آشنایی با موزه قاجاریه در تبریز

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

در هر گوشه و کناری از تبریز را که نگاه می کنیم رد پایی از تاریخ غنی کشورمان به چشم می خورد. شهری زیبا که هر ساله علاقه مندان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. کافی است کمی در کوچه پس کوچه های تبریز قدم بزنید. از خانه های تاریخی و موزه ها گرفته تا کلیساها و دیگر مکان های تاریخی این شهر قصه ای برای گفتن دارند.

امروز می خواهیم روایت گر داستان یکی از مهم ترین خانه های تاریخی تبریز باشیم. خانه امیر نظام گروسی، عمارتی برجای مانده از دوران قاجار قصه هایی برای گفتن دارد.

با ما قدم به قدم همراه باشید تا از راز موزه قاجاریه تبریز پرده برداریم.

امیر نظام گروسی کیست؟

امیر نظام گروسی صاحب عمارت قاجاریه، یکی از مردان سیاسی و با نفوذ دربار قاجاریه بوده است. این امیر نه تنها در دربار، بلکه در میان مردم آن زمان نیز محبوب بود. امیر نظام گروسی قدم های بزرگی در جهت رفاه مردم و پیشرفت کشورمان برداشته است. از آوردن دستگاه ضرب سکه به ایران گرفته تا ایفا نقش در جریان نهضت تنباکو در کارنامه زندگی امیر نظام وجود دارد.

چرا موزه قاجار تبریز؟

  • عمارتی منحصر به فرد و زیباست که از دوره قاجار به یادگار مانده است.
  • امروز در این خانه قاجاری یکی از بهترین موزه ‌های تبریز میزبان شماست.
  • در موزه قاجار می‌توانید از آثار مربوط به دوره قاجار بازدید کنید.
  • این عمارت روزگاری محل زندگی والیان آذربایجان بوده است.
  • معماری موزه قاجار بسیار دیدنی و تحسین‌برانگیز است.
  • دسترسی به این مجموعه آسان است.

معماری موزه قاجار تبریز

موزه قاجار تبریز در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع قرار دارد. ساختمان این عمارت، بنایی دو طبقه با زیربنای ۱۵۰۰ متر مربع است. مانند اکثر خانه‌های دوران قاجار، این مجموعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است که با حوض‌ها و باغچه‌ها احاطه شده‌اند.

ایوان طبقه اول به کمک ۱۶ ستون پا برجاست. از طریق پلکانی که در قسمت جلویی ساختمان قرار دارد می‌توانید به طبقه اول عمارت دسترسی داشته باشید. پنجره‌های عمارت به صورت ارسی شکل ساخته شده‌اند و با شیشه‌های رنگارنگ، نمای زیبا و باشکوهی به عمارت می‌دهند. طبقه اول دارای ۴ اتاق در قسمت شرقی و ۵ اتاق غربی است.

حیاط اندرونی در قسمت پشتی عمارت واقع شده است. گچ‌بری‌ها، درها و پنجره‌های چوبی و آینه‌کاری‌ها به چشم‌نوازی این مکان می‌افزایند. در گذشته مطبخ، انبار و اتاق‌هایی که اهل خانه در آن سکونت داشتند به اندرونی خانه محدود می‌شد. زیرزمین خانه نیز مانند حیاط آن دارای حوض بزرگی بوده و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

دسترسی به موزه قاجار

برای دسترسی به موزه قاجار می‌توانید از خیابان چایکنار و پل قاری به خیابان ثقه الاسلام در سمت راست بپیچید. موزه‌ قاجار در سمت راست خیابان ثقه الاسلام، در خیابان فرعی شهریار و در کنار بیمارستان کودکان قرار گرفته است. اگر قصد دارید از خطوط اتوبوس‌رانی استفاده کنید، می‌توانید در ایستگاه سید حمزه پیاده شوید. همچنین نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه قاجار، ایستگاه میدان ساعت است.

در نزدیکی موزه قاجار تبریز از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

این عمارت در پشت مدرسه‌ شیخ‌عطار و نزدیکی مقبره‌الشعرا قرار گرفت است که به راحتی بعد از بازدید از مقبره‌الشعرا پس از طی کردن مسیری به صورت پیاده به به موزه قاجاریه برسید. از دیگر مکان‌‌های که در نزدیکی این مکان می‌توانید بازدید کنید به تفکیک فاصله در زیر آمده است:

  • خانه بهنام گنجه ای تبریز
  • مقبره‌الشعرا
  • خانه پروین اعتصامی
  • موزه موسیقی

چه هتل هایی در نزدیکی موزه قاجار تبریز برای اقامت وجود دارد؟

  • هتل آپارتمان استقبال تبریز
  • هتل کاسپین تبریز
  • خاه معلم تبریز

در پایان

خانه امیر نظام گروسی از از آن دست مکان هایی است که یک بار هم شده باید از آن دیدن کرد. عمارتی که این روزها آثار تاریخی مهمی از کشورمان را درون خود حفظ کرده است. اگر قصد سفر به تبریز را دارید پیشنهاد می کنم قبل از آغاز سفر لیستی از جاذبه های گردشگری تبریز را یادداشت کنید تا حتماً از آن ها بازدید کنید.


اگر به بخش گردشگری علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt