ابیانه، روستای سرخ رنگ!

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

رنگ قرمز روستا همچون خونی در رگ‌های روستا جاری است و رنگ زندگی را خشت به خشت به این روستا می‌پاشد. 

ابیانه:

نام این روستای  در گذشته ویونا، به معنی بیدستان بوده و امروزه به نام ابیانه تغییر کرده است.

با سفر به این روستا می‌توانید به دوران‌های مختلف تاریخ، از دوره ساسانی گرفته تا دوره قاجار سفر کنید.

زبان مردم ابیانه به دوره هخامنشی برمی‌گردد که البته دستخوش تغییراتی هم شده و فقط تعداد کمی از واژه‌های پهلوی را در برمی‌گیرد. مردان این روستا شبیه به مردان بختیاری لباس می‌پوشند و لباس زنان شکل و شمایل صفوی دارد. درباره قدمت ابیانه هیچ سند و مدرک مشخصی وجود ندارد اما باستان شناسان قدمت این روستا را حدود ۱۵۰۰ سال تخمین زده‌اند و در واقع می‌گویند این مکان از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های انسان در دشت کویر بوده است. با نگاه کردن به خانه‌های ابیانه و آثار تاریخی آن، متوجه تاریخی بودن این روستای سرخ خواهید شد. بناهایی از دوران ساسانیان، سلجوقیان، صفویان و قاجاریه را می‌توان در این روستا مشاهده کرد.

معماری ابیانه:

طبیعتاً یکی از بنیادی‌ترین دلایل برای زیبایی و البته شهرت روستای ابیان، معماری زیبا و خیره‌کننده آن است. این روستا به شکل پلکانی ساخته و طراحی شده است. دلیل آن هم این است که  روستا در دامنه کوه قرار گرفته و شیب این دامنه، امکان ساخت خانه‌هایی خطی را نداشته است. وقتی از دور به این روستا نگاه کنید می‌توانید روستا‌هایی چند طبقه را ببینید که به شکل عجیب و زیبایی ساخته شده اند. نباید نادیده گرفت که سرازیر شدن سیلاب‌ها در بستر دره و کوهستان‌های مشرف به روستای ابیانه نیز در ساخت پلکان  این روستا تاثیرگذار بوده‌اند.

در این روستا خانه‌ها با آجر و خشت ساخته شده‌اند و اتاق‌های آن‌ها با پنجره‌های چوبی به شکل‌های ارسی، ایوان و همین‌طور طارم‌های چوبی طراحی شده‌اند. به همین دلیل است که بافت تاریخی و سنی این روستا حرف اول را می‌زند. نکته جالب دیگر در رابطه با معماری روستای ابیانه، استفاده از خاک رس است. با سفر به این روستا مشاهده خواهید کرد که نمای خانه‌ها با استفاده از خاک رس پوشانده شده‌اند و همین موضوع، نوعی یکدستی و نظم در میان خانه‌ها ایجاد کرده است.

جاهای دیدنی ابیانه:

آتشکده:

معروف ترین جای دیدنی ابیانه، آتشکده است، نمونه‌ای از معابد زرتشتی که در دل کوه وجود داشته.

مساجد :

ابیانه ۱۱ مسجد دارد که مهمترین آنها مسجد جامع این شهر است که منبر چوبی بسیار قدیمی دارد. مسجد دیگر روستا برزله است که به دلبازی‌اش شهره است، این مسجد مربوط به دوره ایلخانی‌ست.
ابیانه دو زیارتگاه هم دارد. یکی مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی در جنوب روستا که به گفته اهالی فرزندان امام موسی کاظم بوده اند؛ و زیارتگاه دیگر هینزا.

قلعه ها:

این روستا ۳ قلعه هم دارد به اسم‌های پال همونه یا تخت هامان با عمری ۲۰۰ ساله، قلعه پایین هرده که آن نیز عمری ۲۰۰ ساله دارد و قلعه پاله در شمال غربی روستا. دو خانه غلام نادرشاه و خانه نایب حسین کاشی نیز از دیگر جاهای دیدنی ابیانه است.

قبرستان ابیانه:

یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای ابیانه قبرستان باستانی و قدیمی آن است که قبل از رسیدن به روستا در معرض دید قرار دارد. در این قبرستان بر سر هر قبری سنگ هایی مثلثی شکل را گذاشته که مشخصات فرد فوت شده را بر روی آن حک کرده اند.
نکته دیگری که در این قبرستان مورد توجه قرار می گیرد این است که بر روی این سنگ ها عکس زن یا مرد یا نشانه هایی را برای تشخیص دادن زن و مرد به کار برده اند.

چشمه ها:

در روستای ابیانه چشمه هایی وجود دارد که همگی دارای قدمت تاریخی هستند: چشمه دو آبی یکی از مهم ترین منابع آب ابیانه به شمار می رود که در سمت غربی روستا قرار گرفته و در تمام روزهای سال می توان از آب آن استفاده نمود.
چشمه رئیسون آب آشامیدنی روستا را تامین می کرد  که در سمت غرب روستا قرار دارد و مردم عقیده دارند که این آب از پای درخت زرشک جوشیده است و خوردن آب آن عمر را طولانی تر می کند. چشمه تاردر در شمال روستای ابیانه واقع شده که به قنات تار در معروف می باشد.

کاروانسراها و اشتر خانه های قدیمی:

وجود کاروانسراها و اشترخانه ها در شهرهای کویری از قدیم رواج داشت و نمونه هایی از آن ها را می توانید در این روستا مشاهده کنید. ابیانه دارای دو کاروانسرا می باشد که در سمت غربی روستا و نزدیک به ساختمان بانک امروزه قرار دارد.

حمام سنتی ابیانه:

در گذشته ها مردمان بالا ده و پایین ده از حمام های جدا استفاده می کردند و دو حمام در دو محله بالا ده و پایین ده قرار داشت  که حمام پایین ده متروکه شده است اما حمام بالا ده هنوز هم قابل استفاده می باشد.

 

آب و هوای ابیانه:

روستای ابیانه به‌طور کلی دارای آب و هوایی معتدل است و از این بابت می‌توان شرایط آن را تا حدودی ایده‌آل دانست.
در طول سال متوسط بیشترین دما در روستای ابیانه به تیر ماه اختصاص دارد و متوسط کمترین دما نیز در دی ماه دیده می‌شود.
در این روستا معمولاً بارندگی‌ها در فصل زمستان و به صورت برف رخ می‌دهند. برف‌های نشسته در دامنه‌های مرتفع این روستا تا مدتی طولانی باقی می‌ماند و کم‌کم با فرا رسیدن فصل تابستان آب می‌شوند.
در نهایت ، اگر تصمیم سفر به روستای ابیانه را در سر دارید بهترین فصل برای این بازدید از این روستا بهار و تابستان است.

 

اقامت در روستای ابیانه:

روستای ابیانه به‌طور کلی دارای دو هتل ویونا و ابیانه است که هر دوی آن‌ها سه ستاره بوده و شرایط خوبی را برای اقامت مسافران فراهم آورده‌اند.

در کنار این هتل‌ها، خانه‌هایی با همان بافت قدیمی نیز در سراسر روستا وجود دارند که به اجاره گذاشته می‌شوند و قیمت آن‌ها بنا به شرایطشان متفاوت خواهد بود.

سوغات ابیانه:

زیورآلات
آویزهای تزئینی
قالی
گیوه
لواشک
میوه تابستانی
گردو

ابیانه کجاست؟!

دسترسی به روستای ابیانه از طریق جاده کاشان به اصفهان و یا جاده کاشان به نطنز و ابیانه امکان پذیر خواهد بود. البته مسیر کاشان به نطنز تفریبا ۲۰ تا ۲۲ کیلومتر نزدیک تر است. توجه به تابلوهای راهنمایی کنار مسیر به راحتی شما را به مقصد خواهد رساند. لطفا توجه داشته باشید که در داخل روستا هیچ وسیله نقلیه ای تردد نمی کند از این رو می بایست ماشین را در ورودی روستا پارک کرده و به صورت پیاده وارد آن شد.

گردآوری: مرسده رنجبر

maahkhatoon97

اگر به بخش گردشگری علاقه مند هستید، از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

ماسوله روستای پلکانی

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt