کلیسای سُهرل

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

کلیسای سهرل روی تپه ای مشرف به روستای سهرل یا سهرقه، بخش صوفیان، شهرستان شبستر واقع شده است‌.این کلیسا یک بنای آجری است که در حدود یکصد سال قدمت دارد.


قدمت بنای کلیسای سهرقه (سُهرل) را به قرن ۵ و ۶ میلادی نسبت دادند. ولی بنای اصلی بارها بر اثر ویرانی تجدید بنا شده است‌.
قدمت بنای فعلی که توسط معماران روسی و فرانسوی و استادکاران آذربایجانی ساخته شده، به سال ۱۸۴۰ میلادی میرسد.


گنبد بنا طرح آجر کاری دارد که از مهم ترین کارهای دوران قاجاریه محسوب میشود.این کلیسا در اثر زلزله ۱۹۳۶ میلادی آسیب جدی دید. و بعد از آن درها و پنجره های بنا به تاراج رفت. بنا به صورت مستطیل در ابعاد ۱۸/۵ در ۶/۵ متر، با نمای آجری ساخته شده . و شامل سه قسمت ورودی، تالار مرکزی و محراب است.
ایوان اجری بنا در ضلع غربی قرار دارد. به وسیله دو راه پله به برج ناقوس کلیسا که به صورت ستاره ای ۱۶ ضلعی است، راه میابد.

این کلیسا یکی از کلیسا های ارامنه کاتولیک است. و نام آن از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام یوحنا که ارامنه به آن هوانس میگویند. گرفته شده است.این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.این کلیسا یکی از نفایس معماری آذربایجانی به شمار میرود که از آن دوران به یادگار مانده است.

بازدید از این کلیسا (کلیسای سهرقه) در زمره‌ و دسته‌ی گردشگری تاریخی و فرهنگی قرار می‌گیرد، هرچند که می‌تواند برای بسیاری از گردشگران انگیزه‌های مذهبی را هم به همراه داشته باشد.

یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از این کلیسا موقع طلوع و غروب آفتاب است. که در میان اهالی محلی و بومی هم طرفداران بسیاری دارد. چراکه به نوعی چشم‌اندازی استعاری از ایمان انسان امروزی است که در برهوتی از واقعیت رها شده.

 

گرد آوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt