هنری عشایر ایرانی هستند که در بازار وکیل به فروش می‌رسد.

  • پارچه

بازار وکیل دریایی از پارچه‌های رنگارنگ است، همان‌ جا پارچه دلخواه خود را انتخاب کنید و به خیاط‌های بازار بسپارید تا لباسی خوش‌دوخت و زیبا از سفر خود به شیراز به یادگار داشته باشید.

  • صنایع‌دستی

انواع قلم‌زنی، خاتم‌کاری، منبت‌کاری و سایر صنایع‌دستی شیراز از بازار وکیل تهیه کنید.

علاوه بر مواردی که نام بردیم، بازار وکیل محل مناسبی برای تهیه ظروف مسی و نقره، لباس‌های محلی، زیورآلات، انواع چرم و… است.

ساعات بازدید بازار وکیل شیراز

معمولا مغازه‌های بازار کار خود را از ساعت ۹ صبح آغاز می‌کنند و در نیمه اول سال تا حدود ساعت ۱۰ شب و در فصول نیمه دوم سال تا حدود هفت شب فعالیت دارند. این مجموعه در روزهای اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است. همچنین در روزهای جمعه ممکن است برخی از مغازه‌ها باز نباشند.

و درآخر

بازار وکیل، بازاری به زبان رنگ‌هاست. رنگ فرش‌ها، پارچه‌ها، ادویه‌ها…آن‌قدر همه‌چیز در این بازار پررنگ و زیباست که هیچ‌وقت نمی‌توان مثل یک رهگذر عادی از کنار زیبایی‌هایش گذشت. لطفا شما هم رهگذر عادی نباشید، گردشگر باشید…هر بار، در راسته‌های بازار طوری قدم بزنید که انگار اولین بار است. این‌طوری خاطرات خوشی از سفر به شیراز در قلبتان ذخیره خواهید کرد.

 


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt