بازار ادویه

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

بازار ادویه استانبول در سال ۱۶۶۰ ساخته شد . و از ابتدا مرکزی برای تجارت ادویه به شمار می‌رفت. بازار ادویه استانبول به بازار مصری‌ها نیز معروف است. و در آن انواع و اقسام ادویه‌های دنیا را می‌توانید پیدا و خریداری کنید.

دلیل این موضوع به دوران عثمانی باز می‌گردد . و با توجه به اینکه بازار ادویه با درآمد ایالتی در مصر که متعلق به سلسله عثمانی بود ساخته شد، این بازار به بازار misir هم شهرت دارد. البته عبارت «میصیر» در زبان ترکی به معنای ذرت نیز شناخته می‌شود . و گاهی اوقات با این بازار اشتباه گرفته می‌شود.

این بازار در سال ۱۶۶۰ به دستور تورخان خدیجه سلطان (۱۶۸۳ – ۱۶۲۸) همسر دوم سلطان ابراهیم یکم و مادر سلطان محمد چهارم توسط معمار کاظم (۱۶۵۹ – ۱۵۷۰) طراحی و به دست معمار دیگری به نام مصطفی آقا ساخته شد. پس از آتش‌سوزی بزرگ استانبول در سال ۱۶۶۰ که بیش از دو روز طول کشید. بخش عمده‌ای از بازار بازسازی شد. بازار مصری در مجموع ۸۶ مغازه و شش ورودی دارد.


بازار ادویه جات استانبول فقط جایی برای گردش و بازدید نیست. بلکه می‌توانید در این بازار بهترین ادویه‌های ترکیه‌ای را برای غذا تهیه کنید. در این بازار بهترین ادویه‌های ترکی، پنیر ترکی، بهترین قهوه ترک، موم عسل، خاویار ترکی، شیرینی‌های سنتی ترکیه،‌ چای، خشکبار، خاویار ترکی و راحت الحلقوم به فروش می‌رسد. شاید خرید ادویه به‌عنوان سوغات یک سورپرایز جذاب و به‌یادماندنی باشد. در نزدیکی بازار دست‌فروش‌های متعددی هم به فروش برخی کالا‌ها مشغول‌اند . که دیدن و خرید از آن‌ها هم خالی از لطف نیست.

بازار مصری علاوه بر فروش ادویه‌ها و چاشنی‌ها یک داروخانه طبیعی نیز می‌باشد. دستور داروهای ساخته شده از مخلوط‌های مختلف گیاهان اغلب خارج از مغازه‌ها آویزان می‌شوند.

اگرهم عاشق گل یا پرنده هستید، می‌توانید سری به بازار روبازی که میان بازار ادویه و مسجد جدید قرار دارد، بزنید. در این بازار انواع گل، گیاه، دانه و انواع پرندگان به فروش می‌رسد.

مراجعه به بازار ادویه فروشان استانبول تقریبا هر روز امکان‌ پذیر است. البته در روزهای تعطیل آخر هفته ساعت فعالیت آن فرق می‌کند. در همه روزهای هفته از ۸ صبح تا ۷ عصر و روزهای یک شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر امکان خرید و گردش در بازار وجود دارد. البته به‌یاد داشته باشید بازار ادویه استانبول ترکیه در روزهای مذهبی مانند اعیاد فطر و قربان تعطیل است.

بازار مصری ها در میدان امینی نو واقع در محله فاتح بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده استانبول است. از آنجا که این بازار در بخش آسیایی استانبول واقع شده باید از طریق ترموا یا دیگر وسایل نقلیه خودتان را به بازار مصری برسانید. از میدان تکسیم سوار تراموا شوید، از پل گالاتا بگذرید . و تا ایستگاه امینون بیایید. ورودی گلدن هورن شما را به بازار مصری هدایت می‌کند. از گشت و گذار و خرید از بازار مصری‌ها لذت ببرید.

گردآوری:مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt